0

- Г-н Томов, Централната избирателна комисия прие доклад за изборите, проведени през 2021 г.  В него от ЦИК очертавате основните проблеми, пред които се е изправила комисията по време на трите поредни вота. Едно от предложенията е за специални секции в хотели и места за настаняване. Доколко това е реализуемо като идея?

- Става дума единствено за хората, които в изборния ден са на почивка или в командировка и се намират в населено място, в което нямат нито постоянен, нито настоящ адрес. В момента такива хора нямат възможност да гласуват. За да се реализира тази идея, е необходима промяна в чл. 27 на Изборния кодекс, който урежда правилата за заличаване, вписване и дописване на гражданите в избирателните секции. Предложението е да се допусне създаването на избирателен списък за такива хора и специализирана секция, в която да гласуват в това населено място, в което са се озовали.

- Комисията препоръчва изпълнителната власт да преразгледа възможността за машинния вот в чужбина? Това ли е основният проблем за провеждането на вота в чужбина – транспортирането на машините?

- Не става дума само за транспортирането на машините, а за цялостната логистика, която изисква параметризация на софтуера, мерки за сигурност, техническо обслужване в изборния ден. 

- При последните промени в Изборния кодекс вратата за образуване на секции в чужбина бе по-широко отворена, така при един следващ вот зад граница ще има над 1000 секции, като поне 800 от тях „автоматични“. Трябва ли да се върне старото положение и тези т.нар. автоматични секции да отпаднат?

- Централната избирателна комисия не прави такова предложение. Има обаче отделни случаи, при които, въпреки че на някои от изборите в последните 5 години са гласували 100 и повече избиратели, там няма постоянно живееща българска общност и респективно няма кой да гласува. Това са главно курорти или места, където български граждани са били временно на работа. Предложението е да има възможност ЦИК да преценява конкретно ситуацията и когато наистина няма избиратели, да не разкрива секция.

- След местните избори 2019 година Централната избирателна комисия предложи да се увеличат сроковете между първия и втория тур на изборите и да стане поне 2 седмици (14 дни). Същото предложение се прокрадва и в сегашни доклади, без обаче да се посочва срок. Колко според вас трябва да е този срок при балотаж?

- Две седмици е сравнително добро решение. Сегашната една седмица създава проблеми.

- Препоръчвате и регламентиране на агитацията в социалните мрежи, които в момента са извън контрола на Централната избирателна комисия?

- Агитацията в социалните мрежи лека-полека стана един от основните инструменти в предизборната кампания. Да, необходим е регламент, който да изисква правилата за предизборна агитация да се спазват и в социалните мрежи.  

- Искате изпълнителната власт да организира вота, а ЦИК само да контролира. Това е основно заради машините за гласуване, тяхното съхранение и охрана ли?

- Става дума само за организационно-техническите дейности, свързани с подготовката на изборите. Така беше до 2016 година. И сега техническото и логистично осигуряване на изборите не може да бъде осъществявано от друг, освен от органи на изпълнителната власт.

- Как върви процесът по намиране на държавен имот, където да бъдат складирани машините. Те все още са в склада на „Карго партнерс“ на летището?

- Този проблем все още не е решен. Вероятно договорът с „Карго партнерс“ ще бъде удължен до края на годината.

- Избирателната комисия бе в процес на търсене на нова сграда, което обаче временно е забавено заради изборите миналата година. Подновен ли е този процес и има ли вече подходяща сграда?

- Работи се по въпроса, но все още няма решение.

- ЦИК заедно с Министерството на електронното управление трябва да изпълнява проекта за електронното гласуване. Кога най-рано и на кой вид вот може да гласуваме дистанционно – местния вот през 2023 година, за изборите за Европейски парламент през пролетта на 2024 година или пък чак на едни редовни избори за Народно събрание през 2025-а?

- Не зависи само от Централната избирателна комисия. Не трябва да се забравя, че за да има електронно гласуване, избирателите трябва да имат електронна идентификация.

- В пътната карта за електронния вот е записано, че Централната избирателна комисия трябва да проведе експериментално дистанционно гласуване до 2023 година. Доколко това е възможно и ще се проведе ли такова в срок?

- Все още е възможно, но пак ще повторя, че без електронна идентификация на гражданите това не може да стане. Все пак експериментално гласуване може да се проведе, като се осигурят електронни подписи за участващите в експеримента.

Това е той: 

Роден е на 21 май 1954 година  в Плевен

Завършва журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“

Защитава докторантура по социология през 1984 г.

Говорител и член на ЦИК