С лед Великото Си Възкресение Господ Иисус се явявал многократно на учениците Си. Разяснявал им царството Божие, отварял ума им, за да разбират Светото писание (Лук. 24:45, 49). Потвърждавал обещанието Си за идването на Утешителя Дух Свети - третото Лице на единия Бог (Иоан 14, 16, 17). Така всички се убедили, че Той е възкръснал наистина. Но дошло време за Неговото Възнесение на небето, което честваме на 2 юни (четвъртък) - Спасовден.
Елеон
Евангелистите свидетелстват, че на четиридесетия ден от своето Възкресение Иисус Христос се явил за последен път. Апостолите били на молитва, в очакване Божието обещание да се изпълни. Както били събрани, Христос се явил сред тях, беседвал и ги извел от града на Елеонската планина до Витания, където бе възкресил Лазар.
Поразени и разтърсени издъно от Христовото възкресение, някои ученици, които още не разбирали, че царството Божие не е от този земен свят, си помислили, че Христос ги е извел, за да им обяви едно свое земно, израилско царство (Деян. 1:6). Господ назидателно им обяснил, че хората не бива да се ръководят от своите лични, користни сметки и очаквания, а да следват Божия промисъл: "... не се пада вам да знаете времената или годините, които Отец Е положил в Своя власт" (Деян. 1:7).
„Като се изкачили на планината, Христос вдигнал ръце да ги благослови. Още докато ги благославял, Се отделил от земята и, подет от облак, Се издигнал към небето при Своя небесен Отец“ (Лук. 24:50). Не изчезнал веднага от погледа им, а се издигал постепенно, докато станал невидим за погледа им в пространствената отдалеченост нагоре във висините. Апостолите се поклонили на Възнасящия се Господ и не могли да откъснат поглед от чудната гледка.
Двамата ангели
В този момент пред тях застанали двама ангели в бяло облекло, които им казали: "Мъже галилейци, какво стоите и гледате към небето? Този Иисус, Който се възнесе от вас на небето, ще дойде по същия начин, както Го видяхте да отива на небето" (Деян.1:11). Така небесните вестители потвърдили думите на Христа (Мат. 26:64) за Второто велико Негово пришествие и следващия от това Всеобщ съд.
По думите на Свети евангелист Марко Христос, като се възнесъл на небето, седнал отдясно на Бога (Марк 16:19). Което е израз на неговата еднозначност с Бог Отец.
Богородица
Всред апостолите била и Богородица, която, колкото болезнено понесла страданията на Господа на Голгота, толкова сега се възрадвала при съзерцанието на Неговата слава.
Утешени от ангелите за раздялата, апостолите се върнали в Йерусалим, зарадвани, с готовност да вестят Евангелското слово: Нашият Господ пострада от човеците, биде разпнат, умря и възкръсна на третия ден, възлезе при небесния Си Отец; отиде отново там, дето е бил по-преди, и седна отдясно на Божията сила.
Народът ни го нарича Ден на спасението
Празникът на славното Възнесение Господне се отбелязва от църквата още от IV-V век и принадлежи към подвижните църковни празници. С възнесението Си Иисус завършва делото на спасението. За всички повярвали в Него Спасителят открива небето, за да могат всички да станат съобщници на Неговия живот, да бъдат изкупени и спасени. Затова българският народ му е дал название с дълбок религиозен и богословски смисъл - Спасовден или Денят на Спасителя.