0

- Г-н Дилчев, таксата за репатриране на автомобил ще се вдигне – от 60 на 120 лв. Защо се налага увеличението?

- Центърът за градска мобилност направи внимателен анализ по искане на общинските съветници за разходите, които прави дружеството при репартрирането на един автомобил. Знаете, че настоящите такси са определени преди 10 години. В момента едно репатриране струва на дружеството 126,45 лева. През цялото време дейностите и услугите, които ЦГМ предлага, се развиха и се развиват. Инвестираме в техника, в иновативни решения, в подобряване на услугите, в подобряване на транспортния ред в града. Сами можете да пресметнете какви са последствията от инфлацията, от скока на енергоносителите, от увеличението на всички услуги в последните месеци, за да прецените, че за десет години 60 лева не може да е актуална цена. Беше споменато и в разискванията в транспортната комисия на Столичния общински съвет, че цената при нас е далеч по-ниска от цените в съседните ни държави, да не говорим за другите европейски столици.

- Смятате ли, че по-високата цена ще намали неправилното паркиране?

- Таксата за репатриране на неправилно паркиран автомобил не е глоба. Глобите за неправилно паркиране са следствие върху тези 120 лева за услугата за репатриране. Да, все пак сумата има и възпиращ характер, защото ако е по-висока, наистина ще играе и превантивна роля. Но, пак да повторя, че 120 лева струва горивото на паяка, заплащането на служителите, поддръжката на машините, крановите уредби, наказателните паркинги като цяло и т.н. Сумата е разходноориентирана, тоест толкова ни струва дейността.

- Предвиждате ли по-висока такса и при поставянето на скоба?

- В момента за поставянето на скоба не предвиждаме увеличение на таксата. Това е по-различна санкция. Скоба се слага на автомобили, за които по един или друг начин водачите са забравили да пуснат есемес, проявили са невнимание, но не говорим за нарушители, които са спрели неправилно. Освен това от скобата, която е съществена част от паркирането, дружеството не генерира загуби, така че повишаване не се обсъжда.

- С нарастването на синята зона обаче няма ли да са необходими повече служители, които да поставят скоби?

- Със същия брой служители изпълняваме по-големия обем работа. Такива са категорично процесите, дружеството върви към оптимизация, даваме функции максимално на всички служители. Поетапно започнахме да обучаваме служители, така че контрольорите да могат да поставят и неприсъствени фишове. До края на годината всички служители от ЦГМ, които са на терен, ще могат да проверяват, както за есемеси, така и за неправилно паркирали автомобили.

- Неприсъствените фишове не са ли по-оптималният вариант за неправилно паркиране от поставянето на скоба?

- Това е нормалният начин на работа, на неправилно паркиралите автомобили да се слагат неприсъствени фишове, съответно след това глобата да се плаща. Това се налага тогава, когато автомобилът е паркиран така, че да не пречи на градския транспорт, на движението. Но много често паркирани автомобили запушват движението, пречат на последните станции на автобусите, така че да не могат да оперират, спират на пешеходни пътеки пред подходи. Тогава трябва да се репатрират.

- Независимият общински съветник Борис Бонев предлага плащането за синя и зелена зона да се увеличи драстично, което щяло да намали най-вече паркирането в центъра. Какво е вашето мнение?

- Подобно предложение не е стигало до Центъра за градска мобилност. Ако го видим писмено, ако се обсъди в транспортна комисия на Столичния общински съвет, ако поискат становище, естествено ще се произнесем. Това е нормалният начин на работа, няма как да коментирам подхвърлени предложения в социалните мрежи или по друг начин.

- Смятате ли, че въвеждането на зоните помага, а не затруднява допълнително паркирането?

- Това, което наблюдаваме, е, че там, където има зона, транспортната обстановка е по-спокойна, тротоарите са освободени. Преди две години, в периода на пандемия, когато спря да функционира зоната, се оказа, че без контрол на паркирането ще настъпи хаос. Зоната успокоява кварталите, дава повече възможности за паркиране на хората, които живеят там. И двата квартала, където бе увеличена зелената зона - „Яворов“ и „Иван Вазов“, са показателни в това отношение. Отново ще кажа, че разширяването на зоната е инициатива изцяло на районните кметове, така, както е било винаги досега. Така че когато се установи, че има необходимост, се правят съответните обществени обсъждания по места, за да стигнат предложенията до транспортната комисия в СОС и до залата на Столичния общински съвет.

- ЦГМ участва ли в решенията за разширяване на зоните?

