- Г-жо Ковачева, с кои от вашите намеси, предложения за промени в законодателството, успяхте?
- Успешна беше намесата ми във връзка с прилагането на намалената ставка 9% на данъка върху добавената стойност (ДДС) за изравнителните сметки за отчетния период 2021-2022 г. След изпратените становища и издадените допълнителни указания от министъра на финансите „Топлофикация София“ възстанови на гражданите над 3 млн. лв. надвзети средства. Добри резултати има и по случаи с влошено качество на топлоснабдителните услуги – например недостатъчно загряване на топлата вода заради повреди в абонатните станции. По този проблем се обърнах и към Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Оттам също бяха предприети действия, така че топлофикационните дружества своевременно да извършват ремонтите в техните абонатни станции.
Поисках от КЕВР и извънредна проверка за качеството и непрекъснатостта на топлоснабдяването от „Топлофикация Габрово“. Такава проверка беше извършена и битовите клиенти получиха от дружеството финансови компенсации.
Със законодателното предложение, което изготвих и внесох в 48-ото народно събрание за промени в Закона за пътищата и Закона за движение по пътищата, беше преустановено начисляването на компенсаторна такса от 70 лева или 300 лева глоба, ако таксата не бъде платена, за шофьори, допуснали грешка в изписването на регистрационния номер до три символа или изпуснат такъв, при закупуването на е-винетки. С него уведомяването за такива компенсаторни такси към АПИ вече става в рамките на три работни дни. Предложението ми беше внесено от Николай Нанков и група депутати от ГЕРБ/СДС и прието в началото на 2023 г. от 48-ото народно събрание.
- Знам, че водихте битка и в подкрепа на хората с ТЕЛК решения. Дайте подробности за проблема.
- Внесох законодателни инициативи за решаването на проблема на изтеклите ТЕЛК решения, заради които близо 700 000 души с увреждания бяха оставени на ръба на оцеляването. Промените, които предложих в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, както и в Закона за хората с увреждания и Закона за здравето, бяха приети с абсолютно единодушие от депутатите от 47-ото и 48-ото народно събрание. С тези изменения трябваше да бъдат преодолени трудностите на хората с увреждания, свързани със забавяне при освидетелстване/преосвидетелстване от органите на медицинската експертиза, както и невъзможността да упражняват правата си не по тяхна вина. Преборихме се да бъде отстранена и допуснатата дискриминация спрямо месечната финансова подкрепа на военноинвалидите и хората с наследствена пенсия, с право на чужда помощ.
За съжаление поради неизпълнение на сроковете от ТЕЛК продължават да постъпват множество жалби от бедстващи хора без доходи и възможност за лечение, храна и плащане на битови сметки.
Друга законодателна промяна, която инициирах, бе изменението в Закона за закрила на детето, с която настоях да се забрани предлагането, продажбата, включително онлайн, употребата от деца на райски газ. За съжаление въпреки забраната и тази година сме свидетели на употребата на райски газ от деца. Проблемът е сериозен, защото диазотният оксид е много опасен, особено когато се използва в комбинация с други вещества, наркотици или алкохол, той създава нереална представа за действителността, а след неговата употреба са налице рискове за изпълнение на рутинни ежедневни действия - ходене, качване на стълби. Освен това хората, които са го употребили, са опасни не само за себе си, но и за околните - те халюцинират, изпаднат в психоза, дори са склонни към самоубийство.
- С какви ярки нарушения на правата на потребителите се сблъскахте по време на своята практика като омбудсман на Република България?
- В областта на топлоснабдяването възникват множество проблеми във връзка с извършваното в момента задължително преоборудване на жилищата с радиаторни разпределители и с водомери за топла вода с дистанционно отчитане. От една страна, това преоборудване е свързано с големи еднократни разходи, които са непосилни за голяма част от хората. От друга страна, топлинните счетоводители са оправомощени да издават задължителни предписания за замяната, която следва да бъде извършена в едномесечен срок. Клиентите, които не изпълнят тези предписания, са заплашени със служебно начисляване на потребление на топла вода и отопление „на база“, което значително надхвърля реалното им потребление.
За съжаление действащата нормативна уредба не защитава в достатъчна степен правата на хората. Във връзка с преминаването към дистанционно отчитане изпратих становища до служебния министър на енергетиката, като предложих екипът на Министерството на енергетиката да разгледа целия кръг от проблеми, които възникват във връзка с това преоборудване. Целта е възможно най-бързо да бъдат предложени съответните изменения и допълнения на Закона за енергетиката. Настоях също да бъде проведена и информационна кампания, така че потребителите да бъдат запознати в детайли с преминаването от уредите с визуален отчет към уреди за дистанционно отчитане на потреблението на топлинна енергия.
- Поискахте проверка на „Топлофикация София“ заради високите априлски сметки. Какво ви отговориха институциите?
- Необяснимо високите сметки за потреблението на топлинна енергия през м. април 2023 г. в София станаха повод за множество жалби и сигнали на граждани до мен като омбудсман. Хората изтъкваха, че макар и по-хладен от обичайното, месец април беше по-топъл от зимните месеци, а някои сметки за отоплението през април са по-високи от януарските. Това беше причината да се обърна към служебния министър на енергетиката и към КЕВР с предложение за извънредна проверка на „Топлофикация София“ относно изпълнението на неговите задължения за осигуряване на ефективно топлоснабдяване при минимални разходи, както и относно правилното формиране на сметките за топлинна енергия за м. април 2023 г. на всички битови клиенти на дружеството.
