Ч итателите на „Златно време“ ще се изненадат от факта, че първите електрически автомобили и тротинетките на ток скоро ще навършат два века от появяването си. Дори предхождат автомобилите с двигатели с вътрешно горене. А в края на XIX век такситата в Ню Йорк са били предимно електрически.

Първия електрически двигател, макар и примитивен, изобретява през 1828 г. унгарският свещеник и физик Аньош Йедлик, като задвижва малък автомобил. Последва го шотландският изобретател Робърт Андерсън, който между 1832 и 1839 г. също изобретява своята „електрическа карета“. През 1835 г. професор Сибрандус Стратинг от Грьонинген, Холандия, и неговият асистент Кристофър Бекер от Германия създават малка електрическа кола, задвижвана от първични клетки без презареждане. Горе-долу по същото време се появяват и първите електрически локомотиви. През 1834 г. ковачът от Върмонт Томас Дейвънпорт построява подобна машина, която работи на къса електрифицирана писта. Първият известен електрически локомотив е построен през 1837 г. в Шотландия от химика Робърт Дейвидсън от Абърдийн. По-късно Дейвидсън построява седемтонен локомотив с два двигателя на име Galvani, който е представен на изложбата на Кралското шотландско общество на изкуствата през 1841 г.

Томас Едисън до свой електромобил. Тогава компанията владеели Томас Едисън, Джон Рокфелер и жената на Хенри Форд Клара

Томас Едисън
Архив

Революция

С появата на акумулаторните батерии през 1859 г. настъпва революция в производството на електроавтомобили. Първият е успешно тестван по улица „Валоа“ в Париж през април 1881 г. от френския изобретател Гюстав Труве.

Първата електрическа кола в Съединените щати е разработена през 1891 г. от Уилям Морисън от Де Мойн, Айова. Тя представлява вагон за шестима пътници, който достига скорост от 23 км/ч. Факт е, че през 1900 г. повечето от колите в Ню Йорк са електромобили.

Руският инженер Иполит Романов демонстрира своята електрическа каруца пред двореца Гатчина, близо до Санкт Петербург. Началото на XX в.

ретро кола
Архив

Таксита

Първите електрически таксита се появяват в Лондон края на XIX век. Уолтър Бърси проектира флотилия от такива таксита и ги представя по лондонските улици през 1897 г. Получават прякора Колибрита заради шума, който издават. В САЩ първото такси на ток е Electrobat, производство на компанията на Хенри Морис и Педро Селома от Филаделфия. През 1896 г. в Ню Йорк те откриват първата таксиметрова компания Electric Vehicle Co. Трамвайният магнат Уилям Уитни купува компанията и влага огромни средства в развитието ѝ. През 1897-а в Ню Йорк се движели вече 12 електромобила на релси, а през 1899-а вече са 60. Electrobat изминавал около 40 километра с едно зареждане при скорост 20 мили в час (30 км/ч). Зареждането на акумулатора отнемало 8 часа.

На Летните олимпийски игри в Мюнхен през 1972 г. BMW представя своя модел 1602 E, а компанията Sebring-Vanguard произвежда над 2000 броя от автомобилите с причудлив дизайн CitiCars. Те развиват максимална скорост от около 70 км/ч и могат да изминат разстояние между 80 и 96 км. От 1996 до 2002 г. General Motors продава електрическия си автомобил EV1, който развива максимална скорост от 128,7 км/ч.

Пионер 63

Пионер 63
Архив

Първият не само български, но и в цяла Източна Европа електроавтомобил е представен през 1967 г. и се нарича „Пионер 63“. Той е разработен в Научноизследователски и проектно-конструкторски институт по електро- и мотокари (НИПКИЕМ) към БАН. Двуместната лека кола развивала скорост до 55 км/ч. Две години по-късно в пловдивския завод на ДСО „Балканкар“ започва работа по наследника на „Пионер 63“ – ЕлМо 70, модификация на „Москвич 412“. Колата развивала до 60 км/ч и изминавала 240 км с едно зареждане на акумулатора. Внезапно проектът е изоставен и до ден днешен няма официално обяснение защо.

Барон патентова тротинетката

Дама с тротинетка в Ню Йорк през 1919 г.

ретро тротинетка
Архив

Днес електрическите тротинетки са едни от най-разпространените средства за придвижване в градска среда. Те се радват на все по-голям интерес, но вече създават немалко проблеми. Първата тротинетка е патентована през далечната 1817 г. от известния изобретател барон Карл фон Драйс де Зауербрун от Германия. Наричат я „машина за бързо ходене“. Прототипът е снабден с дървена рама, две дървени колела, с кормило и седалка. Придвижването е ставало по класическия начин, или чрез правене на големи крачки. През 1896 г. Хъмбърт, британски производител на велосипеди, показва първия електрически двоен велосипед, който достига скорост от 60 км/ч.

Прототип на първата тротинетка през 1895 г.

Прототип на първата тротинетка през 1895 г
Архив

Първата електрическа тротинетка е патентована в САЩ от Огдън Болтън младши през 1895 г. Прототипът на съвременната ѝ наследница се появява през 1915 г. в Ню Йорк. Водачът управлява прав – идея, която е запазена и до днес. Любопитен факт е, че тротинетката се появява повече от десетилетие преди първите светофари в САЩ. Нейните услуги масово се ползвали от служители на полицията, от пощальоните. Предпочитана е и от дамите за придвижване в града. Дори Амелия Еърхарт – първата жена летец, също е управлявала електрическа тротинетка.