0

- Съвсем наскоро беше денят без жертви на пътя. Възможно ли е и кога да постигнем целта за нула жертви на пътя с оглед на ежедневните жертви?

- С темповете, с които възприемаме иновациите и изобщо ги прилагаме, в следващото столетие няма да постигнем това. Надявам се да измислят друг вид алтернативен транспорт, така че да не ни се налага да използваме шосейния, за да може по-бързо да постигнем целта. Това е съвсем ироничен коментар, но най-отговорно го заявявам.

Общо взето, мерките, които се прилагат в България, са недостатъчни, бих казала, че по-скоро се опитваме да имитираме някакви действия, колкото да успокоим обществото, че нещо се прави, но в действителност резултатите сами говорят за себе си.

- Кой е виновен за това – законодателството, полицията, хората, кой?

- Трудно може да се отговори на този въпрос. Преди 5-6 години беше създадена една агенция по безопасност движение по пътищата. В началото оправданията бяха, че тя е млада и няма достатъчно натрупан опит, но оттогава минаха 6 години и като гледам, резултатите не са много впечатляващи, дори бих казала, че са разочароващи. Тази реформа, от която се нуждаехме, така и не се проведе.

Нека не забравяме липсата на достатъчно средства, които да се инвестират и в спешната помощ, и в пожарната, и в полицията, с които да може да се осъществява по-добрият контрол и по-добрата превенция. Не на последно място нека да не забравяме и съдебната система, която със своята противоречива практика на първо място доведе до много сериозната ерозия в доверието към нея като цяло, а и най-вече по темата, свързана с безопасността по пътищата. И се получи един феномен – невинни хора влизат в затвора заради неща, за които не са виновни, а пък виновни хора биват помилвани, защото имат повече права, повече финансови и икономически възможности, което е сигурният път към пълния провал, към който ние сме се запътили много стремглаво. 

- Показателен е последният случай с жена, която след като дава положителен тест за наркотици, беше държана 16 часа на стол в районното. 

- Това е абсурден случай. Този инцидент показа нагледно колко неподготвени са служителите на МВР за това да правят такива гонки, да се борят с мигрантите, колко висок е рискът от мигрантите, които се движат свободно по нашите пътища, и тези, които ги превозват, колко е висок рискът за гражданите от подобни гонки.

IStock

Аз съм шокирана от това, че хората са спрени на платното за движение и едва ли не са използвани като жив щит. Тази жена е имала късмет, че не е била смазана между камион, който е бил на Столичната община и връхлитащия я шофьор, който е бягал от гонещите го полицаи. Всъщност на околовръстното полицията спира движението, създава т.нар. тапа и буквално бягащият автомобил връхлита спрелите граждани. Това е интересен похват, който сериозно застрашава живота на хората, а би следвало полицаите с всичките си действия да пазят живота и здравето на гражданите.

При случая с автобуса в Бургас – там са били униформени, които не са били достатъчно добре подготвени и са взели грешно решение. Тук в случая става дума за служители на МВР, които взимат решение да спрат движението с ясното осъзнаване, че е възможно в този трафик да се вреже бягащият автомобил. След това за мен е необяснимо поради каква причина е пробвано да бъде спиран този водач на най-широката част на околовръстното, където има три ленти плюс аварийна. Защо не е избран някой по-тесен и по-подходящ участък. Вината за това цялото нещо не е на МВР, тя е по-скоро на ръководството на МВР и се дължи на липсата на сили, средства и достатъчно обучение на тези хора. 

- В случая първата проба на жената се оказа положителна?

- Има много случаи с фалшиво положителни проби. Поради тази причина е нормално да се изчака кръвният тест. За мен другото, което е необяснимо, е защо тази жена е закарана в болница натъпкана с болкоуспокояващи и три часа по-късно й е взета пробата за наркотици. Тестовете на полицаите реагират положително на тези вещества. Защо не е изчакана директно кръвната проба. Това е абсолютно необяснимо за мен. Има много аспекти, върху които трябва да се работи, за да се избегнат такива случаи. Същевременно трябва да се работи и срещу това хора с по-добро финансово, икономическо и социално положение да не могат да се измъкнат от правосъдието, защото е факт, че мярката с отнемането на автомобилите на пияните и дрогираните работи много добре. Към настоящия момент имаме спад.

- Реален ли е този спад? 

- Абсолютно реално имаме спад, въпреки че много пъти се опита да се изкриви статистиката и да се манипулира. Статистиката, която са извадили от прокуратурата, показва намаляване на тези случаи – бавно, но все пак имаме намаляване. Всички други мерки, които се прилагаха, не водеха до спад, напротив, просто отчитахме, че има още и още и нямаше никакъв резултат. Тук говорим действително за намаляване на този вид произшествия и проблем.

- Неотдавна бяхте казали, че родната полиция ни гази. Днес бихте ли повторили това или има промяна?

- Ако съпоставим с този инцидент от околовръстното, да, ще се повторя и пак ще кажа твърдо да - родната полиция в случая ни гази. Бих искала моята критика да не бъде възприемана като нападение срещу МВР, по-скоро искам да обърна внимание на сериозни проблеми, които са се наслоили, и на които трябва да бъде намерено решение. Тези проблеми в даден момент ще доведат до дефицит, който пряко ще застрашава живота и здравето на гражданите, както се случи на околовръстното преди няколко дни. 

- В момента тече обсъждане на промени в Наредбата за пътните маркировки. Как ги намирате?

- Силно съм разочарована от силния лобизъм, който се налага в работата на междуведомствената работна група. Работата върви много бавно, изключително много проблеми излизат на дневен ред. Оказва се, че тази наредба е доста сгрешена и са допуснати сериозни грешки при последните сериозни промени през 2015 г. Сега е много трудно те да бъдат поправени. Като че ли трябва да се върви към изработване на изцяло нова.

