eCommerce Academy Awards 2022 e строго профилиран конкурс, който търси звездите на онлайн търговията в България.Това е един проект, който цели да помага на електронните магазини да са по-добри в своята работа. Конкурсът дава много възможности, като в отделните категории ще се състезават само електронни магазини от един и същи бранш.
Днес ви срещаме с 3-ма представители на журито в конкурса, които ще оценяват проектите на участниците в трите категории - правни аспекти, дизайн и клиентско преживяване, работа с клиенти и следпродажбен процес.
Мартин Пенчев е управляващ съдружник в адвокатска кантора „Сотиров, Пенчев и партньори“. Завършва висшето си образование през 2018 г., а към момента е задочен докторант по гражданско и семейно право в БАН. Заедно с неговия съдружник – адв. Стоил Сотиров, създава кантората през пролетта на 2020 г., а към настоящия момент екипът наброява 5 души. Основната им дейност е свързана с консултации на юридически лица, най-често в сферата на строителството и електронната търговия.
Мартин Пенчев даде своето експертно становище по следните въпроси:
Според Вас потребителите запознати ли са с техните права?
През последните няколко години имам наблюдения, че потребителите все повече се интересуват от своите права. По мое мнение има две основни причини за това явление. Първата от тях е повишеният брой онлайн магазини, което води до по-голям риск от злоупотреби и измами. Освен това, след обявената пандемия от COVID-19, потребителите все повече започнаха да се доверяват на онлайн магазини за закупуване на стоки или услуги, което също беше предпоставка за увеличаване на злоупотребите. Последицата от това е именно повишаване бдителността на потребителите и съответно по-високата информираност за правата им при дистанционна покупка. Втората предпоставка е развитието на социалните мрежи и като цяло нивото на информираност. Дори един на пръв поглед неангажиращ пост с оплакване от нелоялна практика в някоя социална мрежа може да достигне до хиляди потребители. Често под поста се включват колеги юристи, които разясняват ситуацията и така предоставят изключително полезни практически съвети за способите, чрез които потребителите могат да защитят своите интереси.
На какви критерии трябва да отговаря даден проект, за да получи максимална оценка?
3аедно с колегите от правното жури се постарахме да подберем критериите, които са най-важни за безпроблемното осъществяване на електронна търговия. Те са разпределени в три основни групи и обхващат „Общи условия“, „Политика за поверителност“ и „Политика за бисквитките“.
На първо място, следим за съответствието им със задължителните правила, както и изискуемите задължителни реквизити съгласно българското законодателство и по конкретно Закон за защита на потребителите и Закон за защита на личните данни.
На второ място, оценяваме структурата и подредбата на отделните раздели във всеки един от посочените документи, както и до каква степен съдържанието им дава възможност на потребителите да се запознаят със своите права и задължения.
На трето място, но не и по важност, следим за информацията, която онлайн търговецът предоставя на потребителя по отношение личните му данни. Тук списъкът е дълъг, но най-общо обхваща информация, свързана с целите, налагащи събирането им, начините на обработка, както и предприетите мерки за защита на тези лични данни. Освен всичко посочено следим и до каква степен цялата тази информация е представена на потребителя по достъпен и разбираем за него начин, без да се налага използването на сложни юридически термини, например. Ако онлайн търговецът е отделил сериозно внимание на посочените правни документи и се е консултирал с правен експерт, има голям шанс да получи максимална оценка.
Пламена Диевска е UX & UI Designer вече 6 години, а отскоро и Design Team Lead в Grind Web Studio. Основният фокус на работата ѝ в Grind е изработката на функционални и лесни за използване онлайн магазини за български и чужди пазари. Обича професията си и динамиката в IT сферата, която непрестанно предизвика нея и колегите ѝ.
Пламена Диевска ни разкри какви са тенденциите в дизайна и какви базисни функционалности трябва да има всеки онлайн магазин.
Какви са тенденциите в дизайна през 2022?
За щастие, тенденциите в дизайна не са едногодишни, а се задържат малко повече, в противен случай всеки онлайн магазин щеше да е outdated само за една година. Основните тенденции, които се налагат в дизайна през последните години, са минимализма и плоският дизайн. Въпреки това силната конкуренция налага и други тенденции, като контрастните цветове, смелата типография, градиентни фонове, които могат да направят всеки дизайн уникален, с индивидуалност, която да бъде лесно запомнена и разпознаваема от потребителя. От своя страна, Metaverse (мета вселената) оказва огромно влияние върху тенденциите през 2022, като налага холо/неоновата тенденция, 3Д илюстрациите и UI елементите, Клейморфизма и други мета вселенски неща.
Какви базисни функционалности трябва да има всеки онлайн магазин?
Всеки онлайн магазин трябва да е интуитивен за използване, процесът на поръчка да бъде лесен, приятен и бърз, а визията да е естетически издържана и да отговаря на бизнеса. Допълнителни бизнес функционалности е добре да има, ако носят стойност на потребителя и помагат в избора на продукт/процеса на поръчка. Малко са общо валидните бизнес функционалности, повечето зависят от нишата, към която спада магазина. Една от стандартните функционалности, които аз ползвам като потребител, е "Добави в любими", честно казано обаче тази функционалност я използвам само в мобилните апове, никога на десктоп, ползвам я често, когато случайно съм попаднала на продукт, който ми харесва, но не ми трябва в момента, както и когато търся нещо целенасочено, но искам да сравня с други продукти. Друга фукнционалност, ако мога така да я нарека, която е много важна за мен, е връщането на поръчка, много ми е досадно, когато трябва сама да влизам в магазина и да търся в общите условия как да върна, къде да занеса и т.н , затова определено автоматизирането връщане на поръчка ми е в топ 3 мъст хев функционалности.
Валентин Кунторов през последната година усилено работи по проект за създаване на 3rd party маркетплейс от ново поколение, с доста атрактивни условия към търговците - Merkato. Амбицията е платформата да стартира първо в България и след това максимално бързо да покрие територията на Европейската икономическа зона, там където около 150 000 търговци вече ползват услугите на myPOS - основен партньор в проекта.
Прочетете мнението на Валентин Кунторов по следните въпроси:
Кои са най-често използваните начини на плащане?
За България все още cash on delivery е най-предпочитания метод на плащане, но картовите разплащания постепенно увеличават своя дял. Вярвам, че в краткосрочен план двата начина на плащане ще изравнят дяловете си, а в дългосрочен - ще се обърнат огледално на сегашното съотношение 70/30
Важно ли е клиентът да бъде уведомен за завършването на поръчката и начина на доставка?
Не важно, а задължително! Бързината на обработване и доставката на поръчката за клиентите вече е равносилна по тежест с цената на продукта.
Кои са най-важните критерии, за които ще следите? Какво трябва да има всеки проект?
Цялостно клиентско изживяване по време на целия процес - от регистрация, избор на продукт, поръчка, плащане, комуникация с магазина, доставка, евентуално връщане. За мен фокусът към клиента е основен, без да омаловажавам всички останали компоненти, без които един магазин не може да функционира - технология, маркетинг и т.н.
Повече за конкурса и участие в него можете да видите ТУК