Р ождество на Пресвета Богородица, наричано Малка Богородица, а също и Рожен, е църковен празник, посветен на рождението на Дева Мария. В календара на Българска православна църква се отбелязва всяка година на 8 септември.
Събори
Денят е един най-предпочитаните празници, на който се провеждат ежегодни събори из цяла България. Редица църкви и манастири празнуват патронен празник. В южната неврокопска епархия много хора от района и съседна Гърция прииждат за поклонение в Роженския манастир. Вярващи принасят дарове пред чудотворната икона на Божията майка и молят Пресвета Богородица за Нейното застъпничество пред Бога. Мнозина нощуват в Роженската света обител за здраве и Богородична закрила.
Там се пази чудотворно копие на Иверската Богородица – „Вратарница“ (Портаитиса). Реликвата е създадена през 1790 година от монаха зограф Яков Иверски по заръка на тогавашния игумен на Иверския манастир – Игнатий Родестим. За разлика от останалите копия на иконата дареното на Роженския манастир се получава наистина уникално. То е направено от светено желязо, а образът на Иверската Богородица е обкръжен от десет малки композиции, изобразяващи чудесата на иконата.
По традиция този петък се прави лития с иконата, сътворила не едно и две чудеса. Миряни разказват за грък с тежка травма, който се излекувал по необясним начин преди години. А после донесъл щедри дарове на обителта. Иконата помага и срещу бича на нашето времето безплодието. Семейство от Кюстендилско около 4 години правило безуспешно опити за рожба. След посещение в Роженската света обител и молитва пред иконата на Богородица им се раждат близнаци, които после дошли да кръстят в манастира.
Митрополит Серафим
Зад всички необясними на пръв поглед чудеса стои Божията майка. В свое слово по случай Рождеството й неврокопският митрополит Серафим разяснява, че Сам Господ ни е дал Дева Мария, за да “бъде молитвеница и ходатайка за целия човешки род пред Неговия престол” .
За празника в св. обител се отслужва Всенощно бдение по светогорски устав, а на сутринта - божествена св. литургия, лития с чудотворната икона на Божията майка и водосвет.
Роженският манастир е най-големият и най-старият манастир в област Благоевград, основан е през XIII век и е втори по големина след Рилския манастир в страната. Той е един от няколкото средновековни български манастира, отлично запазен и до днес.
Лековита вода
По на изток доста хора ще се стекат в Бургаския манастир в кв. „Меден рудник“, който също носи името на Божията майка. Богомолците там ще имат възможност да си налеят от лековитата вода от аязмото, което се намира в близост. Вероятно манастирът е основан през XII век, като заради лековитите води под него тук е имало и отделение за лечение на болни хора. Първите документирани сведения за съществуването на манастира са от 1892 г. Неслучайно в общински протоколи той е споменат под името „Аязмото”.
Много населени места са избрали 8 септември за свой градски празник. Община Павел баня е подготвила богата културна програма. Тогава е храмовият ден на местната църква „Рождество Богородично”. Тя е вдигната от павелбанци веднага след основаването на селището през далечната 1879 г. Днес е една от емблемите на града, прочут в цял свят с минералните си извори. Курбан ще има в Берковица, където също ще има двоен празник на църквата „Рождество Богородично“ и на града.
Цялата седмица е особено тържествена за Хасково. Там отбелязват 30 години от обявяването на 8 септември за Ден на Хасково и 20 г. от откриването на монумента „Света Богородица“, извисил се на Младежкия хълм през 2003 г.
Скулптурата, висока 14 м и тежаща 80 т, стои върху 17-метров постамент, който отвътре представлява параклис. С тази статуя през 2004 г. градът влиза в раздел „Религия“ на Книгата на Гинес като най-високата статуя на Богородица с Младенеца.
Сертификатът от „Гинес“ стои на входа на параклиса. От столетия Дева Мария е смятана за покровителка на южния град.
Поморие
Храмов празник има църквата “Рождество на Пресвета Богородица” в Поморие. Тя се намира в централната градска част. Изградена е през 1890 г. от прочутия тревненски майстор Уста Генчо Кънев. Интересно е, че в архитектурно отношение е подобна на Варненската катедрала. Иконите са изработени в Русия с академичен рисунък. През 1959 г. църквата е основно преустроена и изписана от модерни художници, а иконостасът е подменен с резбован. Прочутата каменна мозайка, изобразяваща Богородица с Младенеца, която стои над входа, е дело на художника Георги Атанасов от 1977 година.
Стълбата
Свети отци обясняват, че най-отдолу на стълбата, водеща към Бога стоят обикновените хора, множеството грешници, които простират ръце, за да се заловят здраво за стълбата и да прекрачат първото стъпало. Над тях са онези праведници, които обременени от живота и отрупани със скърби, не роптаят против несгодите, а напротив - смирено се трудят да угодят на Бога. Малко над тях следва друга категория - на по-усърдни праведници. Колкото по-високо се издига тази мислена стълба, толкова числеността на групите става все по-малка. Най-после, на височините на тази стълба стоят праведниците - пророците от Стария завет, над тях са светците, мъчениците, преподобните, девствениците, още по-високо безсребрениците, апостолите и св. Йоан Кръстител. И на самия край - на върха на тази стълба на съвършенството сияйно стои пресв. Богородица.
