- Г-н Маргаритов, колко обекта успяхте да проверите във връзка с казуса с високите цени на олиото?
- По отношение на кампанията, която започнахме в края на миналата седмица за слънчогледовото олио, сме направили над 350 проверки в обекти в цялата страна. Обхванати са както магазини на големите търговски вериги, така и такива, които се намират в кварталите, без да принадлежат към някоя от веригите. Ние като институция контролираме пазара на дребно и сделките, които се сключват между търговци и физически лица. В хода на нашите проверки при съмнение за проблем по веригата на доставки може да сезираме и колеги от други институции по компетентност, за да разглеждат тези случаи.
- При проверките беше установено, че има драстична разлика между доставната цена на олиото и тази, на която се продава в търговската мрежа. Вие можете ли да санкционирате търговеца?
- Ние можем да санкционираме и го правим, когато са обявени промоции, акции, намаления, кампании, които се тиражират до широка аудитория, но впоследствие търговецът не спазва тези обещания към потребителя. Тоест или няма налични от тези стоки, или цената е друга спрямо тази, която е обявена първоначално. Това е нелоялна практика, за която санкцията може да е в размер до 30 000 лева за всеки отделен случай. Отделно от това, ако има съмнения, че има смущаващо обстоятелство по веригата, например съглашение да не се доставят определени стоки, за да може това да повлияе върху техните цени, това не е от нашата компетентност и може да сезираме Комисията за защита на конкуренцията, както и други институции. Когато изземваме документи за произход, за срок на годност, съответно могат да се правят проверки с вземане на проби от тези продукти за съответствие с изискванията, на които те трябва да отговарят като храни, което също е важно.
- При проверките имало ли е такива съмнения и бихте ли посочили пример за подобен случай?
- Да, установиха се случаи, при които доставната цена е двойно по-ниска от тази, на която се продава на дребно, и това е доста смущаващо. Но към момента това не представлява нарушение от гледна точка на ценообразуване, защото няма ограничение относно цените, които търговците на дребно могат да слагат.
- Нарушение ли е търговска верига да отмени акция или намаление на дадена стока, след като го е обявила?
- Тук има две хипотези, като едната е нелоялна търговска практика, а другото е по-скоро не. Нелоялната търговска практика се изразява в това, че след стартиране на промоционалния период стоката трябва да е налична и да се продава на обявената предварително цена. Тогава търговецът казва, че в този период стоката няма да бъде налична в търговски обекти. Тоест те са се отметнали от поетото обещание към потребителите и това е нарушение на законодателството. В другия случай обаче, на който сме свидетели в последните дни, е, че търговец се отказва от намерението си да прави такава кампания, преди да е стартирала. Беше оповестено, че тази кампания няма да се осъществи. Имаше и още един случай, който е съботната кампания, по време на която имаше трагичен случай, но при нашата проверка се установи, че промоцията е била обявена коректно и стоката се е продавала на цената, на която предварително е била обявена, и е била в достатъчни количества. Установили сме, че във всеки един от търговските обекти е имало по над 3000 литра олио, което е съразмерно с популярността на офертата.
- При колко от проверените обекти са констатирани нарушения или са предадени за допълнителна инспекция заради съмнения за нередности?
- При проверките най-голямото нарушение, което засякохме, е един случай, но е на верига, която има обекти в цялата страна. Ние все още не сме приключили с документацията по случая, за да обявим колко на брой санкции ще бъдат наложени и в какъв размер ще са те. Като цяло няма масови нарушения, коректно се обявяват цените. Но има десетки случаи, при които сме констатирали, че продажната цена спрямо доставната е значително завишена. Това е укоримо от морална гледна точка предвид усложнената обстановка. Има напрежение у хората, че няма да могат си купят необходимите продукти, но и за това, че няма да могат да ги купят на по-ниски цени. Важно е тук да кажем, че от тези проверки, които осъществихме досега, а и продължавайки да бъдем на терен и да следим пазара, установихме, че няма дефицит на стоки. Риск да не може да си купите нещо, защото то ще свърши – няма.
- Но има риск да свърши стоката на промоция.
- Има риск да свърши това на промоция и тук идва другият съществен проблем. Съветът ми към потребителите е да не се презапасяват с определени продукти, тъй като повечето от тях могат да не бъдат изконсумирани в срока на годност и ще трябва да бъдат изхвърлени. Това означава, че цената на това, което ще бъде изконсумирано, се вдига автоматично за сметка на това, което ще бъде изхвърлено. Когато използваме промоция за презапасяване, промоцията се оказва по-неизгодна, отколкото изглежда. Когато използваме промоциите, за да е изгодно, трябва те да могат да бъдат употребени в рамките на седмица.
