Н ационалната галерия на Обединеното кралство в Лондон преименува картина на великия френски импресионист Едгар Дега от „Руски танцьорки“ на „Украински танцьорки“, повече от 120 годни след като е била нарисувана.
National Gallery renames Degas’ Russian Dancers as Ukrainian Dancers. London gallery’s move prompts calls for rethink of ‘lazy’ mislabelling of Ukrainian art and heritage https://t.co/zxhHcXPU3G
— Bill Browder (@Billbrowder) April 4, 2022
Творбата, за която се смята, че е създадена през 1899 г., вече има новото си актуализирано име в онлайн списъка на Националната галерия. „Почти сигурно е, че тези гостуващи танцьори и тези, нарисувани от Дега, са украинци, а не руснаци“, казаха от галерията за произведението на изкуството, в което могат да се забележат синьо-жълти плитки в косите на танцьорките.
Говорител на Националната галерия каза пред The Guardian , че „заглавието на тази картина е била непрекъсната тема на дискусия от много години“, но заради събитията през последния от галерията смятат, че „сега е подходящ момент да актуализираме заглавието на картината, за да отразява по-добре темата на картината“.
След приветстващите решението е и Мария Кашченко - родената в Украйна основателка и директорка на Art Unit, който представя нови художници, включително 21 украински творци. "Разбирам, че терминът руско изкуство се превърна в лесен общ термин, който беше полезен, но сега е наистина важно нещата да се променят. Като украинка в миналото имаше моменти, когато ме наричаха рускиня, а украинското наследство беше описвано като руско", споделя Кашченко.
Критиката към културните институции на Обединеното кралство беше отправена и от Олеся Хромейчук, директор на Украинския институт в Лондон. "Всяко пътуване до галерия или музей в Лондон с експонати на изкуството или киното от СССР разкрива умишлено или просто мързеливо погрешно тълкуване на региона като една безкрайна Русия, точно както би искал да го види настоящият президент на Руската федерация", заявява Хромейчук миналия месец в немското списание Der Spiegel.
Пред The Guardian Националната галерия е съобщила, че продължава проучването на експонатите си и че ако се наложи, и друга творба може да претърпи промяна на името си.