А гресията в училище не е чужда и за варненските школа, въпреки че усилията за спирането й никога не са стихвали. 557 случая на агресия и тормоз са регистрирани през учебната 2023/2024 г. на територията на област Варна. Това съобщиха за „Телеграф“ от Регионалното управление по образованието (РУО) в морската столица. 13 ученици са били преместени в други учебни заведения като крайна мярка, защото идеята на приобщаващото образование е да се работи за отстраняване на проблема, а не да бъде преместен.
През учебната 2023/2024 г. на територията на област Варна са се обучавали 816 ученици със специални образователни потребности на ресурсно подпомагане.
ПСИХОЛОГЪТ
Практиката показва, че агресивните прояви понякога са свързани със средата в училище. Това споделя от практиката си психолог. Според нейните думи създаде ли се веднъж прецедент без ответна реакция от страна на учителите и родителите, доста вероятно е след това да се превърне в спирала от негативни ситуации. В този случай се използват някои от практическите стратегии за работа с агресивни ученици, за да се справим и прекратим негативното поведение.
Има и случаи на деца със СОП, страдащи от социална фобия, които изключително много се притесняват от съучениците си. Натрупването на вътрешно напрежение в детето в тази ситуация също може да доведе до агресивни прояви, коментира специалистът.
СЕМЕЙСТВОТО
Не са редки случаите, когато поведението на учениците е свързано с проблеми в семейството. Неглижирането, прекаленият контрол или липсата на граници в семейната среда може да доведат до прояви на агресия в училище. Често децата не могат да реагират открито на това, което се случва вкъщи, но техните емоции ескалират, когато вече са извън семейната среда.
РЕШЕНИЕТО
Агресията и проблемните поведенчески прояви са преодолими, когато учителите, родителите и специалистите работят съвместно, за да анализират обстоятелствата, предизвикващи съответното поведение, и да реагират своевременно и адекватно. В допълнение към това все по-широкото обучение в социално-емоционални умения в клас предоставя стабилната основа, която с времето да повлияе позитивно на всички замесени страни, смятат педагозите. Според тях е особено необходимо да подкрепим децата да се научат да се справят с емоциите си, да уважават и ценят поставените граници, да се стремят към най-доброто си представяне.
Любомир Славов