Бог чул молитвите на Йоаким и Ана за рожба
Според преданието тя се родила в малкия градец Назарет, намиращ се на три дни път от Йерусалим. Нейни родители са праведните Йоаким и Ана, които светата църква нарича „богоотци“. Йоаким произхождал от Давидовия род, а света Ана – от рода на Аарон. Били много щедри, милосърдни. За себе си изразходвали само една трета от доходите си. Другата трета жертвали за храма, а последната трета раздавали на бедните. Пример, който днес трябва да следват всички български семейства.
Всекидневна скръб помрачавала живота на тези добри хора: нямали деца. У израилтяните това се смятало за голямо нещастие, понеже бездетните родители се лишавали от надеждата да имат за свой потомък очаквания Месия. На един от големите празници Йоаким дошъл със свои роднини в Йерусалимския храм. Искал да принесе жертва на Бога. Храмът бил препълнен с народ. Застанал Йоаким пред първосвещеника и му открил желанието си.
Първосвещеникът започнал да го укоряла, че заради греховете му Бог не го благословил с деца. При това положение той не бил достоен да принася жертва. Йоаким се натъжил дълбоко. Излязъл от храма, като се утешавал с мисълта за безбройните милости на Бога към израилския народ. По някое време скръбта му обаче станала толкова голяма, че не пожелал да се върне вкъщи.
Отишъл в пустинята, където пасяло стадото му. Там прекарал той в молитва и строг пост 40 дни. Молел се усърдно Бог да се смили над него, да извърши чудо – да стане и той баща, както някога Авраам станал баща в дълбоки старини. Вестта за тревогата на Йоаким в Йерусалим стигнала в Назарет до Ана. Тя затъгувала дори повече от мъжа си. Смятала себе си за причина за бездетството им. И като мъжа си започнала също тъй горещо да се моли на Бога да я облагодетелства с рожба. Веднъж, като работела в домашната си градина, видяла сред клоните на едно лаврово дърво гнездо с малки птиченца. Гледката на това щастливо гнездо я хвърлила в още по-голяма скръб. „Само аз, Господи – казала тя със сълзи на очи, – съм мъртва и безжизнена. Цялата природа те прославя със своите плодове. Всички се радват на свои деца. Само аз съм бездетна като безводна пустиня… Господи, Господи! Ти си дарил на Сара в старините й син. Чуй и мене. И аз ще Ти принеса роденото от мене в дар, за да бъде благословено в него Твоето милосърдие!“ Ана вложила цялата си душа в тая молитва. И ето – ангел Господен застанал пред нея и й казал: – Ано, Ано, твоята молитва е чута. Твоите вопли преминаха облаците. Твоите сълзи капнаха пред Господа.
Ти ще родиш благословена дъщеря, заради която ще бъдат благословени всички земни родове. Чрез нея ще бъде дадено спасение на целия свят. Ще я наречеш Мария. Ана веднага дала обещание, че ако роди дете, ще го даде в служба на Бога. Преди да сподели своята радост с мъжа си, тя отишла в Йерусалимския храм, за да благодари на Бога и там да повтори своето обещание. В това време ангелът Господен се явил и на Йоаким в пустинята и му казал:
– Бог чу твоята молитва. Жена ти Ана ще роди дъщеря, която ще бъде ваша обща радост. За да се увериш в моите думи, иди в Йерусалим. Там при златните врата ще намериш жена си, на която вече е възвестена тази радост. Щастливите съпрузи се срещнали в Йерусалим.
Йоаким умрял, бидейки на 80-годишна възраст. Останала вдовица, света Ана напуснала Назарет и отишла в Йерусалим, където живеела близо до своята Пресвята дъщеря, непрестанно молейки се в Божия храм. След като преживяла в Йерусалим две години, тя починала в Господа на 79 години от рождението си.
Бездетни подаряват дрешки на сирачета
Това е много почитан празник от жените, които отправят молитвите си към светицата в беди и в тежки дни. Молят й се да раждат леко и да са живи и здрави децата им. По стара традиция за здравето на децата на Малка Богородица се правят курбани. Омесват в нейна чест пита, наречена Богородичен хляб. Парче от нея се оставя за добитъка, прибавя се в храната му, друго парче се нарича на къщата, за да я пази Богородица.
Жените носят дарове в църквата и ги раздават за здраве и плодородие в черквата, на пътя или помежду си. На този ден често се случва жена без деца да подари дрешки на сираче, като по този начин се стреми да измоли от Божията майка, закрилницата на майката и детето, своя рожба. Ако иска да роди момиче, жената дарява дрешки на момиченце, ако иска момче – на момченце.
Според обичая с изключение на празничните пити Евите спазват строга забрана за друга домашна работа – не шият и не тъкат, за да не се разболяват децата им, като на много места се устройват обречени курбани за здравето на децата.
В Западна България от Малка Богородица започва есенната сеитба.
Любомир Старидолски