0

2 български кораба са блокирани в украински пристанища заради войната, всички на други страни са над 100. Единият съд е в Черноморск, край Одеса, а другият - в Мариупол.

2 български кораба са блокирани в украински пристанища заради войната, всички на други страни са над 100. Единият съд е в Черноморск, край Одеса, а другият - в Мариупол.

От българското транспортно министерство уточниха за „Монитор“, че корабът “Рожен“ в Черноморск е собственост на параходство „Български морски флот“. На другият „Царевна“, плаващ под малтийски флаг, корабният оператор е фирма Naviborn. Нейният управител Даниел Стефанов, съобщи за „Монитор“, че е в постоянна връзка с екипажа на съда. Той уточни, че


храната борда е на привършване и се търсят начини за снабдяване.


Според него евакуацията на екипажа или на част от него не е обсъждана, защото в промишлените райони на Мариупол се водят, които не са близо до пристанището, където засега е по-спокойно. По думите му, корабът е пристигнал в украинския порт на Азовско море на 21 февруари и е трябвало да потегли обратно на 25-и. Ден преди отплаването обаче започва войната. В порта има още 4 чужди кораба, които са блокирани, които са под панамски и либерийски флаг. „Мариупол е на почти 1000 км от румънско-украинската граница и не толкова близо до България, колкото е Одеса и за това евентуалната евакуация носи прекалено големи рискове, защото пътят е много дълъг и минава през доста райони, където има сражения и са под различен контрол“, обясни Стефанов и добави, че


никой не пресмята сега загубите, а е важно хората


от екипажа да останата невредими в тази ситуация. От двата кораба само 6 души от „Рожен“, който е в Одеса са успели да се евакуират по суша.

„Царевна“, блокирана в Мариупол е натоварена с метали. Стефанов поясни, че от този порт се товарят главно метали и зърно за износ. Той каза още, че заедно са други български корабособственици са отправили апел към външното ни министерство да се свържат с двете воюващи страни и Турция, относно уреждането за създаването на така наречените сини коридори, за да могат всички кораби да бъдат изведени безпрепятствено до безопасни води. Според Стефанов трябва този въпрос


да бъде повдигнат на преговорите между Украйна и Русия,

които периодично се провеждат в Турция. Той добави, че много от корабите, блокирани в украинските пристанища от войната, са на турски собственици. Управиштелят на Naviborn припомни, че на 11 март от Международната морска организация (IMO) са повдигнали въпроса за тези сини коридори, по които търговските кораби да могат да напуснат блокираните портове.

Относно другият български блокиран кораб „Рожен“, от пресцентъра на БМФ уточниха за „Монитор“ единствено, че на него е било започнало товаренето на украинска пшеница, но войната го е спряла.