Н а 13 август 2024 г. Министерството на националната отбрана (МНО) на Полша подписа договор за 96 бойни вертолета Boeing AH-64E V6.5 Guardian, като част от програмата си за ударни вертолети KRUG (на полски - гарван). AH-64E V6.5 Guardian е най-модерната конфигурация и съчетава тестван в битки дизайн с трансформационни технологии, осигуряващи несравнима комбинация от производителност и гъвкавост.
Министърът на отбраната Владислав Косиняк-Камиш подписва договора
Подписът е седмица след като полското МНО подписа мащабно офсетно споразумение с Boeing и компании, произвеждащи системи за вертолета. То осигурява условия за ремонт и поддръжка на флота от Apache от полската отбранителна промишленост, обучение на персонала, както и помощ за развитието на композитна лаборатория. Офсетът ще генерира висококвалифицирани работни места в аероиндустрията и дава значими икономически ползи.
Първо поколение Apache - AH-64A над Ирак
Поръчката на Полша е най-голямата FMS поръчка в историята на Boeing Vertical Lift. Полша стана 19-и глобален клиент за вертолетите Apache и най-големият оператор извън САЩ. В момента в света има над 1290 вертолета Apache.
Сътворение
Споразумението от Кий Уест от 1948 г. забранява на Сухопътните войски (СВ) на САЩ да притежават бойни самолети. Армейската програма AH-56 Cheyenne е отменена през 1972 г. в полза на щурмовите самолети A-10 Thunderbolt II на ВВС и AV-8A Harrier на Корпуса на морската пехота. СВ на САЩ започват да търсят вертолет по-добър от AH-1 Cobra по огнева мощ, способности и далечина на полета.
Той трябва да може да лети на пределно малки височини, следвайки релефа на терена. На 15 ноември 1972 г. е публикувано искане за предложения (RfP). Отговарят 5 компании - Bell, Boeing Vertol/Grumman, Hughes, Lockheed и Sikorsky. През юли 1973 г. МО на САЩ обявява за финалисти Bell и Hughes. Във Фаза 1 всяка компания строи прототипи и премина през летателни изпитания. Прототипът Hughes 77/YAH-64A лети за първи път на 30 септември 1975 г., а прототипът Bell 409/YAH-63A лети за първи път на 1 октомври 1975 г. През 1976 г. СВ избират Hughes YAH-64A пред Bell YAH-63А поради по-устойчивия на повреди 4-лопатен основен ротор и нестабилния триточков колесник на YAH-63.
Във Фаза 2 са произведени 3 предсерийни AH-64, а двата летателни прототипа YAH-64A и наземната тестова машина са модернизирани до този стандарт. Във Фаза 2 е интегрирана и тествана лазерно насочваната противотанкова ракета (ПТУР) AGM-114 Hellfire (Helicopter Launched, Fire and Forget).
Начална цена
През 1981 г. 3 предпроизводствени AH-64A са предадени на СВ за оперативни тестове. Те са успешни, като е решено да се използва по-мощният двигател T700-GE-701 с мощност 1690 к.с. Традицията да се кръщават армейските вертолети на индианските племена е спазена и в края на 1981 г. AH-64 е кръстен на племето Apache. В пълномащабно производство е от 1982 г. Hughes Helicopters е закупена от McDonnell Douglas за 470 млн. долара през 1984 г. (1,378 млрд. долара по цени от 2023 г.). Със сливането на Boeing и McDonnell Douglas през август 1997 г. вертолетното звено става част от Boeing Defence. AH-64A е на въоръжение в СВ на САЩ от април 1986 г., а цената му е около 13,9 млн. долара.
През 80-те години на ХХ век McDonnell Douglas предлага подобрения AH-64B, включващ нов кокпит, система за управление на огъня и други подобрения. През 1988 г. е одобрено финансиране за подобряване на сензорите и оръжейните системи. Технологичният напредък води до отмяната на програмата в полза на по-амбициозни промени под името AH-64C.
През август 1990 г. вече се работи по 2-ото поколение AH-64D Apache Longbow, а първият прототип лети на 15 април 1992 г. По време на тестовете 6 вертолета AH-64D са изправени срещу по-голяма група AH-64A. Резултатите показват, че AH-64D има 7-кратно увеличение на жизнеспособността и 4-кратно увеличение на смъртността в сравнение с AH-64A.
