0

- Инженер Йорданов, на 5 април вашият екип разкри голяма кражба на ток за над 60 000 лева от битов потребител в квартал Драгалевци. Кой губи от това?

- Дружеството е платило откраднатия ток като технологичен разход по цени на свободния пазар. Тази сума би могла да се вложи в развитие, в подобряване на мрежата, в изнасяне на електромерни табла. Също така в автоматизиране и гъвкаво управление на мрежата и подобряване на услугата за клиентите, а те отиват за покриване на загубите от кражби на електрическа енергия. 

- В квартал Драгалевци хващали ли сте други крадци на ток?

- Там има 488 подобни захранващи мрежи и трафопостове, тъй като това е една от най-силно развиващите се жилищни части на София в последните 20 години. Има съответно много подобни случаи на кражби. 

- Влошава ли се качеството на услугата заради кражбите?

- Загубите от кражбите на електроенергия ограничават възможностите за развиване и поддържане на мрежата. Прекомерните натоварвания влияят на качеството на електроенергията. Представете си едни 30 киловата, които се консумират близо до вашия апартамент или къща, без да се заплащат. Те неминуемо водят до влошаване характеристиките на мрежата, защото енергото не е предвидило по-големия капацитет. Когато някой като този наш клиент присъедини нерегламентирано уреди към мрежата, той не плаща цената на тока, който краде, и затова ползва колкото се може повече. Такъв крадец многократно превишава потреблението, ползва безотговорно енергия и в резултат съоръженията се амортизират, защото не са предвидени за този капацитет. Ако клиент има нужда от по-голяма мощност, капацитет, подава заявление и ние реконструираме съоръженията за тази мощност. Потребителите дори нямат представа какви загуби имаме от незаконните присъединявания и консумиране на повече мощност от предоставената. 

- Къде има най-много кражби – в скъпите квартали, от бизнес клиенти или в циганските махали? 

- Територията на ЕРМ Запад е голяма и е разположена на 40 000 квадратни километра. 2,3 милиона са точките на потребление, до които се доставя електрическа енергия. Най-много клиенти има в София – 900 000. Нарушенията са повече заради големия брой клиенти и защото бизнесът е съсредоточен в столицата. Крадците - индустриални клиенти, са по-малко на брой, но миналата година те са откраднали повече електроенергия в сравнение с битовите абонати. От януари до края на март 2023 г. сме хванали 630 кражби на ток на нашата лицензионна територия. Миналата година за първите три месеца са констатирани 990 нарушения, тоест нарушенията тогава са били с 360 повече в сравнение с тази година. Намалението им е постигнато чрез инвестиране в нови технологии и подмяна на електромери, изнасяне на електромерни табла. Интересно е, че заради предприетите мерки в ромските квартали загубите са намалени до 3-4 процента. 

- Как може да спрете кражбите?

- Чрез непрекъснати проверки. Правят се на база балансови измервания на месечна, дневна, часова база. Във всеки трафопост има балансов електромер, който измерва колко енергия се подава към захранените от него потребители - примерно 50-200 абоната. На клиента, който може да е сграда и фирма, се монтира електронен статичен електромер или смартелектромер. Така се разбира колко ток използва в момента всеки клиент. Сравняват се подадената към потребителите и преминалата през всички балансови електромери електроенергия. Така екипите на енергото могат във всеки трафопост да анализират загубите и потреблението на всеки клиент – дали се променя, дали започва да използва повече електроенергия или има аномалии в потреблението. Това е знак, че там може да има нещо подозрително. Енергото разполага с 200 инженерно-технически екипа. Отделно екип експерти и инженери се занимават с анализ и мониторинг на потреблението, на технологичните загуби в отделните части на мрежата. До края на годината ЕРМ Запад ще има 650 000 смартелектромера в мрежата. Всяка година ще се монтират по 150 000 нови модерни уреди. От много години работим за минимизиране на кражбите на електроенергия и имаме доста големи успехи в тази област. 

- Апартаментните електромери в нашия блок например са на всеки етаж в табло, с прозорче пред всеки уред, за да могат клиентите да следят показанията на своя уред. Докато в старите кооперации – всички уреди са в едно табло. То се заключва и хората не виждат показанията си. Планира ли се това да се промени?

