0

- Г-н Ганев, метанът поскъпна само за ден – от 3 до 4 август - средно с 14 стотинки на килограм в бензиностанции и метан станции. Каква е причината за тази рязка промяна?

- Нормално е да поскъпне. Никой не знае каква ще бъде цената на природния газ този месец.

- Как се отразява на бизнеса драстичното поскъпване? Таксиметрови фирми споделят, че са предприели действия по смяна на уредбите на метан с уредби на пропан-бутан.

- Несигурността плаши абсолютно всеки. Не е нормално да не знаеш каква ще бъде цената на газа този месец. На метан станцията не са наясно по колко да я продават. Дали ще я вдигнат с 60%, както предложи „Булгаргаз“, или ще бъде по-малко. Така че нормално е да има тази несигурност. Всеки гледа да се презапасява и така да направи, че той да не е на загуба, ако се вдигне цената. За такситата и за хората, чиито коли са на природен газ, в момента действително е труден период.

- Сегашната цена е спекулативна, последица от грешна политика на Европейския съюз, на нашето правителство. Отразява се и геополитическата обстановка, войната в Украйна. Влияние оказва недостигът на газ, защото цената се вдига, когато има търсене и няма предлагане.

- Нормално е това да се случи, след като сигурни доставчици бяха отрязани било заради таксите, било заради начина на плащане. Когато всеки е получавал газ по тръби през последните 40-50 години и изведнъж му казват – не, ти вече няма да вкарваш оттук, а от другаде. За мен тази ситуация се дължи на грешна политика буквално на почти всички заинтересувани страни. Малко са държавите, които успяха да си договорят добри условия, както Сърбия, Унгария и нямат проблеми заради цени и доставки. Но пък за друга много голяма част от държавите такъв проблем съществува.

- Вие имате бизнес нюх, как да излезем от проблема с газа?

- Аз съм човек от частния бизнес, който се стреми винаги да подсигури най-добрите условия за своите служители и съответно най-добрите икономически показатели за това, което трябва да купи и продаде, в добро съотношение цена - качество. За мен нещата с газа ще се оправят, като се абстрахираме от политическата ситуация. Правителството и хората, които отговарят за доставките на газ, трябва да намерят най-добрата цена за българския потребител. Защото хората искат да имат евтино и сигурно гориво. Фирмите, които работят на газ, също искат да имат евтино гориво, за да може да падне себестойността на продукцията им. Ако някой политик или член на изпълнителната власт купува нещо само за себе си, може да го купи много скъпо, може, ако иска, да си го вкара от 100 000 километра. Но когато вземаш нещо, което е за хората, за населението на тази държава, трябва да избереш най-доброто съотношение цена-качество. Според мен няма смисъл да се правим на големи и красиви. Просто трябва да направим така, че да внесем евтин газ било от Америка, от Азербайджан, от Катар. Дори и от Русия, при положение че може да има по-ниска цена. Българинът накрая не го интересува откъде е газът, а колко плаща, каква е сметката.

Като се говори, че ще има компенсации заради скъпия газ, хубаво е да се компенсират всички потърпевши. Но как ще се компенсира газът? Когато започнахме да продаваме метан в България, той струваше 81 стотинки за килограм, а в началото на август в Добрич стигна 7,50 лв за кг. Как се компенсира 800% увеличение?

- Все още ли е по-евтино да се пътува на метан, отколкото с бензин?

- Към настоящия момент вече не е така за съжаление.

- Вие откъде зареждате метан станциите с газ?

- Газът идва по тръба. Все едно е дали ще се купи газ от Русия, от държавната компания „Булгаргаз“, от частните енергийни дружества „Овергаз“, „Сити газ“, Черноморската технологична компания и т.н., които имат лиценз за регионите. Няма как да дойде втечнен до крайния обект, до метан станцията, преди да влезе в тръбата в мрежата на държавата. Естествено е този, който намери по-евтин газ, да бъде по-облагодетелстван.

- Мислили ли сте да вземете лиценз за търговец на газ?

- Не, понеже аз разбирам от компресиран природен газ. А тук говорим за газ, който идва по тръба. Моите цели са да работя за компресирания природен газ. Газът, който се компресира, се товари в ремаркета или платформи, или бутилки и се кара в търговския обект, метан станция. Аз съм силен в този сегмент. Но при положение че има търсене на евтин газ, ако успея да намеря такъв, сигурно ще се опитам да го предложа на българския пазар.

Газ има, стига той да бъде договорен при нормални условия. Нормални условия са: дългосрочен договор, ако може договори с двама-трима доставчика. Дори доставчикът да е един, ако нещата са уредени, така че той да предложи добра цена, няма никакъв проблем. Защото всеки говори за краткосрочни договори, а те са на по-висока цена.

- Възможно ли е търговци да закупят газ от Сърбия и да го продадат у нас?

