0

- Проф. Овчаров, в сряда представяте книгата си „Великите владетели на Второто българско царство“. Ще кажете ли нещо в аванс за читателите на „Телеграф“?

- Смело мога да кажа, че това е една от книгите на живота ми, защото тя започна да се пише през далечната 1997 г.

Тогава написах първата част, а именно - книгата за цар Калоян. Това мащабно изследване, което сега читателите държат в ръцете си, всъщност е предшествано от няколко такива книги - за Иван Шишман, Константин Тих, Теодор Светослав.

Това са книги, които са излизали през тези 25-26 години, за които говоря, но крайният продукт е нещо доста променено. Всяка една от тези книги е допълнена, защото се появиха много нови изследвания, бяха дописани цели части като тази за цар Иван Асен Втори, най-великият владетел във Второто българско царство, както и за междинни владетели, които също бяха засегнати в крайния труд.

Монета на цар Иван Асен II

 Монета на цар Иван Асен II
БГНЕС

- Какви са акцентите?

- Книгата стъпва върху шестима основни владетели - това са цар Калоян, Иван Асен Втори, Константин Тих Асен, Теодор Светослав, Иван Александър и Иван Шишман. Шест глави за тези основни български царе, както аз съм ги определил, без да подценявам всички останали.

В книгата са описани животът и идеалите и на другите български царе - от първите Асеневци - Петър и Асен, до наследниците на Иван Шишман и Иван Срацимир, които вече не са царе, но продължават борбата срещу османските нашественици - Константин и Фружин.

Иван Шишман

 Иван Шишман
Архив

Не можеше да се направи за всеки отделен цар, така че всъщност шестимата царе са шест акцента от тези близо 250 години, в които съществува Второто българско царство, докато всички останали имат своето място вече в един по-малък мащаб.

Но така или иначе, както казва моят приятел проф. Пламен Павлов, наистина съм се опитал да направя панорама или сага, защото когато започвах да се занимавам с тези неща преди 25 години, аз нямах представа как ще завършат, естествено.

Но знаех едно - много силно бях повлиян от голямата поредица на големия френски писател Морис Дрюон „Прокълнатите крале“, която разглежда историята на Франция през същия период - XIII и ХIV век. Разбира се, той е писател и в неговата поредица преобладава чисто художествената литература, докато аз съм все пак историк и археолог и съм достигнал до пресъздаването на фактологията такава, каквато се случва.

Близкото между мен и френската поредица е, че се опитваме да покажем не само чисто историческите моменти на ситуацията, но и човешките, тоест аз съм се опитал да проникна в мисленето на владетелите и изобщо на хората в тази епоха.

- Поредицата на Дрюон има превес върху пороците на кралете. Как стоят нещата с българските владетели - знае ли се толкова много за тях?

- Не, аз не мога да се съглася, че Дрюон акцентира върху пороците, напротив, това си е една панорама на Франция през тези години. Друг е въпросът, че Средновековието е една героична, но и доста жестока епоха, която в общи линии има доста негативни черти, особено от днешна гледна точка, ако се вгледаме.

Но тези неща не трябва да се преценяват така. Точно затова съм се опитал да вляза в обувките на средновековните хора. Ще дам пример - цар Калоян, за когото вече стана дума, един от най-великите български царе, известен с разгромната си победа през 1205 г. над рицарите от Четвъртия кръстоносен поход и много други по-малко известни, които показвам в моята книга.

Пластична антропологична възстановка на лицето на цар Калоян, направена от проф. Йордан Йорданов

 Пластична антропологична възстановка на лицето на цар Калоян, направена от проф. Йордан Йорданов
Уикипедия

За нас, българите, той е велика личност, но за византийците и латинците той е убиец, кървав, куция Йоан, както го наричат ромеите. И той наистина е бил много жесток в своите действия - разрушава цели градове, екзекутирал е много хора. Но това е средновековната епоха, не можем да я съдим с днешните си виждания, защото тя си има своята философия и логика.

Постарал съм се да покажа и тези жестокости на Средновековието, но и красивите рицарски моменти, особено в тези продължителни българо-латински войни, в които между другото българските боляри възприемат много от западните порядки, което се развива и през ХIV век по-късно.

