0

7000 деветокласници от 200 български училища ще се включат в тазгодишното издание на международното изследване PISA 2022. Проучването стартира на 21-ви март и ще продължи до 22-ри април т.г. Основната оценявана област ще бъде математическата грамотност. С теста ще се проверяват и уменията за четене и знанията по природни науки, съобщиха от образователното министерство. 

7000 деветокласници от 200 български училища ще се включат в тазгодишното издание на международното изследване PISA 2022. Проучването стартира на 21-ви март и ще продължи до 22-ри април т.г. Основната оценявана област ще бъде математическата грамотност. С теста ще се проверяват и уменията за четене и знанията по природни науки, съобщиха от образователното министерство. 

PISA се осъществява от Организацията за икономическото сътрудничество и развитие (ОИСР) и се провежда през три години. Проучването обхваща 15-годишни ученици от цял свят, като оценява степента на придобитите от тях ключови знания и умения, важни за пълноценното им участие в социалния и икономическия живот. Осмото издание на изследването трябваше да се проведе през 2021 г., но заради пандемията от COVID беше отложено.

Тази година в PISA ще се включат близо 80 страни. Учениците ще решават тест, като част от въпросите ще са с избираем, а други – със свободен отговор. Освен това младежите ще попълват анкети за семейната си среда, както и за финансовата, компютърната и цифровата си грамотност. Резултатите от изследването ще бъдат публикувани в края на 2023 г.

Международното проучване проверява постиженията на учениците в три познавателни области - четивна, математическа и природонаучна грамотност. Терминът „грамотност“ се свързва с уменията на младежите да намират, осмислят, преобразуват и представят информация и да решават проблеми от реални ситуации. В допълнение към тези основни области през годините се добавят и иновативни като глобални компетентности, решаване на проблеми чрез сътрудничество и творческо мислене.

На последното проучване през 2018 г. основната оценявана област беше четивната грамотност. Средният резултат за нашите ученици беше 420 точки, което е под средното ниво от 487 точки за участващите страни от ОИСР. Изоставахме също по математика и по природни науки. Подобни тенденции се наблюдават и при по-ранните проучвания през годините, отбелязаха от ведомството.

Извадката от български училища, които ще се включат тази година в изданието, е представителна за системата на образованието. Резултатите не се използват за оценка или сравняване на отделни училища или ученици.