К урсант старшина II степен Екатерини Пенкова от специализация „Корабоводене“ във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ обра овациите на командването на румънския учебен кораб „Мирча“, съобщиха от морската ни академия. По време на практиката си на румънския ветроход, която се осъществява по програма „Еразъм+“, старшина II степен Пенкова впечатлява командира на „Мирча“ – Силвио Мораро, командващия платната – Стефан Скутелнику, и Габриел Томицъ – началник на екипажа на похода, с бързината и уменията си за катерене по въжетата на ветрохода.
Пъргава
Командирите я оставят да се изкатери до 40 метра, което е почти най-високата точка на платното, високо общо 44 метра. Офицерите коментират за нея, че е решителна и пъргава, а Скутелнику споделя в личен разговор с Пенкова, че за първи път, откакто прави учебни плавания, вижда някой да е толкова добре подготвен.
Курсант Пенкова е на практика на борда на „Мирча“ до 8 август 2024 г. Своя плавателен стаж заедно с нея отработва и курсант старшина II степен Димитър Чотов от специализация „Корабни машини и механизми“. Двамата не скриха, че са очаровани от практиката, и допълниха, че са били приети от останалите кадети много радушно. За Пенкова – това е втора практика по „Еразъм+“ в Румъния. По време на първата се обучава в рамките на един семестър във Военноморската академия на Румъния „Мирча чел Батран“.
Маршрут
Курсантите от ВВМУ заедно с още шестима кадети от военноморски академии в Полша, Латвия, Испания и Турция отплаваха от Констанца на борда на „Мирча“ на 26 юни 2024 г. и достигнаха Пирея (Гърция) в последния ден от месеца. След това бе предвидено да преминат още през пристанищата в Ливорно (Италия), Тулон (Франция), Палермо (Италия) и Бодрум (Турция). След това ветроходът ще се отправи към Констанца, а оттам възпитаниците на морското училище ще се завърнат във Варна.
„Мирча“ е построен през 1938-39 година в Хамбург, Германия. На 17 май 1939 година постъпва в състава на румънската кралска флота. Корабът е клас „А“, тримачтова баркетина. Тя е наименована на влашкия управник Мирча Батран (1386-1418), който успява да разшири кралството си до бреговете на Черно море.
Платноходът има множество тренировъчни мисии през последните десетилетия, участвал е в плавания по различни поводи. През 2002 година му е направен генерален ремонт и днес е сред най-модерните кораби в своя клас.
Рокада
Корабът „Св. св. Кирил и Методий“ с нов командир. Кап. Данаилов сдаде поста на кап. Муевски
Научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ – с бордови номер 421 от състава на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, е с нов командир, съобщава ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. На специална церемония по сдаване и приемане на длъжността досегашният командир – капитан II ранг Николай Данаилов, предаде командването на своя заместник – старши помощник командир на кораба Радко Муевски.
Преди това Муевски бе повишен в капитан II ранг със заповед на министъра на отбраната, а новите пагони му бяха сложени лично от началника на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ флотилен адмирал проф. д.в.н. Боян Медникаров и капитан II ранг Данаилов.
По време на церемонията флагът на вече бившия командир бе свален, а на негово място бе издигнат този на капитан II ранг Муевски.
Капитан II ранг Данаилов остава в историята като първия командир на български военен научноизследователски кораб, достигнал успешно с него до Антарктида и завършил две полярни мисии.
Повече от 20 години капитан II ранг Николай Данаилов служи във Военноморските сили на страната ни. Казва, че корабът "Св. св. Кирил и Методий" е сбъдната мечта, а екипажът, с който преплава хиляди морски мили от Варна до Антарктида, е исторически момент в историята на военноморското ни корабоплаване. "Отговорността, която беше на плещите ми беше доста голяма, но се радвам, че благодарение на екипажа, който ми беше поверен, всички тези смели мъже и жени, с които извърших тези две експедиции, нито за момент не се прегънаха и не казаха - не можем повече", споделя той в интервю пред БТА.
С чувство на гордост и изпълнен дълг кап. Данаилов предава командването на капитан II ранг Радко Муевски, за да се изправи пред ново професионално предизвикателство. "Това, което предстои пред мен, е развръщане на щабни модули, за да може да се извършва организационен контрол върху дейността на кораба, когато той плава към Антарктика, в Черно море, когато изпълнява различни научни проекти и естествено за осигуряване на практика на курсанти и студенти от Висшето военноморско училище", споделя морският вълк.
Новият командир на кораба - капитан втори ранг Радко Муевски, 2 години е участвал пряко в подготовката на последните антарктически експедиции. Многократно е доказвал, че е офицер с отлични качества и лидерски умения, който ще поведе кораба смело напред през световния океан.
В момента научноизследователският кораб е на ремонт, преди да поеме към поредната си мисия. Пътуването до ледения континент ще започне в началото на ноември.