1

- Г-н Василев, тази седмица Народният театър отново стана арена на два скандала. Да започнем с фотографа Стефан Щерев, който обяви, че няма да му бъде подновен договорът за новия сезон? Защо?

- Не бих казал, че Народният театър е арена на скандали. За съжаление в конкретния случай, а и в няколко други от последната седмица ставаме обект на нечие его. Случаят със Стефан Щерев, обявяването на Камен Донев, че напуска спектакъла „Животът е прекрасен”, както и инсинуацията за пожар в Народния театър, са именно това – опит да се влезе в дневния ред на обществото, на гърба на Народния театър и на хората, за това най-много се ядосвам, които работят за театъра денонощно. Принуждават ни да реагираме на откровени лъжи, вместо да се занимаваме с изкуство. Или казано по друг начин – карат ни да се оправдаваме за липсващи грехове. А конкретният отговор на въпроса ви за Стефан Щерев – не е уволнен, нито пък съкратен, беше назначен на срочен договор, чийто срок изтече. Не можем да си го позволим финансово и това беше единствената причина договорът му да не бъде подновен. Той го знае отлично, защото имахме и среща – предложих му да бъде ангажиран в театъра за отделни проекти при заплащането, което той очаква. Отговорът беше „не“. Изводите оставям на вас.

- Има ли избран нов фотограф вече?

- Не, нямаме нов фотограф.

- Какво се случи, че Камен Донев обяви оттеглянето си от „Животът е прекрасен“?

- Не знам какво се случи и съм откровен, като ви го казвам. И това е случай, по повод на който трябваше да пускаме опровержения – както вие, медиите, ги наричате. Г-н Донев има действащ договор с Народния театър – за участие в десет представления на „Животът е прекрасен“. До момента е участвал в девет, а последното – десето участие, е планирано за септември. Т.е. той много добре знае, че ангажиментите му към Народния театър приключват наесен, след което ангажименти би имало, ако спектакълът остане на сцена. Такова беше и моето намерение, защото, вярвайте ми, няма директор на театър, който би свалил от програма спектакъл, който публиката гледа. Отделен е разговорът за парите, който, неприятно ми е да го кажа, е ключ и към тази история. Когато възстанових спектакъла на сцената на Народния театър, условието на Камен Донев, за да участва, беше да получи трикратно по-висок от стария си хонорар. Получи го, а от миналата седмица е говорил с ръководителя на съответната служба в театъра, че отново иска увеличение. Мисля, че отделихме прекалено много време…

- Във видео обяснява, че е имало предпоставка за пожар на сцената, а не е имало дежурен пожарникар в сградата. Това възможно ли е? Валентин Танев също даде тв интервю, в което казва за инцидент по време на спектакъл - една от пералните се запалила и имало опасност да се случи най-страшното при 780 човека публика. Разбра ли се какво е станало?

- Да, във видеото на Камен Донев в социалните мрежи се обяснява точно това. Стана малко като в прекрасния български филм „Кит“, спомняте си го. От уста на уста и накрая цацата стана кит. Нито е имало предпоставка за пожар, нито пожар, нито патрулки, нито линейки, нито физически сблъсъци. Има само огромно чуждо желание да сме в епицентъра на събития, каквито няма. Да не говорим колко нелепо е да се снимаш в антракта и да влезеш да си доиграеш хонорара, ако действително си притеснен, че може да се стигне до пожар или че има опасност за публиката. А каква всъщност е ситуацията – част от реквизита на спектакъла е пералня, която се захранва през димерна касета – това означава контролирано. Отделно от това пералнята минава и през отделен контакт, с всички необходими защити. Та една жичка в тази пералня е дала накъсо. В този момент помощник-режисьорът (ако не знаете, това е шефът, когато започне спектакълът) веднага е подала сигнал до всички служби. На място са били енергетик, ръководители на служби, главен театър майстор и още трима театър майстори. Не е имало никакъв риск за живота и здравето на екипа и на хората в публиката. Отново става дума за манипулации, да не кажа за насаждане на страх. Самият аз отидох веднага, въпреки че екипът ме увери, че не е необходимо и всичко това е от поредицата… На място даже се срещнах с Камен Донев и го попитах защо така? А той ми отговори: „Г-н Милиционер, дръпни се от пътя ми!“. Какво повече да ви кажа? Обидно ми е и за колегите в службите – работят хора с по 20-30-40-годишен опит, а това е подигравка с труда им. 

- Още един цитат от Валентин Танев бих искал да коментирате: "Президентът поддържа директора. Крайно откровен съм и ще си пострадам много от това интервю, но има неща, които не трябва да се прескачат в живота на човек. След като го казах това, очаквам да ме изхвърлят, и то със страшна сила. Не знам дали ще дочакам отпуската си".

- Няма какво да коментирам. Поддържа ме опитът зад гърба ми и колегите, които знаят какво мога и ми вярват. 

- По договор Камен Донев има още едно представление през септември, ще го има ли?