По мнение на колеги инженери самата наредба е трудна за работа поради това, че тя е много зле структурирана. Основният проблем е, че лобизмът много сериозно си е проправил път в МРРБ и частните интереси тези, които полагат пътни маркировки, са доста добре защитени, включително и от държавни служители се защитават.  

- В каква посока е лобирането?

- Те са в посока понижаване на критерии, на няколко пъти се направи опит за понижаване на критериите за светлоотразителност, което е скандално. Стигнахме до компромисен вариант, за да може да продължи работата на работната група, нещо, на което ние категорично се противопоставяхме и ще продължим, това е понижаването на изискванията за т.нар. сцепление. Като цяло мисля, че вървим към понижаване на изискванията за сцепление за съжаление. Това е нещо, което ни притеснява. 

- Какво означава това?

- Това означава, че когато гумата попадне върху въпросната пътна маркировка, сцеплението ще бъде по-малко, а рискът от приплъзване по-висок. Това не е толкова фатално при автомобилите, колкото изключително критично за мотоциклетите. Мотивът на фирмите, които полагат пътна маркировка, е, че не могат да изпълнят критериите и че е невъзможно хем висока светлоотразителност, хем по-високо сцепление, което считам, че е несъстоятелен аргумент. Нашата организация е единствената, която се бори срещу въпросните интереси, ние сме сами срещу държавата и срещу лобистите. Зад тези хора стоят огромни капитали, финансови ресурси, 200 млн. лв. е обществената поръчка за пътната маркировка на републиканската пътна мрежа за следващите 4 години. 

- В сериозен проблем се превръщат електрическите тротинетки заради зачестяващите инциденти с тях. Какво трябва да се направи с возилата – да се забранят изцяло или да се въведат изисквания за използването им?

- Независимо твърденията на асоциацията, която представлява бранша, че е-тротинетките са най-безопасният вид транспортно средство, аз искам да припомня няколкото случая с взривилите се подобни превозни средства, докато се зареждат. Също така нарастващият брой инциденти с тях е притеснителен, имаме вече и смъртни случаи.

Нашата позиция от пет години насам, откакто ги позволиха, остава непроменена. Ние никога не сме заемали позиция за този хаос, напротив, многократно предупреждавахме, че ще се стигне до това. Тези превозни средства се карат през нощта, никой не слага каска или жилетка, нещо, което е задължително съгласно Закона за движение по пътищата. Масово се карат от по двама-трима едновременно и на възраст, която е забранена в закона да управляват тези превозни средства. Имаме случаи на булеварди, на които е забранено да се движат - „Цариградско шосе“, „Околовръстното“, но, както знаете, има поредица от такива случаи. Вместо да решим един проблем, ние създадохме няколко, които едва ли скоро ще намерят решение, т.е. ще се задълбочават. В момента има достатъчно рестриктивни мерки в закона. 

- Какво е решението?

- Трябва да има контрол, това е основният проблем. Такъв липсва. Кой трябва да го осъществява ефективния контрол – дали общинска полиция или органите на МВР е друг въпрос. Друг е въпросът защо ако органите на МВР виждат такива нарушители, никога не ги санкционират, а се съсредоточават върху други проблеми, свързани с безопасността, които са маловажни. 

- Имаше идеи управляващите колела и е-тротинетки да минават курсове и да имат едва ли не книжки. Как намирате тези идеи?

- Аз считам, че всеки един участник в движението трябва да познава правилата, най-малко път с предимство, значението на сигналите на светофара. Продължавам да вярвам, че трябва да има някакъв регистрационен режим и водачите на подобни превозни средства трябва да бъдат задължени да плащат някакви застраховки, както шофьорите плащат „Гражданска отговорност“. Имаме случай със счупена ключица на ръка на жена в Пазарджик, кой ще покрие щетите за лечението й? Например лодките и джетовете имат регистрационен номер, защо такъв да няма за велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства, които излизат на пътищата, отворени за обществено ползване и в парковете. 

- Новите изисквания за ГТП нервираха немалко водачи, особено тези с по-нови автомобили, които не можеха да минат веднага. Има ли реален проблем? Очаквате ли те да ни лишат от замърсяващите и неизправни автомобили на пътя?

- Предполагам, че няма да даде по-добър резултат, защото като всяко друго нещо в България всяка една мярка, която работи, доста хора започват да се опитват да не работи. Целта на новите правила беше тези изгнили коли да бъдат извадени, защото най-малко те са опасни. По отношение на новите автомобили, повярвайте, проблемът не е в тях, проблемът е с автомобили, които са с извадени екологични системи, GPS.

При бензиновите автомобили също има съвременни системи за екология, които не се поддържат и тогава най-лесното решение е да ги отстранят, тогава обаче автомобилът не може да мине прегледа. Това е голямата драма в обществото, че хората, които не желаят да си поддържат автомобилите и искат да замърсяват, няма да минат прегледа. Ние като общество започваме да ги защитаваме тях, а не правото ни да дишаме чист въздух. Автомобилите не са най-големият замърсител, но те са един от основните.   ю

Това е тя:

Диана Русинова е експерт по пътна безопасност 

Председател на най-голямата неправителствена организация в България – Европейски център за транспортни политики

Член на Британския кралски институт по разследване на автомобилни катастрофи и носител на няколко международни награди за иновации и открития в сферата на безопасността на движението
През 2018 г. е ръководител на специализиран екип към Института за пътна безопасност

През 2017 г. става учредител и член на Институт за пътна безопасност

Автор на множество статии, проучвания, изследвания, проверки, публикации, отнасящи се до проблемите на пътната безопасност