0

А нализ с колко и дали ще се забавят автобусите от градския транспорт, ако на такситата се позволи да карат в бус лентите, ще определи дали това право да им се даде.

Това научи „Телеграф“ от заинтересовани страни по казуса, за който таксиметрови фирми и водачи се борят от години. За да се пуснат таксита в бус лентите обаче, има нужда от промяна в Закона за движението по пътищата, за която те активно търсят подкрепа.

Привилегия

Според таксиметровия бранш промяната ще доведе до изцяло положителни промени и вреди от нея няма. „Предимствата са много. На първо място, ще стигаме по-бързо до адрес както при повикване, така и при возене. Това е добре за клиентите. На второ място, хората ще плащат по-малко, защото ще престояват много по-малко в задръствания. Това пак е добре за тях. На трето място, ще има положителен ефект за движението в столицата и големите градове, защото жълтите коли ще излязат от активните ленти, а ще се движат в тази за автобусите. Така ще освободим място за всичките останали автомобили в уличното движение“, аргументира се Кирил Ризов, председател на една от големите формации в бранша „Съюз Такси“.

Постоянно

Оттам настояват на такситата да бъде позволено постоянно движение в бус лентата, независимо дали са с клиент или не. Единственото условие е таксито да е на работа, което да е индикирано чрез светеща червена (с клиент) или зелена (празно) „черешка“ на предното стъкло. Според заети в бранша, ако такси се движи със светещ червен индикатор, то то в почти всички случаи отива на адрес, за да вземе клиент. Това елиминира „опасността“ таксиджии, които не са на работа, да се възползват недобросъвестно от привилегията да карат в бус лентата. От бранша обаче все пак са склонни и да отстъпят и поправката в крайна сметка да засегне само случаите, в които в колата има клиент.

Практика

Искането на таксиметровите водачи намира принципно положителен отзвук, но за да се случи, първо трябва да се направят сериозни анализи за крайния ефект, научи „Телеграф“. „За мен това не е непозната практика, тъй като съм живял в Ирландия, където това е позволено“, каза за „Телеграф“ депутатът от ПП-ДБ Настимир Ананиев, зам.-шеф на комисията по транспорта в парламента. Според него промяната трябва да касае само курсовете, при които има клиент в автомобила. „Задължително обаче преди това трябва да се види как това ще се отрази на транспортната схема в града. Важно е да не се забави градският транспорт“, допълни Ананиев.

Ефект

На същото мнение е и Зафир Зарков от ГЕРБ, председател на комисията по транспорт към Столичния общински съвет. „Към момента София няма как да предприеме каквото и да било в тази посока, защото е необходима първо промяна в Закона за движение по пътищата, който към момента позволява в бус лентата да се движат само МПС на обществения транспорт. Важно е и ако такава промяна се предприеме, дали тя ще бъде императивна - т.е. общините трябва да допуснат такситата в бус лентите, или пожелателна - по решение на съответната община“, каза Зарков. Според него принципно реформата е допустима, но само след ясен анализ как това ще се отрази на разписанията на градския транспорт. „Напоследък направихме много за оптимизацията на разписанията и ускоряването на автобусите. В София обаче има близо 6000 таксита и ние първо трябва да проверим как ще се отрази на движението на автобусите, ако всички тези коли започнат да се движат в бус лентите. Градският транспорт винаги е приоритет“, допълни Зарков. Според него самата система за управление на трафика в София също приоритизира автобусите и трябва да се анализира дали таксита в бус лентата няма да затруднят работата й.

Велосипедистите: Нека първо помислят за най-уязвимите

Скептично гледат на идеята от общността на велосипедистите. Причината е не в привилегията за такситата, а в това дали само те я заслужават. „Преди да мисли как да улесни движението на такситата, законодателят би трябвало да помисли за колоездачите, които сме сред най-уязвимите участници в движението“, каза за „Телеграф“ Радост Maринова от сдружение „Велоеволюция“. В момента законът не позволява на колоездачите да се движат в бус лентата. Причината е, че ширината й по закон е такава, че физически не позволява безопасното разминаване на велосипедист и автобус. „Да не забравяме и това, че веднъж отвориш ли вратата, трудно се затваря. Днес я искат такситата, утре ще я поискат мотористите, вдругиден училищните автобуси и т.н.“, добави Маринова.

Институтът по пътна безопасност: По-малко леки катастрофи

Положително становище за движението на такситата в бус лентата дават и от Института по пътна безопасност. „Добре е от гледна точка на екология, на транспорт и на бизнес. Няма да се отрази зле на пътната безопасност, а дори може да има и положителен ефект. Доказано е, че при сериозни задръствания рискът от леки пътнотранспортни произшествия е по-висок. Изваждането на такситата от активните ленти ще намали броя коли там и ще се отрази положително на безопасността“, каза за „Телеграф“ шефът на института и бивш началник на КАТ-София Богдан Милчев.