Н еустойка в размер на 30 лева дължи енергото, ако остави потребители без ток повече от 24 часа, предвиждат Общите условия с енергодружествата. Това е записано в инструкция, разпространена от националния омбудсман Диана Ковачева.
Допълнителна неустойка от 20 лева се дължи за всеки започнал период от 12 часа без елснабдяване, ако е нямало ток над 36 часа. Клиентът обаче трябва да уведоми ЕРП-то за прекъсване на захранването и да претендира за неустойка със сигнал или жалба. Може и живеещите на дадена улица или селище да подадат колективен иск. При повредени уреди жалбата трябва да се подаде в срок до 5 работни дни и дружеството да прати техник да констатира причинената вреда до края на следващия работен ден. Съставя се констативен протокол, обяснява инструкцията на омбудсмана.
Със закъснение
Съветите към потребителите обаче бяха разпространени 5-6 дни след като голяма част от страната потъна в мрак, студ, без пътища, а в някои селища и без вода. На практика ни инструктират какво да правим след изтичане на сроковете за реакция, която би имала шанс за компенсации и обезщетяване за загуби от изгорели и повредени уреди, коментираха запознати. Те могат да послужат при следващи бури и бедствия, но повечето срокове за реакция са изтекли.
Оправдание
На 30 ноември и трите ЕРП-та обявиха, че множеството щети по електроразпределителните мрежи са причинени от „безпрецедентно влошената метеорологична ситуация”. Снежни навявания и непочистени пътища, аварии на електропреносната мрежа за високо напрежение са възпрепятствали навременното отстраняване на авариите, се оправдаха от дружествата. Съгласно общите условия дружествата не носели вина за природни бедствия, които са извън техния разумен контрол, се казва в разпространените съобщения от ЕРП-тата.