Казано с две думи - опитал съм се да покажа в цветове цялата тази феодална епоха, която ни я представят като мрачна. Между другото трябва да отворя скоба, че много се дразня, когато журналистите днес говорят за феодални порядки - няма нищо общо, Средновековието си има свои закони, които са много интересни и които са отдавна отминали. Днес живеем в една съвсем различна епоха.

- И все пак, като го споменахте, има ли някои закони, макар и свирепи или пък странни, които днес биха вършили работа? Например рязане на ръце на крадци, набиване на кол, анатемосване и други подобни.

- Как си представяте в XXI век да се набиват хора на кол или да се обезглавяват по този начин, по който е в Средновековието. Всяка епоха си има своите закони и своя смисъл. Жестокостите тогава са оправдани. Например Влад Цепеш става известен като „набивача на кол“, но той е имал смисъл да го направи - срещу него е имало една грандиозна османска войска, той е бил със 7-8 пъти по-малка армия и за да може да постигне своя успех, той е трябвало да прави неща, които не се побират в днешните морални норми.

Същото се отнася и за цар Калоян - срещу бронираната лавина от рицарите той е трябвало да противопостави нещо и той е бил безкомпромисен до последно - велик пълководец и суров човек.

- Всички тези сцени биха стояли чудесно на екран. Бихте ли се съгласили книгата ви да се визуализира като сериал от типа на „Великолепния век“ или „Игра на тронове“?

- В рамките на шегата, сега съм под влияние на „Властелинът на пръстените“, който така и не мога да изгледам цялостно, но по време на пътуването ми в Австралия и Нова Зеландия бях в селището на хобитите и видях каква индустрия са направили от това нещо.

Хиляди хора, почитатели, пълзят на четири крака, за да видят декорите на филма, който според мен въобще не е на чак такова ниво, но това е до голяма степен пропагандата и рекламата, която се прави на местата. Нашата история от този период - XIII и ХIV век, има страшно много неща, които могат да бъдат филмирани и като игрални, и като документални филми.

За съжаление малко се страхувам от българското кино. Каквото са хванали досега, с малки изключения като „Хан Аспарух“, в общи линии са били провали в историческото кино. Казвам го съвсем отговорно това. Последният такъв пример беше с епохата на цар Симеон.

Според мен, ако се прави нещо, то по-скоро би трябвало да е някакво документално кино, в което да говорят професионалистите, историците. Имаме изключително много възможности в това отношение, и то такива моменти, които биха били много интересни за цяла Европа, не само тук, за нас на Балканите.

Така примерно жертвата на цар Калоян - плененият и по-късно убит в Търново Балдуин Фландърски, е един от героите на Белгия. Четвъртият кръстоносен поход е една от най-големите войни през този период, за съжаление доста неглижиран. Това са моменти, които могат да получат своето филмиране, но това е в сферата на бъдещето.

Балдуин Фландърски

 Балдуин Фландърски
Уикипедия

- Френски византолози твърдят, че цар Симеон Велики е по-велик от Карл Велики. Съгласен ли сте с тях?

- В историята не е правилно да се правят подобни сравнения. Всеки си има своето величие, но те наистина имат много общи черти. Макар че Симеон живее в Първото българско царство, аз засягам това в книгата си, защото по негово време се изгражда концепцията, която приемат и владетелите във Второто българско царство - концепцията за империя, която пък почива върху Византийската или Източноримската империя, както е по-правилно да се каже. Карл Велики се обявява за римски император в 800 г., с което, естествено, предизвиква гнева на Византия.

Цар Симеон Велики на престола през 893-927 г., Художник Димитър Гюдженов

 Цар Симеон Велики на престола през 893-927 г., Художник Димитър Гюдженов
Уикипедия

В края на същото това столетие - около 893 г., се появява втори човек и това е Симеон Велики, който се обявява за василевс, тоест император, подобно на Карл Велики сто години по-рано. И това всъщност е кулминацията на неговите десетилетни войни с Византийската империя. Разбира се, Византия никога не го признава за такъв, но неговият син Петър получава най-сетне царско достойнство - самата Византия го признава за цар, а това всъщност е славянската дума за император.

