- Г-н Цветков, новата наредба за водноспасителната дейност предизвика огромно недоволство сред концесионерите, защо?
- Тази наредба беше приета в последните дни на правителството на акад. Николай Денков под огромен натиск от страна на здравното министерство. Представителите на това ведомство четяха становищата при публичното обсъждане, както дяволът чете евангелието.
Имаше голям брой негативни становища срещу готвените промени, а експертите на здравното министерство тълкуваха всички становища, даващи отрицателна оценка срещу наредбата, като положителни, като заключаваха, че те са положителни, с аргумента, че в тях се иска промяна.
Наредбата крие множество проблеми и недомислици, които бяха заложени като бомба със закъснител още при самото й обществено обсъждане. Ние ги посочихме още тогава. Изпратихме множество сигнали до Министерството на здравеопазването. Съобразиха се само с една част от нашите възражения и то благодарение на становището на Министерството на туризма, което съвпадаше с нашето.
Например в проекта бе заложено на всеки плаж да се осигурят спасители от 1 юни до 25 септември в максимален състав – такъв, какъвто имаме в пика на сезона. Това бе невъзможно, тъй като много от спасителите са ученици и студенти, които още в началото на септември напускат работа, защото започват учебна година.
Ако наредбата беше приета в първоначалния й вариант, щеше да се отвори голям дефицит на спасители, които и бездруго не достигат. И ако бе останала в първия вариант, нямаше шанс да се намерят толкова много спасители, че да се обезпечи спасителната дейност на всички ивици. Дори и сега обаче наредбата носи много неразрешими проблеми.
- Какви са тези проблеми?
- Един от основните проблеми е изискването за завишен брой медицински лица, които да обезпечават медицинската дейност на плажовете, а същевременно не става ясно откъде ние да осигурим тези специалисти, при положение че дори големите болници изпитват недостиг и затруднения с осигуряването на квалифицирани кадри.
За Северен плаж – Бургас, например се изискват два медицински екипа с двама лекари и подвижен реанимационен екип от двама души, или общо четири медицински лица. Другият проблем в новата наредба - предвижда се концесионерите да осигурят транспорт на медицинските лица, включително те да бъдат транспортирани и с джетове, което на практика е абсолютно неприложимо.
Причината е, че когато се налага оказване на медицинска помощ при инцидент, лекарите носят тежка и скъпа техника - дефибрилатори, кислородни бутилки и др. Не само че тази техника не може да се пренесе с джет, но и дори да можеше, рискът да се намокри и повреди е голям. На практика тя ще стане неизползваема.
Не на последно място се създава неравнопоставеност между стопаните на морски плажове и тези, които стопанисват басейни.
Докато първите са контролирани от Министерството на туризма, то за басейните няма такъв контрол, нито са предвидени санкции. За тях също има големи изисквания, които вероятно също са толкова неизпълними, но пък не са предвидени контрол и санкции, което на практика ги обезсмисля.
- Означава ли това, че концесионерите не могат да изпълнят изискванията на новата наредба?
- Всички се опитваме да ги изпълним, доколкото е възможно, предвид че има обстоятелства, които не зависят от нас, като например липсата на кадри. Но мисля, че особено за малките плажове тези изисквания са непосилни и вероятно много тях ще останат в бъдеще неохраняеми.
Един от основните фактори, които създават проблем с изпълнението на наредбата, е нейното приемане след датата, на която наемателите и концесионерите бяха изготвили и изпратили програмите си за водноспасителната дейност.
Това е проблем, защото до тази конкретна дата се изработват всички програми и ние можем да реагираме преди нея, а с късното й приемане се дава толкова малко време, че е невъзможно да се осигурят кадри, особено лекари и спасители в завишения обем. Това противоречи на обичайната практика, в която такива промени в нормативните актове обикновено са с отложено влизане в сила.
- Очаквате ли нормативният акт да бъде ревизиран или поне отложен във времето?
- Имаме голяма надежда, че Министерският съвет ще предприеме мерки, за да отложи нейното влизане в сила до момента, в който не се прецизират текстовете и изискванията, така че да могат да бъдат реално изпълними.
Получихме уверение от министъра на туризма, че ще създаде работна група, която да излезе с предложение до здравното ведомство и Министерския съвет. Всички се надяваме, че здравият разум ще надделее и че скоро ще имаме един адекватен и работещ нормативен акт.
- Какво ще се случи, ако наредбата остане в този си вид и концесионерите не успеят да изпълнят тези изисквания?
- Ако не успеем да изпълним тези изисквания, а рискът за това е голям, първо всички ще претърпим сериозни финансови санкции. И тъй като ние ще сме в невъзможност да изпълним наредбата, напълно възможно е и да се стигне до най-тежките последици - масово прекратяване на концесионни договори.
А това означава, че има риск плажните ивици да останат неохраняеми и неподдържани в разгара на сезона. Този вариант не е добър за никого, а най-много ще навреди на туризма ни и съответно на държавния бюджет.