Обърнах внимание, че хората нямат възможност сами да извършат проверка дали топлофикационното дружество изпълнява всички свои задължения във връзка с правилното определяне на термохидравличните режими за постигане на минимални разходи при производството и преноса на топлинна енергия до сградните инсталации, както и относно температурните режими, техническото състояние, настройката и управлението на абонатните станции, които осигуряват централното топлоснабдяване на съответните сгради – етажна собственост.
Министерството на енергетиката се дистанцира от такава проверка с мотив, че не е принципал на столичната топлофикация. КЕВР обаче се ангажира да провери изпълнението на лицензионните задължения на „Топлофикация София“ при изготвянето на сметките за м. април 2023 г. Очаквам Комисията да ме информира за резултатите от тази проверка.
- Препоръчахте дистанционните измервателни уреди да бъдат финансирани от Плана за възстановяване и устойчивост. Какво се случи?
- Моето предложение беше отправено към служебния министър на енергетиката. Не съм информирана впоследствие по този въпрос да са предприети действия.
- Има ли необходимост от промяна на Наредбата за топлоснабдяване и методиката за дялово разпределение в частта определяне и заплащане на услугата „сградна инсталация”?
- Многократно съм заявявала становище, че действащите разпоредби не гарантират ясно, прозрачно и справедливо за хората дялово разпределение на топлинната енергия между собствениците на имоти в топлоснабдени сгради – етажна собственост. При действащите разпоредби на Закона за енергетиката единствената възможност за намиране на по-благоприятни решения за потребителите е да се направят някои изменения и допълнения в Наредба № Е-РД-04-1/12.03.2020 г. за топлоснабдяването. Именно такова предложение отправих на 5 май 2022 г. до министъра на енергетиката.
Промените при сградната инсталация трябва да започнат от Закона за енергетиката.
- Потребителят често няма визуален достъп до показанията на електромера. Какво трябва да се промени?
- Според съществуващата нормативна уредба електроразпределителното дружество има задължение да осигурява визуален достъп на абоната до средството за търговско измерване, което да позволи на последния редовно да извършва проверки на потребената от него електрическа енергия, съответно да има възможност непосредствено да следи показанията на електромера.
- Кой от доставчиците на услуги – ток, вода, телефон, финансови и други услуги, има най-големи нарушения към гражданите потребители?
- През 2022 г. оплакванията на потребителите на ВиК услуги са на първо място, преди електроснабдителните услуги, следвани от жалбите срещу топлофикациите, мобилните оператори, сметопочистващите фирми, банките и т.н.
Във всеки от секторите има специфични проблеми – качество, цени, контрол и т.н. За електроснабдяването най-съществен проблем през последните години е влошено качество на доставяната електрическа енергия. През 2022 г. до институцията са подадени 1016 сигнала за некачествено електрозахранване.
В годишния доклад за дейността на омбудсмана за 2022 г. са отправени конкретни препоръки, в т.ч. и засилен контрол от страна на КЕВР.
- Имат ли ефект становищата ви, свързани с бизнес плановете на ВиК операторите и възраженията ви на предложенията за поскъпване на водата, качеството на питейното водоснабдяване, на загубите на вода. С кои от тях се съобрази КЕВР?
Участвах във всички обществени обсъждания в Комисията за енергийно и водно регулиране във връзка с приемането на бизнес плановете за периода 2022 г. - 2026 г. на ВиК операторите и съответните изменения на цените на ВиК услугите. Становищата са публично достъпни на сайта на институцията. Във всяко решение на комисията са оповестени аргументите на регулатора относно „за“ и „против“ направените от мен предложения.
- Съгласно Закона за регулиране на ВиК услугите изцяло в правомощията на КЕВР е регулирането на цените и на качеството на ВиК услугите, като решенията им могат да бъдат обжалвани пред Административен съд София-град.
- С решение от 2021 г. регулаторът определи индивидуалните цели на показателите за качество за регулаторния период 2022 г. - 2026 г. на ВиК операторите, т.е. те са предварително утвърдени, преди внасянето на бизнес плановете в КЕВР от ВиК операторите за одобрение. Комисията утвърди и показателите за ефективност, които ще прилага за корекция на цените на ВиК услугите през настоящия регулаторен период. По мое искане бе включен и показателят „Общи загуби във водоснабдителните системи“.
След като многократно поставих въпрос за по-добра икономическа обосновка на разходите за електрическа енергия, които се включват в цените на водата, включително и получаването на компенсации от държавата, на 7 юни 2023 г. КЕВР обяви, че ще открие процедура за изменение и допълнение на Наредбата за регулиране на цените на ВиК услугите в тази насока.
Това е тя:
Омбудсман на Република България от 21 май 2020 г.
Сега е сред фаворитите за български съдия в Европейския съд по правата на човека в Страсбург
Завършва право в Юридическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”
Професор и доктор по международно право и международни отношения
Носител на ордена на Британската империя на Нейно Величество кралица Елизабет II за приноса й за противодействие на корупцията
Таня Киркова