- Това не е мое решение. Ние сме го програмирали – това означава, че за нас ще го има, ако Камен Донев е преценил друго, трябва официално да ни информира, защото има договор и там е уредено кое как се случва. Официално не сме информирани засега, гледаме телевизия и четем вестници, за да научаваме новините от г-н Донев.

- През октомври е следващото заседание на делото, което му заведохте за обида и клевета. Доволни ли сте от развоя до момента?

- Не е въпросът да съм доволен, а да има справедливост. Всеки трябва да носи отговорност за думите и делата си. Аз го правя и искам да живея в такова общество, сред такива хора.

- Албена Колева и Валери Йорданов се срещнаха с министъра на културата Кръстю Кръстев днес, на която е заявил, че ще направи нова "обстойна проверка и анализ на подадените сигнали за случващото се в театъра". Имахте ли вече среща с новия министър? Притеснява ли ви новата проверка?

- С министъра имахме работни срещи с предмет финансирането на сектора. Ето ви препратка към първия въпрос – ако имахме по-добро финансиране в сектор сценични изкуства, вярвайте ми, Народният театър щеше да покани най-скъпо платените професионалисти от всички направления, необходими на един театър. А за проверката – тя е задължителна. Адмирирам.

- Какво бихте отговорили на всички, които ви искат оставката?

- Нямам проблем да си подам оставката, имам проблем с несправедливостта, с издевателството върху българския театър, с несправедливите възнаграждения на актьорите. Не съм със самочувствието на пожизнен директор. Пожизнено съм режисьор и баща. Надявам се, че ви отговорих.

- Театралният сезон приключва... Каква е равносметката ви за него?

- Изключително успешен сезон. Благодаря на колегите за професионализма и отдадеността. В това поле само екипната игра може да гарантира успехи. Имаме над 120 хил. зрители, 59 заглавия в репертоара, от които 12 – премиери, над 600 представления. Приходите ни надминаха прогнозните очаквания. Тези резултати съм си поставил за цел да надминем през сезона, който предстои. Остава ни да се надяваме и политиците да мислят повече за култура, като ни осигурят бюджет, достоен за това, което правим. 

- Какви изненади готвите наесен?

- Много са. Започваме с Галин Стоев и „Хага“ – спектакъл, от който имаме болезнена нужда като общество и като публика. През ноември следват три премиери – „Антихрист“ по Емилиян Станев, с режисьор Стилиян Петров; „Коварство и любов“ от Шилер, с режисьор Асен Шопов; моноспектакълът на Христо Мутафчиев „Боже мой“, от Теа Денолюбова, с режисьор Стоян Радев. Почти сме готови и с програмата за декември – с още предизвикателства към публиката.

- Как "навихте" Галин Стоев да се върне да постави пиесата "Хага"?

- Ако ползвам жаргона – навихме се взаимно. Галин предложи, аз казах „да“ без грам колебание. Не може хората на изкуството да живеят, разбирайте, да правят изкуство, сякаш нищо не се случва около нас. Театърът не е изолиран културен феномен. Невъзможно е да правим изкуство в балон. Затова смятам, че Народният театър – първата ни национална сцена, трябва да повдигне въпросите за настоящия тежък период в историята на човечеството, за да помислим заедно къде бъркаме, какво правим или не правим, за да сме свидетели отново на война. Това прави Галин Стоев със спектакъла „Хага“ – повдига въпроси. Текстът е на украинската авторка Саша Денисова – съвсем нов текст, който се занимава с болезнено актуалните събития – буквално преобърнали света. Става дума за войната в Украйна. В случая ролята на театъра е да бъде пречупена леща, която разкрива желанията и страховете на обществото, да ни подтикне към критическо мислене, за да сме адекватни на времето, в което живеем. В този смисъл от „Хага“ не очаквайте присъди. Съдии ще бъдат самите зрители, а спектакълът единствено ще постави на изпитание разбиранията ни за справедливост и човечност.

- Ще има ли друга световна звезда от ранга на Джон Малкович, която да гостува в Народния театър?

- О, да, очаквайте изненади. Водим преговори и вече сме много напреднали. Имам усещането, че и това отваряне на театъра навън добавя щипка сол в раната, искам да кажа – кара неколцина артисти да проявяват ревност в нездравословни граници, което пък избуява в крайни прояви. А всъщност международните проекти, идването на световноизвестни имена е сверяване на часовника и учене в движение – и за службите ни, и за трупата. И те ми го казват всеки път. Така че посоката несъмнено е правилна. Давам ви пример с Робърт Уилсън, който режисира „Бурята“ на Голяма сцена. При срещата ни той каза – в страхотна форма сте, за мен беше удоволствие, готов съм за още съвместни проекти. 

Това е той:

Роден е в Ловеч

Завършил е „Театрална режисура" в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов" и „Мениджмънт на бизнес организациите" в Стопанската академия „Д. А. Ценов" 

Специализирал е във Франция

Бил е заместник-министьр на културата при Петър Стоянович, директор на Драматичния театър - Ловеч, след това има два мандата в Драматично-кукления театър „Иван Радоев" – Плевен

Владее немски, руски и английски 

От пролетта на 2022 г. е директор на Народен театър „Иван Вазов“