- Възможно е. Това правя в момента. В момента в Сърбия се купува газ, който е от газопроводите в Гърция, включително с помощта на ремаркетата, които аз предлагам на българския пазар. Отивам в Сърбия и го купувам на цена от 350-400 долара за 1000 куб. м и го карам в България, където в момента той се предлага на цена 1500 долара на 1000 куб. м. Сами си представете какво означава това. Но това е нормална практика. Щом частните фирми могат да се ориентират, значи и държавата трябва да се ориентира. Ако има доставчик на газ, който може да даде по-ниска цена, отиваш при него, падаш на колене, целуваш ръка и го правиш за българския народ. И народът, бъди сигурен, ще се отблагодари. Хората разбират.

Съжалявам, че говоря така, но това е суровата действителност. В момента при влошените условия, които имаме, най-важното за управляващите е да мислят като нормални хора, които плащат данъци в тази държава. Иначе фирмата, която не може да произвежда, ще си затвори производството. Ще има по-малко приходи в държавата от данъци. Хората, които са работили в нея, ще излязат на борсата. А това са допълнителни разходи за държавата, която трябва да плаща на излезлите на борсата. Тези неща политиците трябва да ги мислят. В момента моят апел е: политиката да бъде извън търговските взаимоотношения.

- Промени ли се вашият интерес към водородната енергетика и към водородните станции за зареждане на автомобили? Имате ли намерение да развивате този бизнес?

- Имам намерение. Но към момента той все още не е на дневен ред, тъй като инфраструктурата за водород е много по-сложна и не е изградена. Когато се използва за автомобили, водородното гориво е минимум със 700 бара налягане, при метана е с 200 бара, при пропан-бутана - 15 бара. Бутилките за водород са много скъпи, има една-единствена фабрика, която ги произвежда в Европа. Може би в следващите няколко години ще получи развитие водородната енергетика и транспортът с водородно гориво. Според плана за възстановяване ще произвеждаме водород, ще произвеждаме и ремаркета за съдове с водород. Но инфраструктурата за водорода няма как да се развие от днес за утре. Така че трябва да се научим да се справяме с това, което имаме.

- Наричат ви Царя на метана.

- Да, така е. В природния газ ми е силата. Там имам какво да предложа, какво търся, какво мога да добавя, съответно имам знания как да го направя. Ако някой има нужда от мен за съвети, бих се отзовал. Винаги съм готов. В крайна сметка в момента аз също водя разговори да купувам газ. Чакам подходяща добра оферта, с която да знам, че при когото и да отида в България, няма да я откаже, ако я предложа.

- Догодина България е домакин на европейското първенство по волейбол, Евроволей 2023, заедно с Италия.

- Избрани сме за домакини на европейското първенство, което ще бъде в края на август 2023 г. Засега идеята беше да бъде в Бургас и Варна. Но ако залата в Бургас не бъде готова, може да бъде само във Варна. Или може да бъде в Русе и във Варна.

- Възражда ли се според вас волейболът?

- Волейболът никога не е залязвал. Наш отбор винаги е бил сред първите четири, наши момчета и момичета са били на призовите класирания. За съжаление малко бяхме отстъпили, тъй като други държави победиха, но се връщаме и тепърва ни очакват големи успехи.

Много от момчетата се развиват добре. Имаме миналата година световни вицешампиони под 18 години. В момента нашата надежда е Александър Николов, синът на Владо Николов. Момче, което в следващите 10-15 години много ще ни радва. Да му пожелаем да е жив и здрав и да продължава в същия дух. Това е само един от многото примери, които мога да дам за млади волейболни таланти.

- Участвали сте в няколко игрални филма. През 1997 г. сте се снимали в комедията „Испанска муха“ заедно с Тодор Колев, Антон Радичев и Камен Воденичаров...

- В 5 филма съм играл. В 2005 г. изпълних ролята на руски мафиот в екшъна „Механикът“.

- Вашите две момчета в какво бихте искали да успеят?

- Моите синове са в моя бизнес. Пожелавам им да се развиват. Защото аз не искам да работя до 80 години.

Това е той:

- Роден е 6 октомври 1965 г. в Русе

- През 1983 г. завършва Спортното училище в Русе

- Волейболистът се състезава 7 години за ЦСКА, като 5 пъти е шампион на България

- От 1991 г. играе в италиански отбори. През последната година като активен състезател играе един сезон в гръцкия „Арис“, с който става шампион

- През 1998 г. прекратява спортната си кариера и се насочва към бизнеса

- През 2004 г. с фирмата си „Ремикс България“ става представител на няколко италиански фирми, специализирани в използване на метан (компресиран природен газ) за автомобилно гориво, сред които и компания за производство на компресорни станции

През 2010 г. 36 от общо 66-те метан станции в България са доставени и поддържани от него

- Същата година започва да внася автобуси, камиони, сметопочистваща техника на метан в България и е представител на 15 италиански фирми (свързани с метана) за България, Северна Македония, Косово, Албания, Черна гора, Сърбия, Румъния и Гърция

- Президент е на Българската федерация по волейбол