0

Според данни от МВР за изминалите 5 години у нас в пътнотранспортни произшествия са загинали 3294 човека, а броят на ранените е 41 985. Тази тревожна статистика трябва да ни мотивира сериозно да се борим с „войната” по пътищата на България. Не бива да забравяме, че като участници в движението, независимо дали сме пешеходци, велосипедисти или водачи на МПС, ние постоянно сме изложени на риск от инциденти, които почти винаги можем да предотвратим с повече внимание, съобразителност, познания, квалификация и умения. На пътя никой не е застрахован от най-лошото, затова по всякакъв начин трябва да се стремим да избегнем опасността.

Четирите сезона в България предполагат различни пътни обстановки и съответно необходимост от адаптиране на стила ни на шофиране когато сме на пътя и когато се приготвяме за пътуване. Статистиките показват, че по-голямата част от инцидентите стават при неблагоприятни метеорологични условия, като например при мъгла, при дъжд, на мокра настилка, на заледен път, при валеж на сняг и суграшица, и на тъмно.

Една от най-честите причини за пътнотранспортни произшествия е аквапланингът. Едва ли има шофьор, който не е попадал в този воден капан по пътищата на България.

Обучението започна с теоретична част, в която Димитър Илиев изясни какво е аквапланинг, кога се получава и как може да се избегне.

И едва ли има по-добър начин да се справите с аквапланинга от няколкото важни урока в Академията за безопасно шофиране (Safety Driving Academy) на Димитър Илиев, 8-кратен рали-шампион на България. Пилотът и неговите инструктори демонстрираха как се получава аквапланинг и какви са последствията от него на специално пригодена за целта писта. Вече 2 години Академията на Димитър Илиев използва автомобили Dacia за провеждането на практическите си обучения.

Обучението започна с теоретична част, в която Димитър Илиев изясни какво е аквапланинг, кога се получава, как може да се избегне и как трябва да се реагира ако вече сме попаднали във водния капан. Пилотът обясни и показа на видео, че аквапланинг се получава, когато гумата на автомобила не успява да отведе количеството вода под нея и така образува воден филм между нея и настилката на пътя.

При екстремно спиране върху мокра настилка пролича значението на скоростта за увеличаването на спирачния път.

В този момент колата губи напълно сцепление и става неуправляема. Аквапланингът се влияе основно от скоростта, а също и от дълбочината на водата и протектора на гумите. Изключително важно е шофьорите да могат да предвидят аквапланинга като това може да се случи най-често по време на или след валеж, когато винаги има вероятност да се попадне в аквапланинг. Също така голяма вероятност за попадане в аквапланинг има на места на пътя, които задържат вода, например при стичаща се вода или при видими локви на платното. Шофьорите трябва да са подготвени предварително какво се прави, ако има опасност за аквапланинг или ако вече са попаднали в тази ситуация. Ако метеорологичните условия предполагат възможност за аквапланинг, скоростта трябва да се намали превантивно, както и да се осигури резерв от време и дистанция.

Ако шофирате с висока скорост на наводнен участък от пътя, то почти сигурно ще попаднете в аквапланинг.

Желателно е шофьорите да планират внимателно маршрута си и да избягват опасни пътища. Един от най-ценните съвети е да се гледа съсредоточено напред и да се предвиждат възможните опасности на пътя. Ако водачът на автомобила вече е попаднал в аквапланинг, не трябва да се опитва да завива, да натиска спирачката, както и да подава рязко газ или да сменя предавки. Единственото, което трябва да направи, е да държи стабилно прав волана и да изчака аквапланингът да премине.

След тези обяснения и полезни съвети, Димитър Илиев и участниците в обучението се отправиха към специално пригодената за целта писта, където водачите изпробваха различни рискови ситуации на пътя, стремейки се да реагират по най-добрия начин. Първото упражнение на вода беше екстремно спиране върху мокра настилка с различна скорост. Тук пролича огромното значение на скоростта за увеличаването на спирачния път в геометрична прогресия на мокрото. Изводът е, че ако искате да спрете безопасно, трябва да се движите със съобразена скорост и да оставите голяма дистанция пред себе си.

Ако попаднете в аквапланинг дръжте волана прав и не натискате спирачката, както и не подавайте рязко газ и не сменяйте предавки.

Едно от най-интересните упражнения беше преминаване през силно наводнена пътна настилка, като модерно подвижно съоръжение на пистата предизвикваше загуба на сцепление на колелата на задната ос. Участниците имаха възможност да го преминат с различна скорост, както и да решат какво да правят след като са попаднали в аквапланинг. Всеки, който премина с висока скорост през наводненото трасе, попадна във водния капан, а тези, които преминаха със скорост до 50 км/ч получиха едва доловимо отклонение на автомобила. Тук всички видяха как движението с по-ниска скорост може да предотврати аквапланинга. Тези, които попаднаха в аквапланинг, но задържаха волана прав, преминаха препятствието без да се завъртят, което отново потвърди съвета на Димитър Илиев. Много е важно гумите на автомобила да се нови и да не са износени, защото така те имат възможност да изтласкат по-голямо количество вода под тях.

В кръг върху няколко вида мокри настилки с различно сцепление се усеща ползата от намесата на ESP, която държи колата.

На овалната част от полигона водачите шофираха в кръг върху няколко вида мокри настилки с различно сцепление и усетиха ползата от намесата на електронната стабилизираща програма ESP, с която вече са оборудвани всички модели на Dacia. Преминаването през огромна и дълбока локва показа, че ако скоростта е много висока, автомобилът забива предницата си и може да се преобърне по дължина. В края на обучението Димитър Илиев обобщи, че ако спазваме тези ясни и прости съвети за аквапланинга, ще бъдем подготвени за правилната реакция при попадане в подобна ситуация и ще избегнем водния капан или ще излезем невредими от него.