0

И тройкаджии ще могат да учат за магистри. Това ще стане след промени в Закона за висшето образование, които се очаква да бъдат внесени до края на годината. 

По информация на „Телеграф“ Комисията за защита от дискриминация (КЗД) вече е излязла с решение, в което постановява като дискриминация нормативно наложеното ограничение висшисти, завършили образователна степен бакалавър, да не могат да запишат магистратура дори в платена форма на обучение, ако успехът в дипломата им е по-малък от „добър“. Срещу това в края на 2024 година се обявиха редица ректори и преподаватели от различни университети.

Указание

С решението на КЗД е дадено указание на Народното събрание (НС) да отстрани дискриминационното изискване. В момента тече срокът на обжалване на решението.


Представителите на академичната общност виждат в настоящето положение сериозно противоречие с призивите за продължаващо образование и учене през целия живот, с което от една страна се търси решение на проблема със сериозния недостиг на кадри на пазара на труда у нас, а от друга търсене на по-високи доходи чрез преквалификация.

Въпросът влезе в дневния ред на КЗД, след като органът се самосезира по доклад на преподавателя по Конституционно право гл. ас. Орлин Колев, който миналата седмица положи клетва като конституционен съдия, след като бе избран за такъв от парламента. Докладът бе внесен с искане за установяване на непряка дискриминация, произхождаща от текст в Закона за висшето образование (ЗВО), в частта, която поставя изискване за минимален успех „добър“.

Преграда

Експертите по право отчитат, че чрез установяване на посочения прекратителен за правото на образование критерий, законодателят е преградил възможността на засегнатите да търсят и получават образование съгласно нуждите и желанията им. „Поставяйки изискване за минимален успех "добър" от диплома за завършено висше образование в платена форма на обучение и като не ги допуска до участие в класиране, законодателят третира гражданите по-неблагоприятно спрямо лицата, които са на държавна издръжка, и спрямо тези, които желаят да придобият магистърска степен в повече от една специалност на основата на защитения признак „образование“.

Изключвайки а priori лицата с успех от дипломата под „добър“ от участие в съревнование за обявените свободни места от университетите, макар и на основата на привидно неутралната разпоредба, визираният кръг лица се поставят в по-неблагоприятно положение, а самите висши учебни заведения са поставени пред риска да не запълнят свободните места въпреки наличието на желаещи“, се казва в доклада на Колев до КЗД. Пред „Телеграф“ преди няколко месеца неговият коментар по казуса бе следният: „Принципът за равенство на гражданите пред закона не би бил нарушен, ако, ограничавайки правата на гражданите, разпоредбата (законът) преследва легитимна цел. В случая липсва такава легитимна цел“.

Трудност

Това, че има хора, които искат, но не могат да запишат магистратура, защото нямат необходимия успех в дипломата и е в противоречие с постоянните призиви за обучение през целия живот. Всички много добре знаем, че има технически специалности, в които взетият изпит е повече от шестица в други. Освен това не са малко случаите и на жени, които стават майки по време на следването им и всеки може да си представи какви усилия им коства да се подготвят и да се явяват на изпити. Не е за подценяване и това, че с времето мисленето се променя, както и отношението от нужда за образование. Отпадането на изискването за минимум „добър“ се аргументира и с това, че допускането за кандидатстване за по-висока образователно-квалификационна степен не е равносилно на даването на диплом. Тези, които искат да учат и се запишат, ще трябва да положат усилия, за да завършат и да подобрят квалифицираността си.

Ограничения

В Закона за висшето образование (ЗВО) е записано, че не се допускат привилегии и ограничения, свързани с възраст, раса, народност, етническа принадлежност, пол, социален произход, политически възгледи и вероизповедание, с изключение на случаите, изрично посочени в Правилника за дейността на висшето училище в съответствие с особеностите на обучението и бъдещата професия. Държавата създава условия за свободно развитие на висшето образование, както и условия за достъп до висше образование, като разработва и осъществява национална политика за развитието на висшето образование и гарантира академичната автономия на висшите училища. В този контекст може да си помисли за корекции в осъществявана национална политика с отпадане на това изискване за кандидатстване в магистърски програми, което ще позволи и на желаещите да учат в дадена специалност, и на факултетите, които я предлагат, да запълнят обявените бройки.