0

В библейските разкази се споменават различни животни. Но няма по-важно от това на селския дългоух „философ“  - магарето. При превода на Светото писание то се среща и под старото си название – осел. На него влиза и Христос в Йерусалим в неделята преди Страстната седмица.

Моисей

Според Петокнижието на магаре яздят само трима души - Авраам (Битие, 22:4), Мойсей (Изход, 4:20) и Месията (Битие, 49:11). „И тъй, Моисей взе жена си и синовете си, качи ги на осел и тръгна да се върне в Египетската земя; Моисей взе и Божия жезъл в ръката си“ (Изход, 4:20). Магарето също така е първият символ на предсказанието, че Месията ще влезе влезе на бяло магаре в Йерусалим. „Вие, които яздите на бели ослици, които седите на килими и ходите по пътя, пейте песен!“ (Съдии , 5:10) Дългоухото изрично е споменато и в Десетата Божия заповед: “Не пожелавай къщата на ближния си, не пожелавай жената на ближния си, нито слугата му, нито слугинята му, нито вола му, нито осела му, нито какво да е нещо, което е на ближния ти.“ (Изход, 20:17) 

Валаам

Магарето е единственото животно, чрез което Бог проговаря, както свидетелства разказът за Валаам. Той пътува с магарицата си, когато сам Бог се появява на пътя му като Ангел Господен. Валаам не го вижда, но го вижда магарето му. „...И ангел Господен застана на пътя пред Валаама, за да му се възпротиви (а той яздеше на ослицата си и двамата му слуги бяха с него). И понеже ослицата видя, че ангел Господен стоеше на пътя с гол нож в ръка, ослицата се отби от пътя и отиваше към полето.“ (Числа 22:22) Валаам започва да бие магарето си за това непослушание. И тогава то проговаря: „Какво направих ти, за да те накараш да ме биеш този път три пъти?" (Числа, 22:28)  Тогава Господ отвори очите на Валаама и той видя ангела Господен стоящ на пътя с гол нож в ръката си; и преклони глава и падна на лицето си. (Числа, 22:31)

То става символ на Новия завет

Жителите на Йерусалим посрещат Христос с възгласа „Осанна!“, размахвайки палмови клонки. За тях магарето е знак, че в този ден се осъществява пророчеството на Захария: “Ликувай от радост, дъще Сионова, тържествувай, дъще Иерусалимова: ето, твоят Цар иде при тебе, праведен и спасяващ, кротък, възседнал на ослица” (Зах. 9:9). В това пророчество обаче е закодиран дълбокият смисъл на новата религия, създадена от Христос. Той знае какво иска народът от Него, но не го дава. Той изпълнява пророчеството и язди именно магаре. И това е разликата между този небесен Цар, който пътува на ослица, и един земен цар, който би възседнал силен боен жребец.