0

С лед победата на крайната десница на Джорджа Мелони на изборите в Италия миналата есен се заговори за интелектуална „антимелони революция”. Творци и знаменитости, като писателят и разследващ журналист Роберто Савиано, актрисата Сабрина Ферили, певците  Дамиано Давид от групата „Монескин”, Ерос Рамацоти и Елоди, инфлуенсърката Киара Ферани и рапърът Федец поотделно надигнаха глас срещу възхода на партията на Мелони „Италиански братя”, но единен фронт не се сформира и революция нямаше.  Докато не дойде 73-ото издание на фестивала в Сан Ремо. 

Много епизоди на фестивала, протекъл от 7 февруари до раните часове на 12 февруари подразниха правителството на Мелони и нейното управляващо мнозинство, отбелязват италианските медии „Скай ти джи ком 24”, „РАИ Нюз” и „Кориере дела сера”. А Манлио Месина, заместник-председател на парламентарната група на „Италиански братя” в Камарата на депутатите, нарече фестивала „истинско политическо разчистване на сметки, за което ръководството на телевизия РАИ (организатор на феста) си е давало сметка и снизходително е позволило подобно нещо да се случи”, допълва в. „Република”. Критики към фестивала и към РАИ, допуснала на него да се отправят нападки към „Италиански братя” и към политиката на Мелони, отправиха и други партийни кадри, сред които председателят на парламентарната група Томазо Фоти и депутатите Елизабета Джардини, Алфредо Антониоци и Аличе Буонгуериери, допълва италианското издание. А опозиционната Демократическа партия се присмя на „Италиански братя”, че съзират проблеми там, където няма.

Истината винаги е по средата, но е факт, че подборът на участници, водещи и специални гости на фестивала също наведе на мисълта за скрита "антимелони акция" от страна на РАИ и творческият директор на феста Амадеус, отбелязват италианските медии.  В петте фестивални вечери на сцената на Сан Ремо се появиха Киара Ферани (водеща на първата и последната вечер), Елоди (участничка в конкурсната надпревара), Ерос Рамацоти (гост във вечерта на кавърдуетите), Федец (постоянен гост в съпътстващата програма на феста и гост във вечерта на кавърдуетите),  Дамиано и неговата група „Монескин” – тоест всички онези, които надигнаха глас срещу победата на партията на Мелони. 

Първи удар от сцената на фестивала по курса, следван от правителството на Мелони, дойде от във връзка с плановете за видеоконферентно включване на украинския президент Володимир Зеленски във финалната вечер на феста. За това се заговори още в средата на януари, когато журналистът и телевизионен водещ от „РАИ Уно” Бруно Веспа взе интервю в Киев от Зеленски. Но срещу тази идея се обявиха както представители на „Лига” и на „Форца Италия”, които са част от управляваща коалиция, така и представители на антисистемното „Движение 5 звезди” и на опозиционната Демократическа партия.  Те припомниха, че не бива да се смесват музиката и политиката и че не е уместно лидер на страна във война да си губи времето за видеовключване в музикална проява. Последва и петиция срещу идеята, в която се подписаха около 100 000 души. Така в крайна сметка бе решено да няма директно включване на Зеленски, а да бъде прочетено само писмено послание от него. На пресконференция преди финалната вечер на феста бе поканен и украинският посланик в Рим Андрий Мелник. Той благодари на организаторите на феста за възможността  на него да се чуе гласът на Зеленски.  А на критиците на идеята той заяви, че има моменти, в които културата не може да остане извън политиката, особено във време на война,  съобщи „Република”. Според изданието дипломатът дори се е опитал да лобира посланието на Зеленски да бъде прочетено в по-ранен час на финала на фестивала, но организаторите били категорични, че то ще бъде прочетено едва след като всички участници в конкурсната програма изпълнят песните си. Предвиденият час за прочита на посланието беше 1,15 ч. италианско време (2,15 ч. българско време). Но конкурсната програма се проточи и в крайна сметка, то беше прочетено доста след 2 ч. местно време (3 ч. българско време). Преди посланието на украинския лидер на сцената на Сан Ремо се изредиха 28-те претенденти за голямата награда,  групата „Депеш Мод”, ветераните на италианската музика Орнела Ванони и Джино Паоли, съводещата Киара Ферани смени цели четири тоалета, имаше и шеги и закачки, някои доста скандални, бяха определени петимата полуфиналисти и те отново изпяха песните си. И едва тогава бе прочетено обръщението на Зеленски. По принцип световните новинарски агенции са свикнали със среднощните изявления на украинския лидер, но не и обикновените италианци и така само онези от тях, които успяха да издържат на четиричасовия конкурсен маратон, успяха да чуят думите на Зеленски. В посланието си той възхвали традициите на фестивала в Сан Ремо и нарече музиката "велико творение на човечеството", а после говори накратко за войната и за храбростта на украинските защитници, но най-вече говори за победата на Украйна, която рано или късно ще настъпи и изрази благодарност на Италия и на нейните лидери за подкрепата за неговата страна. След обръщението  на Зеленски, в което той покани онзи, който спечели фестивала, да дойде в Киев в деня на победата на Украйна, на сцената излезе и украинската група „Антитила” и изпълни парче, озаглавено "Крепостта Бахмут", посветено на украинския град, в който от месеци се водят ожесточени сражения между украинските и руските сили. 

