1

Ф ейсбук тихо и ненадейно стана на 20 години, а платформата продължава да е номер 1 социална мрежа в света.

Как е възможно това и през какви промени премина тя, отговарят в редакционна статия на Euronews.

Потребители

Днес Фейсбук наброява над 3 милиарда активни месечни потребители – една трета от населението на света. Възрастта на мрежата обаче започва да си личи и за 20 години тя изключително много се е променила спрямо първоначалния си вид.

Pixabay

Вместо да събира хората заедно и да им помага да поддържат връзка, днес най-голямата социална мрежа в света е средище за спонсорирани реклами, които ви тормозят да купувате неща, които сте търсили някога в интернет, фалшиви новинарски статии с хиляди коментари от теоретици на конспирацията и тук-там по някой приятел, който реално говори за себе си и живота си.

Цел

Фейсбук обаче много бързо се откъсна от началната си цел. Тя бе първата мрежа, която се разпространи отвъд границите на държавите, променяйки начина, по който хората взаимодействат помежду си, организират социални движения и консумират новини.

Заедно с Туитър Фейсбук се превърна в средство за социална промяна, предизвиквайки свободни дискусии, довели до движения като „Арабската пролет“, „Окупирай Уолстрийт“ и атаката срещу Конгреса на САЩ през 2021 г.

От обикновен 19-годишен студент в Харвард днес създателят на мрежата Марк Зукърбърг е в центъра на дебата за границите на свободата на словото, дезинформацията и речта на омразата. Същевременно той разшири функционалностите на платформата, за да поддържа жизнеспособен бизнес модел, давайки приоритет на приходите от реклама и събирането на данни пред истинското взаимодействие между потребителите.

Pixabay

Възраст

Въпреки застаряваща си потребителска база Фейсбук все още е крайъгълен камък за всяка маркетингова кампания в социалните медии.

Милениалите (родените 1980-2000) все още предпочитат приложението. По-младите поколения обаче намират Фейсбук за мрежата на пенсионерите.

Едва 37% от потребителите на поколението Z (родени след 2000) са активни във Facebook, докато 65% от тях имат акаунт в Тик-Ток. Фейсбук обаче далеч не е мъртъв.

Pixabay

Последните данни сочат, че всеки ден 2,11 милиарда души влизат във Facebook, което е увеличение от 6% за една година. Три четвърти от тези ежедневни потребители са извън САЩ, Канада и Европа. Така че докато Фейсбук губи потребители в Европа и вижда забавяне на растежа в САЩ и Канада, той набира десетки милиони потребители по целия свят.

А днес най-големият пазар на компанията е Индия с 315 милиона потребители.