А мериканска фирма от района на Лос Анджелис, основана от инженер ветеран на космическата роботика, представи пълномащабен работещ прототип на ново поколение лунен роувър, предаде в. „Ню Йорк пост“.
Той е също толкова бърз като старото лунно бъги на НАСА, но е проектиран да извършва много повече неща. Компанията „Вентури Астролаб Инк.“ разпространи снимки и видеозаписи, които показват как нейното возило ФЛЕКС (съкращение от „Флексибъл лоджистикс енд експлорейшън“ - гъвкава логистика и проучване) се катери по каменистия пейзаж на калифорнийската пустиня близо до националния парк Долината на смъртта по време на петдневни полеви тестове през декември м. г.
Шефовете от „Астролаб“ твърдят, че роувърът с четири колела и размер на кола е проектиран да бъде използван от програмата на НАСА „Артемида“, чиято цел е да се върнат хората на Луната още през 2025 г. Те трябва да създадат там дълготрайна лунна колония като предвестник на изпращането на астронавти на Марс.
Мишел Лин и Крис Хадфийлд се возят на ФЛЕКС.
За разлика от лунните бъгита, проектирани за програмата „Аполо“ през 70-те години на ХХ в., или сегашното поколение марсоходи, които са насочени към специализирани задачи и експерименти, ФЛЕКС е проектиран като многоцелево превозно средство, което може да се кара от астронавти и да бъде управлявано дистанционно.
Този роувър е изграден около модулна система за превоз на полезни товари, вдъхновена от конвенционалното контейнеризирано корабоплаване.
ФЛЕКС е достатъчно гъвкав, за да бъде използван при проучване на терена, доставка на товари, строителство и други логистични дейности на Луната, твърди компанията.
„За да може човечеството наистина да живее и работи по устойчив начин извън Земята, имаме нужда от ефикасна и икономична мрежа по целия път от площадката за изстрелване до крайната точка“, заяви основателят и главен изпълнителен директор на „Астролаб“ Джарет Матюс в изявление, с което обяви разработката на роувъра.
Ако НАСА възприеме ФЛЕКС и неговата модулна платформа за полезни товари за програмата „Артемида“, това ще стане първият роувър, способен да превозва пътници, който да се носи по лунната повърхност след „Аполо 17“ - последната от шестте първоначални пилотирани мисии на САЩ до Луната, която приключи през декември 1972 г.
Превозното средство, което ползваха астронавтите от „Аполо 17“, постави рекорд за скорост на Луната от 11 мили (17,7 км) в час. ФЛЕКС може да се движи също толкова бързо.
Участниците в тази мисия установиха, че „при тази скорост прекарват също толкова време над терена, колкото и на него, така че това е един вид практическа граница за Луната“, където гравитацията е една шеста от земната, изтъкна Матюс, бивш инженер по роувърите в Лабораторията за реактивно движение на НАСА, в интервю пред Ройтерс.
Астронавтът Юджийн Сърнън от мисията Аполо 17 кара лунно бъги на 11 декември 1972 г.
Докато лунното бъги на „Аполо“ можеше да вози до двама астронавти, седнали пред контролното му табло като в автомобил, пасажерите на ФЛЕКС – максимум двама, се возят прави в каросерията, като управляват роувъра с джойстик, с който всеки от тях може да маневрира.
Самият роувър, с шаси като на джип, тежи малко над 1100 фунта (близо 500 кг), но може да превозва товар, който тежи три пъти повече, също като лек пикап. Когато захранваният със соларни панели акумулатор е напълно зареден, возилото може да се движи в продължение на осем часа с астронавти на борда.
Роувърът има достатъчно енергия, за да оцелее в екстремния студ на лунната нощ – до 300 часа пълен мрак на южния полюс на Луната, заяви Матюс.
По време на полевите изпитания в развлекателната зона за офроуд „Дюмонт Дюнс“, северно от град Бейкър, щата Калифорния, близо до Долината на смъртта, ФЛЕКС бил пилотиран от пенсионирания канадски астронавт Крис Хадфийлд, който е член на консултативния борд на „Астролаб“, и от абсолвентката по аерокосмически науки в Масачузетския технологичен институт Мишел Лин. Видеозапис показва, че двамата са облечени в псевдокосмически костюми, докато се возят на роувъра.
Те преодоляват пясъчна дюна и използват возилото, за да транспортират и монтират огромен вертикален соларен панел. „Беше голямо удоволствие да карам ФЛЕКС“, заявява Хадфийлд в клипа.
Стефан Цончев