0
  • - Не трябва да ни превръщат в държавни администратори
  • - 28 души в София са решили 104 764 случая
  • - Не трябва да ни превръщат в държавни администратори
  • - 28 души в София са решили 104 764 случая

- Г-жо Лозанова, принадлежността на съдиите по вписванията към съдебната система в най-висока степен гарантира тяхната независимост да се водят от закона и вътрешното си убеждение. Как ще коментирате идеята за промяна в статута на съдиите по вписванията с намеренията Агенцията по вписванията да бъде извадена от правосъдното министерство и да стане държавна?

- По същество дейността, която извършват съдиите по вписванията в производствата по вписвания, отбелязвания и заличавания, както и по издаването на писмени справки, са нотариални охранителни производства и за тях се прилагат общите правила на ГПК. Охранителните производства са съдебни производства. По всички тях като съдебен орган действа съдът. Безспорно е, че има разлика между охранителните производства и съдебните двустранни и спорни производства. По-същественото тук е именно съдебният характер на тези производства, което е и основанието към тях да се прилагат редица правила, присъщи на съдебните производства. Приложима към тези производства, съответно към работата на съдиите по вписванията, е разпоредбата на чл. 12 от ГПК, по силата на която решаващият орган преценява всички доказателства по делото по вътрешно убеждение. Или казано по друг начин, съдиите по вписванията решават постъпилите при тях молби на основание на закона и вътрешното си убеждение. При охранителните производства също важи принципът за дирене на обективната истина. Но поради едностранния и безспорен характер на производството е засилено служебното начало по охранителните дела. То намира израз преди всичко в задължението на съда по свой начин да провери дали са налице условията, предвидени от закона, за да бъде издаден охранителният акт. За да е в състояние да направи тази проверка, съдът е овластен да събира доказателства и да взема релевантните за това факти, макар и те да не са посочени от молителя – съдията по вписванията служебно трябва да провери дали са изтекли 10 г. от вписването на ипотека при заличаването й по давност. Трябва да провери при заличаването на ипотека, ако има цесия, дали е вписана и дали съгласието е от надлежния кредитор. При вписването на апортните вноски съдията по вписванията действа като нотариус и е длъжен да провери правото на собственост на вносителя и др.

Вменените на съдиите по вписванията правомощия са свързани и с преценката за наличието на правен интерес и допустимост на исканията, с преценката по отношение на последващи вписвания – отбелязвания и заличавания, които имат правопогасяващ характер. Предвид това по всеки отделен казус изключително в компетентността на съдията по вписванията е да прецени какво разпореждане да постанови, а част от актовете му подлежат на съдебно обжалване.

- Кои?

- Определенията за отказ за извършване на исканото действие подлежат на съдебен контрол, а вписванията пък могат да бъдат атакувани по исков ред за установяване на тяхната недействителност. По този начин законодателят е приравнил изискванията към дейността на съдията по вписванията към дейността на съдиите по разглеждане и решаване на дела. Именно и поради това съдиите по вписванията са и винаги са били част от районните съдилища, техният статут е уреден в Закона за съдебната власт.

Дейността на съдиите по вписванията е от съществено значение за сигурността на гражданския оборот, и то по отношение на доста чувствителната за българските граждани и уязвима с оглед на значителните интереси материя, свързана със собствеността върху недвижими имоти. При неправилна преценка на съдията по вписванията, независимо дали тя е погрешно вписване, отбелязване, заличаване или отказ, може да се стигне до понасянето на значителни вреди от страни по сделки или трети лица, както и до множество искови съдебни производства. Считам, че настоящият статут на съдиите по вписванията, който винаги е действал в страната ни по отношение на тази дейност и те са част от структурата на районните съдилища, в много голяма степен гарантира ефективната им и качествена работа, извършвана при спазване на принципа за произнасяне по вътрешно убеждение, респективно гарантира сигурността на гражданския оборот. Изваждането им от структурата на съдилищата и включването им в структурата на държавната администрация ще постави въпроса и за съответствие на тези разпоредби с Конституцията на България.

- Каква е функцията на съдиите по вписванията?

- Дейността на съдията по вписванията се състои в това да разпорежда или отказва вписванията, отбелязванията и заличаванията на актове с предмет недвижими имоти. На вписване подлежат не само нотариални актове – покупко-продажби, дарения, ипотеки на недвижими имоти, а и много други актове, предвидени в Правилника за вписванията или в други закони, в това число искови молби, съдебни решения, възбрани наложени от ЧСИ и ДСИ, особени залози, преобразувания на търговски дружества, апортни вноски, отказ от права и др. Съдиите по вписванията разпореждат издаването на справки и удостоверения за тежести. Осъществяват и други нотариални функции, предвидени в закона, довършват производствата по обявяване на завещания и издаване на актове по Закона за жилищно-строителните кооперации. На основание чл. 82 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност в районите, където няма нотариус, нотариалните функции се извършват от съдията по вписванията при районния съд.

- Каква е натовареността на службата по вписвания в София?