Това отношение към украинската кауза може и да се е понравило на някои политици в Италия, но едва ли на премиерката Джорджа Мелони, която установи близки отношения със Зеленски и двамата дори си говорят вече на малко име. По време на полемиката относно видеовключването на Зеленски на феста Мелони не направи никакъв коментар, но на няколко пъти тя потвърди подкрепата на Италия за Украйна, а миналия четвъртък тя разговаря със Зеленски в Брюксел – първа среща между двамата. Очаква се Мелони да посети Киев преди годишнината от началото на руската инвазия.

Темата за войната в Украйна бе засегната само още веднъж на фестивалната сцена в Сан Ремо, но пак в посока, която не се хареса на Мелони. В една от фестивалните вечери певецът Джанлука Гриняни, борещ се за голямата награда на феста, се появи с блуза, на гърба на която пишеше: „Не на войната”. Това се случи броени дни след като правителството на Мелони обяви, че до няколко седмици в Украйна ще бъда пратена системата за противоракетна отбрана „Мамба”, която Италия разработва заедно с Франция, което породи дебати в Италия за това как ще се сложи край на войната, като се изпращат още оръжия за Украйна. Мелони винаги е развивала тезата, че Западът трябва да подкрепи защитата на Украйна срещу руската агресия, защото ако не го направи, всеки би последвал примера на Русия и би нападнал по-слабия си съсед. 

Много по-запомняща се от украинската кауза бе иранската кауза, застъпена във втората фестивална вечер в Сан Ремо. Тогава Друзила Фоер, алтер егото на актьора и певец Джанлука Гори, и италианката от ирански произход Пегах Мошир Пур, защитничка на правата на иранските жени, излязоха заедно на сцената, за да припомнят, че в Иран хората са лишавани от свободи и права, възприемани като даденост в останалите части на света. Двете произнесоха и диалог, вдъхновен от текста на песента „Барайе” на иранеца Шервин Хаджипур, съставен от туитове на протестиращи срещу властите ирански младежи. Заради тази песен Шервин сега е в затвора, а парчето му се превърна в химн на протестното движение в Иран и спечели наградата „Грами” за социална ангажираност. Така иранската кауза надделя над украинската на фестивала в момент, в който Мелони като че ли е позабравила за нея, след като в края на миналата година тя обеща, че ако Иран продължава с потъпкването на свободите, то Италия в координация с партньорите си ще реагира. 

Помощник водещите на фестивала в Сан Ремо  - инфлуенсърката Киара Ферани, аткрисата Киара Франчини, волейболната националка Паола Егону и журналистката Франческа Фаняни засегнаха в традиционните монолози богата палитра от въпроси, които също бяха възприети като „антимелони теми". В първата фестивална вечер Ферани чрез специално проектирани тоалети на „Диор” се обяви за по-голяма свобода и равенство за жените, за край на сексисткото отношение, насилието и тормоза спрямо жените. В последната фестивална вечер Ферани отново чрез специално проектирани тоалети на „Скиапарели” изтъкна, че ролята на съвременната жена трябва да бъде не само на майка, а на една модерна, свободна и независима жена. Всичко това бе възприето като негласна критика към настоящото състояние на нещата в Италия, където на жените продължава да се гледа основно като на майки, зависещи от мъжете, а когато жените работят, те са упреквани, че изоставят децата си заради кариерата. Правителството на Мелони може и да е ръководено от жена, но мнозина интелектуалци още от началото набедиха Мелони, че говори и действа като мъж и че не би увеличила правата на жените. Решението на Мелони да създаде министерство на раждаемостта, семейството и равните възможности бе възприето не като стъпка напред към повече права за жените, а като връщане назад към едно ограничено възприятие за жените само като майки и съпруги. 

Един от тоалетите на Киара Ферани на фестивала бе съчетан с впечатляващо колие с висулка с формата на утроба, което бе възприето като послание, че всяка жена трябва да бъде господарка на собственото си тяло и да бъде единствената, която да решава какво да прави с него. Това послание дойде в момент, в който жените в Италия се опасяват, че правителството на Мелони ще ограничи т. нар. репродуктивни права, в това число и правото на аборт. Мелони на няколко пъти подчерта, че няма да промени законодателството в тази насока, но допълни, че иска да даде право на жените да не правят аборт, тоест да им осигури възможности да не се отказват от бременността заради финансови затруднения.