- При провеждането на инспекциите установено ли е в някои от обектите, че има проблем с доставките?
- Ние установихме, че във всички търговски обекти има наличности. Въпросът е цената, на която се предлага, което не е маловажно. Според мен след преминаването на тази първоначална суматоха, мисля, че цените се стабилизираха и не са много по-високи от преди. В този контекст мисля, че нашата проверка е имала и вторичен ефект, а именно да не продължава изкуственото напрежение и това да задържи цените на високи равнища. Единственият проблем, който сме констатирали с доставка, по-скоро е свързан с това, че наистина е имало някакво намерение за продажба в рамките на една рекламна кампания и впоследствие вероятно доставчиците са решили, че няма да се случи това. Но там ще продължи разследването, което да установи дали е умишлено и дали може да бъде санкционирано като нарушение.
- Веднага след промоционалната кампания за евтино олио се появиха обяви за продажба на мазнината в сайтовете за частни обяви. Прави ли се проверка дали не са закупени умишлено по-големи количества от частен клиент с цел препродажба и печалба?
- В последните две години ние наблюдаваме изключителен ръст на предлагането на хранителни продукти онлайн. Това е допустимо от закона, но потребителите трябва да знаят, че тези стоки са изключени от правилата, според които стока, закупена по интернет, може да бъде върната в рамките на 14 дни, без да се дължат обяснения. За това трябва да сме наясно, че ако си закупим хранителен продукт, той няма как да бъде върнат. Това обаче не изключва отговорността на търговеца относно качеството на стоките.
- В рамките на какъв размер са установени надценките при проверките в хранителните магазини?
- Имаше случаи, в които имаше над 100% надценки, те бяха десетки. Но имаше и много, при които те са над 50%, което е неморално, особено в тези времена. Хората не трябва да се поддават на такива спекулативни внушения и да пазаруват спокойно и разумно. Всички институции са ангажирани с тези проблеми, предприемат се адекватни мерки и състоянието на пазара остава спокойно.
- Има слухове, че ще има драстично поскъпване и на брашното и захарта. Вие правихте ли проверки за наличностите на тези стоки?
- Ние трябва да предупредим хората, да не се поддават на подобни инсинуации, ако все пак бъдат тиражирани. Защото има достатъчни количества от стоките от първа необходимост, има производствен ресурс, мерките, които държавата предприема, за да се гарантира този продоволствен баланс, и той ще достига до хората на разумна цена. Нека не се поддаваме на такива внушения, защото не трябва да забравяме, че ако потребителите се втурнат, самият факт на това презапасяване води до повишаване на цената.
- Бихте ли обобщили през годините къде се констатират най-много нарушения?
- През изминалата година в комисията са получени над 20 000 жалби на потребители по най-различни въпроси. Най-често хората се жалят от качеството на закупените стоки, услуги, включително телекомуникационни, комунални и други. Хубавото е, че от 1 януари тази година действа нов закон, според който дефектните стоки трябва да бъдат ремонтирани или да се възстановят парите на потребителите. Сега нещата изглеждат по-добре.
- Какви кампании планирате в близките месеци?
- Тъй като комисията отговаря и за качеството на предлаганите туристически продукти, сега, в навечерието на летния сезон и великденските празници, стартираме кампания по проверка на по-малки и по-големи места за настаняване и заведения за тяхната готовност да посрещнат гости през лятото. Така ние ще гарантираме на хората, че тези туристически обекти отговарят на изискванията. Наред с това ще осъществява контрол на пазара и на онлайн търговията.
Това е той
- Роден е на 31 юли 1975 г. в гр. Плевен
- Завършва право в Софийския университет „Св. Климент Охридски”
- В периода от ноември 2011 г. до март 2015 г. работи като експерт и началник на отдел „Обществени поръчки” в Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”
- От октомври 2009 г. е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, където оглавява Дирекция „Обществени поръчки”
- От средата на 2006 г. до края на 2009 г. е директор на Дирекция „Държавна собственост и инвестиционна политика”
- От 2001 г. работи в Министерството на външните работи първоначално като юрисконсулт, а в периода април 2004 – март 2006 г. е директор на Дирекция „Управление на собствеността”
- Председател е на Комисията за защита на потребителите от 27 март 2015 г.
Елена Иванова