0

Л ихвата за забава при плащане на задължения да се намали 2,5 пъти за гражданите и малко по-малко за фирмите.

Това предвижда законопроект, внесен от депутати от всички партии от управляващата коалиция. Инициативата за промяната бе на „Демократична България“, откъдето обявиха, че ще предложат на коалиционните си партньори пакет от мерки в отговор на увеличаващите се цени, както и за подобрение на бизнес средата.

В момента законната лихва, която се начислява при просрочени задължения, е в размер на основния лихвен процент (който в момента е 0)+10 пункта. Депутатите предлагат тя да се намали на ОЛП+4 пункта за граждани и до ОЛП+8 пункта за търговци.

Законът има действие занапред и не засяга задълженията за законна лихва, възникнали преди неговото влизане в сила, гласят текстовете.

Мотиви

„В условията на война и инфлация има много забавени плащания, а лихвата за забава следва да има компенсиращ, а не наказателен характер. Намалението от 2,5 пъти на тази лихва ще се почувства от всички граждани“, заяви шефът на икономическата комисия Мартин Димитров (ДБ) при представяне на законопроекта миналата седмица. В сравнение с действащите нива в отделните държави - членки на ЕС, където тя варират между 4 и 8%, размерът на българската законна лихва е неоправдано и прекомерно завишен. Освен това у нас няма диференциация на размера й според вида на правния субект. Така заплашеният да изпадне в крайна бедност и недохранване български гражданин е поставен от закона наравно с голямо предприятие с многомилионни обороти, пишат вносителите в мотивите си.

Облекчение

Друг внесен законопроект на депутати от коалицията, отново по инициатива на ДБ, предвижда прагът за регистрация по ДДС да се вдигне на две стъпки. От 1 януари 2023 г. той да се увеличи от 50 на 100 хил. лева, а от 1 януари 2024 г. да стане 166 000 лева. Ако облагаемият оборот на регистрирано лице е под предвидения праг, то може в едномесечен срок, считано от 1 януари 2023 г., съответно от 1 януари 2024 г., да подаде изрично заявление за дерегистрация.

В мотивите си вносителите посочват, че сегашният праг от 50 000 лв. е в сила от началото на 2003 г. Оттогава са изминали близо 20 г., през които са настъпили значителни промени в обществено-икономическите отношения, в покупателната способност и е натрупана инфлация за периода. Другият мотив е да се облекчи административната и регулаторната тежест за микро-, малки и някои от средните предприятия, които, ако са регистрирани по ДДС, са принудени да плащат за счетоводни услуги. Отделно плюсът за крайните потребители ще бъде, че ще отпадне натискът за увеличаване на крайните цени на стоките и услугите, предлагани от тези предприятия в резултат от изключването им от системата на ДДС. Ефектът върху фиска се изчислява на приблизително от 200 до 400 млн. лв. загуба на данъчни приходи.