На 13 октомври 1995 г. пълномащабното производство е одобрено; а през август 1996 г. е подписан 5-годишен договор на стойност 1,9 млрд. долара за модернизация на 232 AH-64A до варианта AH-64D. Така цената само за модернизация е 8,190 млн. долара на брой. Първият AH-64D Longbow Apache е доставен на СВ през март 1997 г. Към март 2024 г. над 5000 Apache са доставени на САЩ и 18 партньори и съюзници по света.
Супер Apache
Обозначено като AH-64D Block III, през 2012 г. 3-ото поколение на Apache е преименувано на AH-64E Guardian (Пазител). Той е с подобрена цифрова свързаност; съвместна система за разпространение на тактическа информация; по-мощни двигатели T700-GE-701D с модернизирана трансмисия с челно зъбно колело за трансфер на повече мощност; пълна IFR способност и подобрен колесник.
Новите композитни роторни перки след 2004 г. увеличават крейсерската скорост, скоростта на изкачване и теглото на полезния товар на 4-ото поколение AH-64E V6. На 24 октомври 2012 г. е подписан договор 634 AH-64D да бъдат модернизирани до стандарта AH-64E V6, както и за ново производство на 56 AH-64E V6 до 2019/20 г. Промените включват система за подпомагане на вземането на решения и нови способности за самодиагностика.
Актуализираният радар Longbow има способност за обзор на водната повърхност, което позволява използване от борда на кораби. СВ искат горивни резервоари, които да увеличат дължината на полета. Вертолетът има връзка за данни MUM-TX на мястото на два предишни аналогови работещи в честотни ленти C, D, L и Ku за предаване и получаване на данни и видео с всички армейски дронове. От производствени партиди 5 и 6 има канал за пренос на данни Link 16.
Съвместното предприятие, между Northrop Grumman и Lockheed Martin, Longbow Limited Liability доставя модернизирани радарни честотни интерферометри (MRFI) и нови ракети Hellfire. От Northrop Grumman е милиметровият радар за управление на огъня AN/APG-78. Комбинацията от радар за управление на огъня, честотен интерферометър и усъвършенствана навигационна и комуникационна авионика осигурява повишена ситуационна осведоменост, смъртоносност и оцеляемост. Промените включват и системите Lockheed Martin Modernized Target Acquisition Designation Sight (M-TADS) и съвместими с очила за нощно виждане сензори.
Дронове
Допълнително подобреното 5-о поколение AH-64E V6,5 е инициирано от СВ на САЩ през 2021 г. и лети за първи път през 2023 г. Подобренията са: най-модерна конфигурация, включително по-мощни двигатели и модернизирана скоростна кутия; нови композитни роторни витла; нови комуникации, навигация и сензори; система за корелация на данни и за подпомагане на когнитивните решения на пилота.
AH-64E може да управлява дронове, използвани от СВ на САЩ за въздушно разузнаване, приоритет досега за току-що пенсионирания вертолет OH-58 Kiowa Warrior. Вертолетът може да поема контрол от наземните станции над дроновете RQ-7 Shadow или MQ-1C Gray Eagle, за да разузнават безопасно чрез комуникации по линия за пренос на данни.
Boeing предположи за AH-64 оръжие с насочена енергия (лазерно). Това е телескоп с висока разделителна способност с лъч с мощност 2-10 kW с диаметър на стотинка. Обсегът на действие е до 10 км. Може да унищожава малки дронове, вражески комуникации или радиооборудване. На 26 юни 2017 г. СВ и Raytheon обявиха, че са осъществили успешно първия полет на вертолет с високоенергийна лазерна система.
На 14 юли 2016 г. AH-64 бе първият пуск на ПКР MBDA Brimstone. През януари 2020 г. СВ на САЩ обявиха, че интегрират ПТУР Spike NLOS на AH-64E Apaches като временно решение за нови противотанкови способности.
AH-64E е най-модерният многоцелеви боен вертолет в света, с повече от 700 вертолета от E-вариант, доставени в световен мащаб.
Димитър Ставрев, военен експерт