0

Е дин млад български художник има пръст в разкошната визуална опаковка на филма на Грета Гъруиг „Малки жени“, който грабна тазгодишната награда „Оскар“ за най-добри костюми. Нещо повече от пръст: той е ръката, която пренася на хартия идеите на главния дизайнер на продукцията – легендарната Жаклин Дърън, абсолютен спец относно Викторианската епоха в Англия и Гражданската война в САЩ. После скиците на илюстратора Гео Павлов отиват в ателиетата, за да бъдат ушити по тях от коприна и кадифе одеждите, описани от Жаклин.

Един млад български художник има пръст в разкошната визуална опаковка на филма на Грета Гъруиг „Малки жени“, който грабна тазгодишната награда „Оскар“ за най-добри костюми. Нещо повече от пръст: той е ръката, която пренася на хартия идеите на главния дизайнер на продукцията – легендарната Жаклин Дърън, абсолютен спец относно Викторианската епоха в Англия и Гражданската война в САЩ. После скиците на илюстратора Гео Павлов отиват в ателиетата, за да бъдат ушити по тях от коприна и кадифе одеждите, описани от Жаклин.

„От ранна възраст рисувам много – майка ми е художник и ме запали за по-сериозно аналитично рисуване. Завърших Художествената гимназия със специалност скулптура. В този период започнах да се снимам като статист в различни филми, а на 15 години ми беше първият стаж за продукция на BBC, в която помагах в правенето и състаряването на костюмите“, връща лентата Гео, който тази седмица навърши 30 в София. Иначе в последните 10 години той е основно в Лондон: дипломира се като скулптор в University of the Arts – Wimbledon College of arts, и паралелно с това навлиза в голямото кино. Откакто временно се е върнал в родината, също не бездейства – следва вече втори семестър

кинорежисура при Георги Дюлгеров в НБУ

и работи по различни проекти. Идеята му е да понатрупа още опит като художник на костюми, които да реализира по собствен дизайн – и тук, и на Острова, а в дългосрочен план да прави и свои филми – за предпочитане в България.

Като участник в процеса на създаване и битуване на костюми в киното Гео е преминал от „а“ до „я“: от асистиране на актьорите на терен да комбинират елементите на облеклото през визуализиране на разказаните от водещия художник тоалети до измисляне на идейния проект за цялостния вид на персонажите – или обратно. Зависи от съответните проекти. При сегашния си престой в София например поема дистанционно поръчка от САЩ за облика на няколко поколения комиксови супергерои от бъдещия сериал на Нетфликс „Завещанието на Юпитер“, за които още не е изтекла никаква информация дори в Интернет. „Работехме общо 5-6 илюстратори, защото обемът на задачата беше адски голям. Дизайнерката Лиз Улф избираше отделни персонажи и ми даваше възможност да ги развиваме заедно“, споделя той. Също така се включва като стилист за клипа на германския участник в конкурса „Евровизия 2020“ – певеца Бен, който снима Иван Москов, синът на известния режисьор Теди Москов.

Най-интересни за работа от гледна точка на дизайна са фентъзи филмите, защото имаш свобода да твориш, твърди Гео. В

„Жената чудо“ с прелестната Гал Гадот

където се води concept artist (позиция, каквато в бг киното няма), той е сред авторите на костюмите на древните амазонки, които са напълно измислени. В суперпродукцията те са представителки на модерна цивилизация, която се е развивала през хилядолетията паралелно с човечеството, но без досег с него. Предизвикателството е огромно, а резултатът носи на филма наградата за костюми на американската гилдия на дизайнерите. „Запознанството ми с Линди Хеминг, която ме взе под крилото си като нейн илюстратор и concept artist за Wonder Woman, беше важен момент за мен. Това бе първата много голяма холивудска продукция, в която съм работил – общо 14 месеца подготовка и снимки, което беше супер опит за следващите проекти. Там се запознах с много от хората, с които работя до ден днешен, сред които и Жаклин Дърън. Оттогава рисувам основно с Линди, Жаклин и Лиз. С Линди снимахме и втората част на „Жената чудо“, която ще излезе през юни. За Лиз рисувах за няколко заглавия в САЩ, а за Жаклин за кратък период работих във филма за Чърчил „Най-мрачният час“, както и за „Красавицата и Звяра“ (и двата бяха номинирани за „Оскар“ за костюми). С Жаклин подготвяхме и „Булката на Франкенщайн“ с Анджелина Джоли, който за съжаление спряха още в предварителния етап, но двата месеца работа с нея бяха невероятен опит, както и причина да ме покани да рисувам за „Малки жени“, разказва Павлов.

Българинът е натрупал интригуващи спомени и от снимачните площадки в родината, където е асистирал на световни звезди. През 2013-а в два филма е бил

личен костюмист на Антонио Бандерас

„Той е страхотен. Много скромен и добър и като човек, и като професионалист. В повечето случаи няма време да опознаеш човека, с когото работиш на терен, но когато в продължение на 3 месеца си плътно с него по 12-13 часа на ден, е различно. Антонио се оказа един от най-добронамерените хора, които съм срещал. Не съм го чул да се оплаква. Отдаден е всецяло на професията си, дори и в по-смотаните екшъни. Актьорите на най-високите нива са стигнали дотам заради любовта към това, което правят, а не от амбиция да станат известни или успешни. И когато подходът ти е такъв, няма как да не си готин човек“, категоричен е Гео. Миналото лято в Ню Бояна той има ангажимент в немско-американска продукция с нашумелия Майкъл Фасбендър, когото в продължение на 3 седмици също неотлъчно следва по петите в качеството си на личен костюмер. „Може би най-големият перфекционист, когото съм виждал: колко часа на ден тренира преди да отиде на снимки, как си учи сценария, как се държи на снимачната площадка – всичко беше впечатляващо“, казва Павлов за британския ас от „Х-Мен“ и „Стив Джобс“. В Лондон пък му се удава възможността да помага в грижите за филмовия гардероб на Никол Кидман в „Геният“. „Изненадах се колко е непретенциозна и колко „влиза в обувките“ на персонажа и на дизайнера. От нея очаквах да е капризна какво ще носи, а тя, освен невероятна актриса, излезе и толкова сговорчива“, хвали австралийската дива сънародникът ни. В тази биографична продукция за Томас Улф, Хемингуей, Фицджералд участват Колин Фърт и Джуд Лоу – също супер скромни и земни, по мнението на Гео, а не някакви надути егоманиаци. „Те просто обожават работата си. Когато бачкаш с такива хора, се надъхваш и ти“, отбелязва художникът костюмист.

На Гео Павлов му харесва да е на терен с актьорите, но за него висшият пилотаж е в „кухнята“ на филма, когато измисля костюмите и съдейства героят да се роди и да се превърне в онова, което ще бъде на екрана. Когато актьорите дойдат на първи проби и ги видиш облечени, преживяването е уникално, уверява той. Защото се разкрива резултатът от целия процес. Идеята на костюма е да разкаже историята на човека. Когато дизайнерът е успял, зрителят не забелязва костюма, а персонажа като такъв. Да създаваш убедителен свят – това се опитват да правят добрите филмови дизайнери. Не толкова добрите правят красиви неща, които изглеждат „бонбонесто“, но нямат никаква връзка с контекста, заключава той.