- В службата по вписвания при СРС ежедневно постъпват огромен брой заявления. Съдията по вписванията е длъжен да се произнесе в рамките на работния ден по постъпилите във входящия регистър актове за вписвания, отбелязвания и заличавания, както и по издаването на удостоверения за тежести. В СРС се намира най-голямото звено на съдиите по вписванията в страната ни – 28 съдии. Работата им е изключително натоварена – през 2021 г. са били разпределени за разглеждане 104 764 молби за вписване, заличаване и отбелязване на актове. Издадени са 79 616 преписи от вписани актове, регистрирани са 173 нотариални завещания, обявени са 108 саморъчни завещания, регистрирани са 1233 уведомления за саморъчни завещания. Издадени са и 84 327 писмени справки - удостоверения за тежести. Числата сами по себе си са показателни за какво огромно натоварване става въпрос. От най-съществено значение е това, че по всички постъпващи молби за вписване, заличаване и отбелязване на актове съдиите по вписванията са постановявали разпореждане или определяне в рамките на деня на постъпването, т.е незабавно. Това означава, че всички постъпващи актове от Агенция по вписванията са връщани в края на работния ден. Това води до извода за изключително ефективна работа. Няма как да се обоснове, че има организационен проблем точно в структурата на съдиите по вписванията, за да бъде решаван такъв с предложената радикална промяна.

- Съдиите по вписванията са част от последната инстанция, която може да предотврати имотна измама или друг вид нарушение при покупко-продажба на жилище. Какво ще стане, ако те бъдат превърнати в съдебни администратори?

- Производството по вписването като вид охранително производство има превантивен характер, т.е. цели да предотвратява правонарушения в областта на гражданските отношения, а не да наложи санкция поради вече извършено правонарушение. Ето защо самото производство намалява опасността от причиняване на вреди, правни спорове, в това число и имотни измами. В някои случаи може да се касае за огромни материални интереси, а в други например имотът да е на малка стойност, но той да представлява изключителна ценност за собственика. Цялата система на публичността чрез книгите по вписванията има за цел да внесе определеност и стабилност в притежанието на правото на собственост и на ограничени вещни права върху недвижими имоти и да регулира конкуренцията между актовете, от които различни лица черпят права върху един и същ имот. Тази функция, присъща само на нотариалните книги, е изключително важна за сигурността в гражданския оборот, касаещ правото на собственост на гражданите. Само независим орган би гарантирал сигурността при вписването на актовете.

Премахването на съдиите по вписванията и поставянето им в структурата на администрацията би довело до възможност за въздействие именно върху преценката при работата, което само по себе си застрашава правната сигурност – да бъде вписан, отбелязан и да бъде извършено заличаване на акт, който не следва да бъде вписан, както и обратното – да бъде отказан акт, който следва да бъде вписан. Сегашният вариант в несравнимо по-голяма степен гарантира независимостта на съдиите по вписванията и възможността да работят в съответствие с вътрешното си убеждение в сравнение с преместването им в структурата на административен орган.

- Как е уреден статутът на възнаграждението им?

- Съдиите по вписванията както в момента, така и в миналото винаги са били част от съдебната система – конкретно част от структурата на районните съдилища, като статутът им е уреден в Закона за съдебната власт. Съдията по вписванията се назначава от министъра на правосъдието след провеждане на конкурс. Възнаграждението на съдията по вписванията е 90 на сто от възнаграждението на съдия в районен съд. Съгласно чл. 80, ал. 1, т.8 от ЗСВ председателят на районния съд е този, който ръководи и контролира работата на съдиите по вписванията, но правомощията му включват само създаването на обща организация за работата им, като той няма никакви правомощия да се намесва по какъвто и да е начин при произнасянията им по конкретни казуси. Нещо повече, работата на съдиите по вписвания при СРС е организирана по същия начин, по който е организирана работата на съдиите в съда. Разпределението на постъпилите и записани в регистъра на Агенцията по вписвания молби се разпределят на случаен принцип между всички съдии по вписвания, по реда на постъпването им във входящия регистър чрез специален софтуер, който автоматично изравнява броя на разпределените актове между тях за всеки работен ден.

- Необходим ли е Закон за Държавна агенция по вписвания?

- Дали и каква промяна е необходима в Агенцията по вписванията като държавна агенция е въпрос, отговорът на който следва да се даде след задълбочен анализ на всички относими фактори, проучване на нормативната уредба на другите членки на ЕС и не на последно място след провеждане на широка обществена дискусия. Такава съществена промяна, като преместване на съдиите по вписванията към държавен орган, без значение неговото наименование, може да бъде обосновано единствено от достигнат след дискусия и анализ изключително аргументиран извод, че по този начин ще се решат конкретни съществени проблеми и ще има конкретни ползи. Поне по отношение на дейността на Службата по вписванията при СРС смятам, че е видно, че в момента работата на съдиите по вписванията е много ефективна, съответно следва да се направи анализ дали евентуално сочените в мотивите на законопроекта проблеми и затруднения в процесите по вписване не са на друго място, т.е. извън работата на съдиите по вписванията или техния статут, където и да се насочат усилията за реформа и оптимизиране.


ВИЗИТКА

Завършва право в СУ „Св. Климент Охридски“ през 1997 г.

През 1998 г. започва работа като съдия по вписванията в РС Перник

От 2001 г. до 2011 г. е ръководител на службата там

От 2011 г. е съдия по вписванията в РС София

От 2019 г. е ръководител на службата там