В тази посока бе ориентиран и монологът на фестивала на актрисата Киара Франчини. Тя говори за жените, които поради една или друга причина не са могли да станат или са се отказали да станат майки. Тези жени не бива да бъдат възприемани като провалили се, заяви Франчини в момент, в който няколко известни италианки (актрисите Сабрина Ферили и Вирджиния Рафаеле, волейболистката Паола Егону и плувкинята Федерика Пелегрини) се обявиха срещу стереотипното схващане в Италия, че една жена не е постигнала нищо, ако не е майка. Всичко това дойде в момент, в който Мелони е критикувана заради показното й майчинство. Тя заведе дъщеричката си на срещата на върха на Г-20 на остров Бали и на аудиенция при папата. Дъщеричката й бе и на церемонията по полагане на клетва на правителството на Мелони през октомври. Тя се появи и в коледното послание на Мелони, публикувано във Фейсбук. Самата Мелони преди няколко години се обрисува като майка, жена, италианка и християнка, което веднага бе разтълкувано, че за Мелони жените са само и единствено съпруги и майки, припомня изданието „Еспресо”. Самата Мелони категорично отхвърля това ограничено и опростено възприемане на нейната визия за ролята на жените в съвременното общество.

Но не само темата за жените бе засегната в монолозите на водещите. Когато в третата фестивална вечер дойде ред на Паола Егону да говори, тя разказа какво е да си цветнокож в Италия, пък било то и успял цветнокож, и констатира, че в Италия расизмът продължава да съществува. Крайната десница на Мелони е обвинявана от опозицията в расистки и неофашистки залитания, въпреки че Мелони не веднъж определи расистките закони от времето на Мусолини като позорно петно за Италия и отрече да има нещо общо с фашизма и неговите производни.

Монологът на водещата Франческа Фаняни пък засегна друга тема, заради която е критикувана Мелони. Фаняни говори за среща със затворници, които пред нея са изразили съжаление, че не са могли да завършат училище. Подобно съжаление между впрочем изрази и в интервю по време на фестивала певицата Елоди, която е имала трудно и проблемно детство, заради което не е завършила училище. В правителството си Мелони създаде министерство на образованието и заслугите, чрез което постави акцент върху това, че само най-добрите в учението ще бъдат подпомагани да се развиват. Това повдигна въпроси какво ще се случи с онези, които по една или друга причина срещат трудности в училище и  дали те ще бъдат оставени да отпаднат от образователната система, без да им се помогне да се справят с проблемите.

Освен „антимелони темите” в монолозите на водещите на фестивала, той беше белязан и от конкретен повод за разрив с „Италиански братя”: участието на певеца Роза Кемикъл (чието истинско име е Мануел Франко Рокати). Изпълнителят, в чиято музика има и елементи на ромски фолклор, залага на формулата "успех чрез провокация". На фестивала той успя да предизвика скандал още преди да стъпи на сцената на театър „Аристон” в Сан Ремо. В навечерието на феста депутатката от „Италиански братя” Мадалена Морганте се обяви срещу участието на Роза Кемикъл, който се заигравал с флуидността на половете и щял да рекламира секса и разюзданата любов на фестивала – все теми, които са огромен трън в очите на привързаните към традиционните християнски ценности „Италиански братя”. Роза Кемикъл оправда очакванията на парламентаристката. Освен че се появи с тоалети, акцентиращи върху флуидността на половете, в това число корсети и пола, той показа и миниатюрна секс играчка в една от фестивалните вечери и се провикна: „Да живее сексът”. А в последната фестивална вечер той дори имитира секс сцена с участието на рапъра Федец, а после двамата демонстративно се целунаха на сцената. Песента, с която Роза Кемикъл се представи на феста, бе озаглавена „Made in Italy”, което пък бе възприето като подигравка с концепцията  на Мелони, че на всичко "произведено в Италия", от индустриалната продукция до произведенията на изкуството и туризма, трябва да се отдава приоритет.

