0

Т ърговци прецакват клиентите си, като им искат запазена оригинална кутия, за да се задейства гаранцията на дефектирала стока, оплакаха се потърпевши пред „Телеграф“.

Читателка сигнализира, че преди по-малко от месец закупила от магазин в столичен мол скъпи маратонки на детето си от популярна марка. При плащането продавачката й подала кутията с маратонките и й казала: „Един месец гаранция с касовата бележка“. Жената чинно изпълнила разпорежданията и си запазила фискалния бон в портмонето. След около три седмици скъпите маратонки на сина й се разшили на няколко места. Жената ги занесла в магазина и ги връчила на продавачката заедно с касовата бележка с молба да бъдат сменени. Всичко това станало седмица преди да изтече едномесечния гаранционен срок.

Изненада

Продавачката обаче неприятно изненадала клиентката, като настояла да донесе и оригиналната кутия, в която са били маратонките. Иначе гаранцията не важала. Жената се опитала да възрази, че тя не била предупредена за това условие при покупката, но продавачката била непреклонна, като доводът й бил, че на кутията имало баркод, който идентифицирал продукта.

Проверка на „Телеграф“ показа, че много търговски обекти настояват дефектирала стока да бъде върната в оригиналната кутия в рамките на гаранционния срок. Други обаче нямат подобна практика и искат само касовия бон.

Техника

Подобни условия поставят не само магазини за обувки, но и вериги за продажба на бяла и черна техника за дома. Това съвсем затруднява потребителите, защото гаранционният срок на техниката обикновено е доста дълъг – 5, дори 10 години, което значи, че те трябва да пазят толкова дълго огромните кашони у дома.

В Закона за защита на потребителите никъде не пише, че търговецът има право да иска оригиналната кутия, за да се задейства гаранцията. В чл. 125 е указано, че при подаване на рекламация, потребителят задължително прилага документите: касова бележка; протоколи, актове или други документи, установяващи несъответствие на стоката или услугата с договореното; други документи, установяващи претенцията по основание и размер. Освен това, съгласно закона, а и според европейското законодателство, рекламацията на дефектирала стока може да се предяви в рамките на две години. Това обаче масово не се спазва от родните търговци, като при обувките обикновено гаранцията е само около месец.

Коментар

Шефът на Асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов също потвърди пред „Телеграф, че такова условие да се пази кутията, за да се прави рекламация на дефектирала стока, няма в закона. Той уточни, че при дефектен продукт опциите са: ремонт, смяна или в краен случай – разваляне на сделката.“В такива ситуации водещото винаги е дипломацията, подходът. Защото хората много често изпускат добрия тон, започват да си крещят на инат и се разваля работата“, посочи още той.