Н ови правила ще развържат ръцете на държавата да довършва строителни обекти, започнати без необходимата по закон документация.
Това става ясно от проектопромени в Закона за устройство на територията, качени за обществено обсъждане от строителното министерство.
Зацикляне
Промените засягат казусите подобни на зациклилия строеж на магистрала „Хемус“ в участъка от Плевен до Велико Търново. Тях държавата възложи за проектиране и строителство на държавната компания „Автомагистрали“, която обаче няма технически капацитет да изпълни поръчката. Тя от своя страна сама подбра и авансово плати на куп фирми да започнат строителството. То обаче стартира без строителни разрешителни, подробни устройствени и парцеларни планове, както и без терените да са отчуждени. В един момент парите свършиха, а магистралата остана и недовършена, и незаконна.
Предложение
С предложенията на екипа на министър Андрей Цеков се цели да се въведат правила, които за в бъдеще да разрешават подобни Гордиеви възли с обекти, които отговарят на техническите нормативи, но са започнати без одобрени инвестиционни проекти и разрешение за строеж. Според мотивите на вносителя такива правила са необходими, тъй като по настоящия ред няма законен начин тези обекти да бъдат завършени. От друга страна пък, премахването им и започването отначало би струвало милиарди левове на данъкоплатците.
Ето защо се предлага в закона да се допуска изключение за определени обекти, по които възложител е държавата. В случаите, за които се установи, че строежите са безопасни и отговарящи на нормативите, но за тях няма строителни книжа, то тези строежи да не подлежат на събаряне, премахване и забрана за ползване.
Участъци от магистрала „Хемус“ бяха започнати незаконно, а после стопирани без яснота какво да се случва с тях.