- Ние имаме достъп до всяко табло. Освен това от 2018-2019 г. следим контролните отчети в много точки от мрежата. Смартелектромерите се използват освен за намаляване на технологичния разход, за включване, прекъсване и т.н. Чрез тях потребителят ще може да получава информация и да си следи потреблението, но това ще стане в бъдещето. Това са доста скъпи устройства, а КЕВР одобрява определен размер инвестиция на дружеството и не можем да си позволим да сменим всички електромери наведнъж. Това ще се случи, но поетапно в планов порядък.

- А как е в другите държави, там има ли кражби на ток?

- Има. Но в Румъния, Чехия, Германия обществото е непримиримо към кражбите на ток. Там, след откриване на незаконно потребяване на ток, на крадеца се дотаксува електроенергия за по-дълги периоди от шест, девет месеца назад, а в някои страни връщат и година. Спират му тока, докато некоректният потребител не възстанови цялата сума за откраднатия ток. В България, ако клиент на енергото си позволи да манипулира измерването, му се дотаксува електроенергия за до три месеца от последно извършената проверка, или ако не е извършена такава, в рамките на три месеца. Ако към мрежата се присъедини незаконно лице, което не е клиент на енергото и не е преминал процедура за присъединяване на обекта към електроразпределителната мрежа, му се калкулира щета за 6 месеца назад. А той може цяла година да е крал и загубата да е много по-голяма.

- Има ли клиенти, които крадат ток от съсед?

- Това са изключително редки случаи. Разбираме за тях от полицията, където постъпват жалбите. Да крадеш от съседа си е доста голям риск. Всеки клиент знае приблизително колко ток консумира, колко е месечната му сметка за електроенергия. В момента, когато потреблението му скочи нагоре, той забелязва и реагира. Не се оставя два пъти да му нарасне сметката и чак тогава да подаде сигнал.

- При вас ли подава сигнал?

- Ние не сме оторизирани да извършваме проверки след границата на собственост на електрическите съоръжения - електромера, изходящия предпазител в таблото. Ние сме дотам. Но хората подават понякога и при нас сигнал.

- Вие какво ги съветвате?

- Когато на клиент му дойде висока сметка, той може да подаде искане в нашето дружество, в центровете за клиенти и ние да изпратим техници, които да извършат проверка. Подчертавам, проверката се извършва до границата на собственост, до електромера и изходящите предпазители. Нашите служители проверяват уреда дали мери в класа на точност. Ако имат съмнение, че електромерът е дефектирал, той се демонтира. На негово място се монтира нов. А старият уред отива в Българския институт по метрология. Там се проверява дали отговаря на метрологичните характеристики за клас на точност. Заедно с проверката на електромера нашите служители следят и за грешка при извършения отчет. За всяко констатирано от тях несъответствие се предприемат коригиращи действия – може да бъде преразгледана сметката на клиента. 

- Ако уредът е изправен, какво трябва да направи клиентът? 

- Голяма част от жалбите, които постъпват при нас, са за неправилен отчет. Но рядко има технически грешки. Компанията контролира на всеки етап и на няколко нива сметките, отчетите, работата на хората, които са на терен. При умните електромери можем до десета или стотна да оценим показанието и там грешки няма. А при другите сме създали система за отчитане с мобилни устройства. Всеки отчет се прави, като се заснемат показанията, вкарани са контроли. Ако се сгреши цифра, веднага излиза в диалогов режим съобщение към отчетника: „Има грешка, погледни втори път.“ И отчетникът веднага може да коригира, за да не се стига до проверки на техниците. 

- А ако енергото ми отговори, че електромерът измерва правилно?

- Клиентът трябва да потърси правоспособен техник, който да прегледа вътрешната инсталация в жилището. Ако се установи, че има кражба между съседи, той трябва да сигнализира в полицията. Но това е в изключителни случаи. Повече се краде от мрежата на ЕРМ Запад. Но нещата се променят, ние контролираме цялата мрежа по всяко време, включително и в събота, неделя, празнични дни, през деня и през нощта. 

Това е той:

Ръководител отдел „Нетехнически загуби“ в Електроразпределителни мрежи (EРМ) Запад

Магистър по електрообзавеждане и електроснабдяване на промишлени предприятия от Техническия университет в София 

Започва работа през 1997 г. като електромонтьор в „Електроснабдяване Столично“ ЕАД

Заемал е различни изпълнителски и мениджърски длъжности в сферата на електроразпределението 

Участвал е в развитието и внедряването на множество проекти за ограничаване на нетехническите загуби и повишаване на ефективността.