Истински повод за гняв у „Италиански братя” бяха неколкократните директни провокации на Федец, който е съпруг на гореспоменатата Киара Ферани. Освен, че участва  в провокативната сцена с Роза Кемикъл на финала на фестивала, в третата вечер на феста Федец изпълни и песен, в която отправи персонални критики към Силвио Берлускони и към министърката на семейството, раждаемостта и равните възможности Еуджения Рочела, смятана за противничка на абортите и сурогатното майчинство. В песента обаче Федец подхвана и  искането на депутатката от партията на Мелони за забрана за участие на Роза Кемикъл във фестивала. Федец  се пошегува, че  било по-добре на фестивала да присъства заместник-министърът на инфраструктурата и представител на „Италиански братя” Галеацо Бинями, дегизиран като Хитлер. Преди около 20 години Бинями се появи с униформа на есесовец на младежко парти, но после се извини за постъпката си, която определи като глупава. Сега Федец припомни този скандал, като извади и разкъса и снимка на Бинями с есесовската униформа. Ръководството на телевизия РАИ се дистанцира от Федец и каза, че свободата на словото не означава личностни нападки, но медийни експерти подчертаха, че телевизията е нямало как да забрани изявата на Федец, защото това би било накърняване на свободата на изразяване. 

Ден след това Федец участва в надпреварата за дуетни кавъри в Сан Ремо заедно с рапърите ветерани от групата „Артиколо 31”  и от сцената на феста те се провикнаха: „Хайде Джорджа, легализирай го!”, визирайки легализирането на канабиса по примера на предизборното обещание на германската  управляваща коалиция.  Това породи гневни реакции от „Италиански братя”. Депутатът Алфредо Антониоци заяви, че правителството на Мелони никога няма да легализира канабиса и която  и да е друга дрога, защото канабисът предизвиква сериозни проблеми на онзи, който го употребява. Депутатът подчерта, че представители на културния свят обрисуват неправилно и подвеждащо канабиса като безобидна дрога и припомни, че правителството на Мелони се е зарекло да се бори срещу всякаква форма на зависимост. А други представители на партията на премиерката призоваха за разследване на всички прояви на Федец на фестивала и за оставки на онези, които са ги допуснали, съобщава "Република".

В по-елегантен регистър бе изявата в първата фестивална вечер на актьора и носител на „Оскар” Роберто Бенини. Под погледа на президента на Италия Серджо Матарела, присъствал на откриването на феста, Бенини произнесе истинска ода за италианската конституция. Тази година се чества 75-ата годишнина от написването на основополагащия документ. Бенини възхвали по-специално член 21 от него, касаещ свободата на словото и гласящ, че всички имат правото да изразяват собственото си мнение. Той припомни, че по време на фашизма в Италия хората не са имали свободата да изразяват мнението си и фестивал като този в Сан Ремо, където всеки може да изразява свободно мисълта си, изобщо е нямало да може да се организира. Бенини призова хората да зачитат разпоредбите на конституцията, да я четат и обичат. Този призив бе отправен в момент, в който правителството на Мелони иска да извърши конституционни промени, за да може не парламентът, а обществеността да избира президента на страната, но това поражда опасения, че по този начин президентът ще е силно политизирана фигура. Одата на Бенини в прослава на свободата на словото, заложена в конституцията, дойде и в момент, в който в Италия има опасения, че правителството на Мелони ще ограничи тази свобода.  Наскоро започналите процеси по жалбите на Мелони и на вицепремиера Матео Салвини срещу Роберто Савиано заради обиди и клевета от негова страна по техен адрес, породиха хипотези, че тези дела може да са опит на властите да заглушат гласа на опозицията и на критиците.

Фестивалът в Сан Ремо приключи с рекордна гледаемост. В пиковите моменти до 15 милиони души са заставали пред екраните, показаха данните. За творческия директор и четирикратен водещ на феста Амадеус това е голям успех, но сблъсъкът по много фронтове с „Италиански братя” поражда сега опасения, че той може да бъде отстранен. „Ако ме уволнят, ще си тръгна. Ще приема това, но ще си тръгна със спомена за четири прекрасни години от моя живот и със задоволството, че съм направил, онова, което желаех да направя”, заяви Амадеус след фестивала. А вицепремиерът Матео Салвини, който е лидер на партията „Лига”, заяви, че всичко случило се в Сан Ремо със сигурност ще доведе до размисли за ръководството на телевизия РАИ като цяло. Преди това  по повод присъствието на Матарела на откриването на фестивала, пак Салвини заяви, че президентът като всеки човек има право да се забавлява, но добави, че не му харесва да се смесва политиката с музиката и че италианската конституция не се нуждае от сцената на Сан Ремо, за да бъде оценявана и възхвалявана. 

Самата Джорджа Мелони досега не е коментирала нищо, свързано с фестивала. През този период тя беше заета с участието си в срещата на върха на ЕС, на която се обсъждаха важни за Италия въпроси като борбата с нелегалната миграция и европейската реакция на масираните американски субсидии за зелената промишленост. Но според източници Мелони била бясна и изумена от всичко случило се в Сан Ремо и смятала, че ръководството на РАИ е преминало границите, като е допуснало подобни неща на фестивала, отбелязва „Кориере дела сера”.