0

П рез март 2025 г. месечната инфлация, измерена през индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 0,2 на сто, а годишната инфлация за март 2025 г. спрямо март 2024 г. е 4 на сто, сочат данни на НСИ.

Инфлацията от началото на годината (март 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 2,8 на сто, а средногодишната инфлация за периода април 2024 - март 2025 г. спрямо периода април 2023 - март 2024 г. е 2,6 на сто.

През март 2025 г. месечната инфлация, измерена през хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), е 0,3 на сто, а годишната инфлация за март 2025 г. спрямо март 2024 г. е 4 на сто. Инфлацията от началото на годината (март 2025 г. спрямо декември 2024 г.) е 2,5 на сто, а средногодишната инфлация за периода април 2024 - март 2025 г. спрямо периода април 2023 - март 2024 г. е 2,7 на сто.

Сравнение

ХИПЦ е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС и е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната, който предвижда, че размерът на инфлацията не може да надвишава с повече от 1,5 процентни пункта размера на инфлацията на трите държави членки с най-добри показатели.

„Нека изчакаме данните на Евростат след 20 април и тогава ще можем да бъдем категорични дали изпълняваме критериите за членство в еврозоната. Надявам се на добри новини от Брюксел още през месец май“, коментира пред „Телеграф“ икономистът Румен Гълъбинов.

Румен Гълъбинов

 Румен Гълъбинов
Телеграф

Вече двадесет и втори месец годишната инфлация (ИПЦ) в България е едноцифрена с тенденция към намаление, сочи справка в НСИ. През юни 2023 г. тя стана едноцифрена (8,7 на сто) - за първи път от януари 2022 г., когато бе 9,1 на сто. Пикът на инфлацията в страната беше през септември 2022 г., когато на годишна база тя достигна 18,7 на сто (ИПЦ).

НСИ

Поскъпване

През март 2025 г. цените на стоките и услугите са се увеличили в следните потребителски групи: Съобщения - с 1,3 на сто; Здравеопазване - с 0,9 на сто; Разнообразни стоки и услуги - с 0,8 на сто; Ресторанти и хотели - с 0,8 на сто; Хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,6 на сто; Алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,3 на сто; Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - с 0,3 на сто; Образование - с 0,1 на сто; Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,1 на сто.

По-ниски са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи: Развлечения и култура - с 2,7 на сто; Транспорт - с 0,7 на сто; Облекло и обувки - с 0,6 на сто.