Но император не на целия свят, а на българите - това е голямата разлика, компромис, който Петър Първи приема. Доста хора го критикуват за това нещо, но идеята на неговия баща Симеон Велики е била да е император на цялата Римска империя.

- Защо, когато говорим за паметници и герои, царете като че ли са на заден план?

- Е, не може да се каже, че е така. Покрай споровете сега се чуват приказки на мястото на Паметника на съветската армия да има паметник примерно на Аспарух, така че има и такива идеи. Но когато става дума за личности и събития, наистина се говори повече за героите от XIX в.

- Кой от царете в нашата история е най-обругаван?

- Аз съм посветил две книги на един такъв цар, който присъства и в новата - това е Иван Шишман, който заради разни псевдоисторици е оплюван и представян за човек, който не знае какво иска, слабохарактерен и т. н. Нищо подобно, всъщност прочитът на документите показва, че той, въпреки че е бил с многократно по-малка войска от османците, се бие до последно.

Седем години трае последната му война, която продължава непрекъснато. На 3 юни 1395 г. е екзекутиран пред вратите на Никопол от султан Баязид. Тоест, той е пример за смелост, за съпротива, за патриотизъм в случая. В XIX век много добре са разбирали това и са му посветили много писания. Иван Шишман е бил смятан за знаме на освободителната война.

А вече по-късно в освободена България той е превърнат едва ли не в карикатурен герой, което е много неправилно. Това между другото показва колко е важно какво пишем, защото много често на базата на тези писания съвременни се формират погрешни представи за миналото.

- А Константин Тих – той не се ли конкурира с Иван Шишман по „лош рейтинг“, ако трябва да ползваме съвременните шаблони за управляващите?

- Да, това е другият цар, който също е смятан за слабохарактерен и неуспешен, но се оказва, че по време на неговото дълго царуване - 20 години за Средновековието е изключително дълъг период, той има много победи. Между другото, според днешните ни представи Константин Тих е македонец, роден е в Скопие, но, естествено, е български болярин.

Една от целите му е била да си върне Вардарска Македония, което той успява да направи. Не само това, Константин Тих прави една невероятна монетна реформа - XIII в. е времето, когато в обществения живот навлиза монетното обращение. Константин Тих прави реформа, с която стабилизира българската монетна единица по това време и икономиката се развива много успешно и мощно.

- Публична тайна е, че при вас няма празно - каква е следващата книга, по която работите?

- Да, наистина вече работя по нещо като втори том на книгата, която днес представям и тя ще е българската аристокрация от Второто българско царство, защото ако все пак знаем нещо за нашите владетели, то много малко сме информирани за българските боляри, които всъщност са движели и войната, и културата, и политиката по това време.

- Има ли от какво да се поучим днес, сравнявайки се с историята от онова време?

- Казва се, че през Средновековието още няма нация изградена, няма народ, но аз не съм съгласен с това твърдение. Наистина, това е понятие на буржоазната епоха, но аз съм убеден, че през XIII и ХIV век хората са се чувствали в достатъчна степен българи.

В съчиненията на патриарх Евтимий се говори много за българския дух, за българския език, за българската войска по време на епичните сражения с османците. Хората в този период са били напълно наясно, че са българи, че културата и манталитетът им също са български.

Ето от такива неща могат да се поучат днешните политици. Това ще кажа на всички онези политици, които казват: „Стига с тази история!“. Няма да се уморя да повтарям на такива хора, че който не познава своята история, не познава и своето бъдеще.

Това е той:

Роден е на 19 юли 1957 г. във Велико Търново

Завършва история в Софийския университет “Св. Климент Охридски” през 1976 г.

През 1985 г. става кандидат на историческите науки с дисертация на тема “Образът на човека в българското средновековно изкуство VII-XIV век”

Доктор на науките е с дисертацията “Вардарска Македония през XIV в. и мястото на Охридската област в нея”.

Носител е на орден “Св. св. Кирил и Методий” с огърлие за изключителни заслуги в областта на културата

Прави проучвания на най-популярните през последните десетилетия археологически обекти в Източните Родопи - Перперикон, Татул, пещерата Утроба и др.