- Очаквате ли да има анулирани концесии?
- Надявам се да не се стига дотам, но както казах, предвид сложната ситуация, напомняща "параграф 22", това е една неблагоприятна, но логична последица, която би могла да настъпи и то не за един и двама концесионери.
- Готов ли е Северният плаж в Бургас за туристическия сезон?
- Да, ивицата е готова. В последните години сме доказали, че екипът ни е достатъчно добър и професионален, за да обезпечим нормалното протичане на сезона. В момента текат дейности по изравняване и почистване на пясъка, след което предстои да извършим задължителното обезпаразитяване на цялата ивица.
В края на месец май планираме чадърите и шезлонгите ще бъдат подредени предсрочно и на 1 юни Северен плаж – Бургас, ще посрещне туристите в изряден вид. Между другото дори и сега в края на април вече имаме шезлонги около заведенията, защото времето е слънчево и туристите могат да ги ползват безплатно до 1 юни.
- Осигурени ли са спасители и колко?
- Осигурени са 25 спасители, които работят в състава на нашата служба и които засега са достатъчни. На 1 юни планираме тържествено откриване на база за плажни спортове "Бургас бийч Арена", с която ще се включим в спортния уикенд на община Бургас, планиран за 1 и 2 юни.
Туристите ще могат да тренират плажен тенис, плажно ръгби, плажен волейбол и плажен футбол през цялото лято. Тя ще е позиционирана до паркинга на Северния плаж, а част от игрищата ще бъдат предоставени на спортните клубове в общината, други ще се отдават под наем.
- Има ли проблем с кадрите за обезпечаване на водноспасителната дейност?
- В общи линии нуждата от кадри, за да се обезпечат всички плажове по нашето Черноморие, не може да бъде удовлетворена с текущото предлагане на пазара на труда.
Голяма част от спасителите често предпочитат да работят на басейни, макар и срещу по-малко заплащане, защото работата е по-лека. Други подготвени кадри предпочитат да работят в чужбина, където туристическият сезон е целогодишен или значително по-дълъг от нашия.
За разлика от другите браншове концесионерите и наемателите не могат да използват чужденци за тези дейности, защото наредбата не признава спасителската правоспособност, придобита в други държави, без значение дали е придобита в държави от ЕС или в трети страни.
- Какви ще са цените на плажните услуги - чадър и шезлонг?
- На Северния плаж в Бургас цените остават непроменени - чадърът е 1,20 лв., шезлонгът също струва 1,20 лв. Но в голяма част от плажа, в зоните около заведенията чадър и шезлонг се предлагат безплатно при съответна консумация, която се определя от самото заведение.
- Цените за плажните екстри са символични, излиза ли ви сметката?
- Трудно е, засега успяваме да покрием разходите, но балансът на интересите натежава изключително в полза на държавата. Това е един друг проблем, който създава невъзможност за бранша да се справи с постоянно растящите нива на инфлацията, които за последните две години само по официални данни са близо 25%.
Концесионните такси се индексират всяка година в съответствие с инфлационния индекс, но ние не можем да индексираме таксите за плажни услуги, защото сме обвързани с изрична клауза в концесионните ни договори. Този проблем също стои на дневен ред и не е намерил решение до момента.
- Какъв сезон очаквате?
- Надяваме се този сезон да бъде по-успешен от миналите и да няма непредвидени форсмажорни обстоятелства, с каквито за съжаление се сблъскваме през последните няколко сезона.
- Кои са най-наболелите проблеми в работата на спасителите?
- Основните проблеми са свързани със ситуации, в които посетителите на плажа не спазват флаговата сигнализация и отказват да изпълняват нарежданията на спасителите, като по този начин рискуват не само своя живот, но и живота на спасителите. А понякога дори проявяват агресия срещу тях – често след като са употребили алкохол.
- Кои са най-куриозните случки през изминалите години на Северния плаж в Бургас?
- За мен най-куриозното бе, че по време на ковид пандемията, когато чадърите бяха безплатни, имаше хора, които се молеха и настояваха да си заплатят чадъра и шезлонга. Дори имаше случаи, в които се стигаше до неприятни скандали, когато персоналът отказваше да вземе пари. Страхуваха се да не ги изгони някой.
Другият куриоз, за който се сещам, е когато в един и същ ден получихме две противоположни оплаквания - първото бе, че на ивицата има прекалено много чадъри, а второто - че чадърите не са достатъчно и не стигат за всички.
Това е той
Симеон Цветков управлява Северния плаж в Бургас през последните 5 години
На 32 години е, роден е в София, завършил е средното си образование в столицата
В момента е студент по право в НБУ
Занимава се с управление на морски плажове от 2016 г., а от 2022 г. е председател на Асоциацията за развитие на дейностите по управление на морските плажове
В свободното си време практикува спортен риболов. Зодия Телец
Елена Анастасова