0
  • Заявяваме услуги без е-подпис през телефона до 6 месеца
  • Целта за догодина: Пощите да станат центрове за административни услуги

Личните карти с чип трябваше да ги има доста отдавна. Процедурата стартира първо през 2015 г., след това през 2018. В момента, за съжаление, е „забила” в Съда в Люксембург. Това коментира министърът на електронното управление Божидар Божанов пред Нова телевизия.

  • Заявяваме услуги без е-подпис през телефона до 6 месеца
  • Целта за догодина: Пощите да станат центрове за административни услуги

Личните карти с чип трябваше да ги има доста отдавна. Процедурата стартира първо през 2015 г., след това през 2018. В момента, за съжаление, е „забила” в Съда в Люксембург. Това коментира министърът на електронното управление Божидар Божанов пред Нова телевизия.

Той обясни, че целта на този тип лични документи е да могат да бъдат използвани за четци. Другата е чисто формална - Европейската комисия изисква всички лични документи да имат носител на информация, както е при паспортите. Министърът каза, че подмята на личните документи няма да е задължителна. Личната карта с чип няма да замени международния паспорт, защото той се изисква за държави извън ЕС, затова и ще остане.

За да могат гражданите да заявяват услуги онлайн, без да ползват електронен подпис, ще се въведе електронна идентификация. С телефон, например, ще може да се влезе в определена система и да се заяви услуга.„Ще се въвежда поетапно. При телефоните ще бъде най-бързо - планирали сме го до шест месеца", каза той. Притежателят на телефона ще се идентифицира чрез устройството с отпечатък, лицево разпознаване или пин. На следващ етап ще се въведе и идентификация с лична карта с чип, за която обаче потребителят ще трябва да си купи четец. 

"С личните карти - малко след това. С пощите реформата ще е малко по-дълго време, вероятно - догодина”, уточни министърът. Планира пощите да станат центрове за административни услуги, където хората ще могат да си решават проблемите вместо да посещават гишета в различни институции - Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт, Министерството на вътрешните работи или Агенцията по вписванията, например.  Начинанието ще е съвместно с вицепремиера Калина Константинова, в чийто ресор е управлението на "Български пощи". Вариантът с административните центрове ще е за хората, които нямат електронна идентификация, а целта е да не се разкарват между институциите.

Божанов посочи още, че идеята му е да няма хартиени документи, било то с печат или с подпис. „Няма нужда да минаваме през хартията, за да ги използваме. В електронния свят, ако не разпечатаме документа, истинността се удостоверява с електронен подпис или печат”, уточни той. Божанов каза, че гишетата ще бъдат запазени за хората, които нямат възможност да използват онлайн услугите. Ще има съкращения в администрацията, но това няма да е заради електронните услуги. „Съкращенията ще бъдат когато оптимизираме функцията на администрацията. Няма да режем от щатните бройки, само защото някой е решил, че нещо не му трябва”, каза още Божанов.

Относно печатите, Божанов поясни, че идеята е със закон да се забрани тяхното изискване и да въведат санкция, ако някой изиска печат. Министърът посочи, че трудовата книжка също ще отпадне със сигурност. В случая обаче трябвало да бъдат решени някои по-специфични въпроси. Затова премахването на този документ може да отнеме малко по-дълго време. Министерството на електронното управление ще осигури системата за електронното гласуване - пилотно, уточни Божанов. „Вече има разработено техническо задание, което трябва да бъде прието съвместно с ЦИК”, заяви той. Дали ще се използва за реални избори решението е на НС.