- Само ще повторя, че това са предложения на районните кметове. Нашата работа е да обслужваме  зоните. Наша работа е и част от средствата, които се събират за неправилно паркиране, да се връщат в районите за възстановяване на така наречените кални петна, местата, където паркират автомобили, но не са асфалтирани. Въпреки тежката финансова ситуация при нас сме поели ангажимент, за всеки район, който тръгне по този път, да осигуряваме средства за премахване на „калните петна“. Сами разбирате, че финансовата ситуация е много тежка и средствата, които събираме, са изцяло за финансиране на транспортната задача на общината.

- Когато се въвежда зона в даден квартал, разглежда ли се по кадастър къде са зелените площи, тъй като често те са превърнати в паркинги?

- Разбира се, че се разглежда. Това е и задачата на зелената зона, да освободи зелените площи, да освободи тротоарите, които се използват неправилно за паркиране там, където е възможно. Чрез зоната се узаконяват териториите, които са били превзети от паркирали автомобили. Това са площи в паркове, по алеи, в градинки.

- ЦГМ участва ли в установяване на „калните петна“?

- Ние имаме ангажимент да установим „калните петна“ и в добрите финансови години Центърът за градска мобилност инвестира над 1,5 млн. лева в тротоари и паркинги по кварталите. Последно вложихме над 1 млн. лева в район  „Надежда“, където бе изграден един огромен паркинг за 150 места. Към днешна дата те вече на 90% са запълнени. А преди това пуснахме буферния паркинг „Васил Левски“. ЦГМ подпомага Столична община в тази дейност.

- Един вечен въпрос – за какво се харчат парите от синята зона?

- Парите от синята зона отиват изцяло за обслужване на транспортната задача, която отново ще повторя, заради пандемията е с изключително голям дефицит.

- Как ще се справи Центърът за градска мобилност с този дефицит?

- Нека да е ясно, че въпреки изключителната помощ от Столична община, дори и със съкращения и тотално изцеждане на бюджета, без подкрепа на държавата, транспортната задача няма как да се случи. Две години досега, през пандемията, успявахме да съберем двата края. Убеден съм, че без помощ от държавата няма как да се справим. Надявам се на разумен подход от всички участници в процеса, защото причините са обективни. Не е време да се крием зад искания за реформи, за мерки, които категорично не могат да компенсират финансовите загуби от тежката ситуация. В случая не е възможно да се направи каквато и да било оптимизация, защото вече сме направили всичко в рамките на възможното, защото усилията, които полагаме за оптимизация в ресора, продължават повече от две години.

- Една от мерките беше намаляване на служебния абонамент. Тя беше ли ефективна?

- Не бих могъл да преценя в цифрово изражение ефекта от мярката, защото в служебния абонамент няма много места. Една част се съкратиха, друга част изобщо не се използват. Местата на служебния абонамент са плаващи. В служебния абонамент са 200-300 места, в същото време някои се закриват заради ремонти. Може би,казусът, който в последно време беше коментиран в общинската транспортна комисия, е с местата на парламента, които преди се плащаха, а сега не се плащат.

- Още един вечен въпрос, кога ще заработи тикет системата в градския транспорт?

- Този въпрос го изпратихме във вечността, защото системата работи от май месец миналата година. Това е модерна иновативна система. В момента плащането с банкови карти се радва на голяма популярност. Знаете, че подобна система в малко европейски столици работи. Вече има възможност във всички превозни средства и в метрото, колкото и да пътувате през деня, накрая да ви се таксуват 4 лева за еднодневна карта. Тази услуга вече е факт. Достатъчно е да си заредите вашата карта за пътуване през интернет. Можете да поръчате превозен документ по телефона. Всичко това е направено от ЦГМ и дава възможност на гражданите изключително лесно да се снабдяват с превозен документ. Така че системата работи и се приема много добре от пътниците. Каква обаче ще бъде тарифната политика, която можем да приложим чрез тази система, това вече е решение на Столичния общински съвет. Тикет системата дава възможност за всякакви видове тарифиране. Другото изключително важно нещо е информацията, която получаваме чрез нея за движението на превозните средства, за тяхното позициониране в трафика, къде забавят, къде избързват. Повече от половин година, на базата на тази информация, се променят разписания. Така се постига оптимизация на транспорта, защото данните са реални. Затова си струва да използваме тази система, тя е изключително полезна.

- Последно, един практичен въпрос, задължително ли е да си валидираме картата, когато влезем в превозно средство на градския транспорт?

- В момента наредбата казва, че трябва да се валидира превозният документ задължително, но ако не го направиш, няма глоба.

Това е той:

Роден е на 12.06.1975 г. в София

Завършил е математика в Софийския университет “Св. Климент Охридски”

До 2007 г. е имал фирми за издателска дейност и интернет технологии

На местните избори през 2007 г. е избран за кмет на столичния район “Студентски”

В края на 2011 г., след като преките избори за районни кметове отпаднаха, Столичният общински съвет го избира за втори мандат

Изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност