0

Е вангелието на Новия завет, деянията на апостолите и житията на светците са изпъстрени с названия и термини невинаги понятни на вярващите. Те са от латински, гръцки или еврейски произход. Някои от тях са побългарени при превода им, а други са запазили оригиналното си звучене. Но и в двата случая се нуждаят от обяснение.

Думата цар идва от името на Цезар.

 Думата цар идва от името на Цезар.
sanovnik.bg

Кесар

Нека започнем по „йерархическия ред“. Думата кесар се среща на много места в Евангелието, и е известно най-вече в знаменитите думи на Исус, с които той избягва капана на фарисеите, задали му коварния въпрос дали трябва да се плащат данъци на римските завоеватели:„Отдайте, прочее, кесаревото кесарю, а Божието Богу" (Лука. 20:25). Което навярно е разочаровало допълнително жителите Йерусалим, които искат неговата смърт и буквално изнудват Пилат: “От това време Пилат търсеше случай да Го пусне. Иудеите обаче викаха и казваха: ако пуснеш Тогова, не си приятел на кесаря. Всякой, който прави себе си цар, е противник на кесаря“ (Йоан 19:12).

Кесар не е нищо друго освен погърчената  латински дума „цезар“.Така са се титлували римските императори от времето на Гай Юлий Цезар. Който в старобългарски език се произнася като  „цѣсарь“, превърнал се в съвременното цар. Така че в житията на светците, живели и пострадали за вярата, в античността и средновековието съвсем правилно римските и византийски императори са наричани царе. 

Резиденция

А ето как професор Иван Желев обяснява значението на думата претория и претор в стаята си „Претория какво е?“ в сайта Двери бг. Думат „претория“ се среща общо осем пъти в книгите на Новия завет и е свързана или с дните на Страстната седмица, или с изтърпените от апостолите гонения. В Евангелие според Матей – 1 път, в Евангелие според Марк – 1 път, в Евангелие според Йоан – 4 пъти, в Деяния апостолски – 1 път, и в Посланието на св. апостол Павел до филипяни – 1 път.

1. „След това войниците управители взеха Иисус в преторията и събраха срещу Него цялата чета войници“ (Матей 27:27).

2. „Тогава Пилат, като искаше да угоди на тълпата, пусна им Варава, а Иисус бичува и предаде на разпятие. Войниците пък Го отведоха вътре в двора, сиреч, в преторията, и събраха цялата чета войници“ (Марк 15:15-16).

3-4. „Поведоха Иисус от Кайафа в преторията. Беше заран и те не влязоха в преторията, за да се не осквернят, та да могат да ядат пасхата“ (Йоан 18:28).

5. „Тогава Пилат пак влезе в преторията и повика Иисус и Му рече: Ти ли си юдейският Цар?“ (Йоан 18:33).

6. „И пак влезе в преторията и рече на Иисус: отде си Ти? Но Иисус му не даде отговор“ (Йоан 19:9).

7. „И (Феликс, б. а.) заповяда да го държат под стража в преторията Иродова“ (Деян. 23:35).

8. „Желая, братя, да знаете, че тия неща, които ми се случиха, спомогнаха за по-голям успех на благовестието, тъй че моите окови в Христос станаха известни на цялата претория и на всички други“ (Филип. 1:12-13).

Преторианската гвардия е била личната охрана на императорите.

 Преторианската гвардия е била личната охрана на императорите.
avatars.dzeninfra.ru

Командващ

„Претория“ е леко побългарената латинска дума „преториум“. Но нека първо изясним какво представлява длъжността на претора в древния Рим. В хода на историческото развитие функциите на тази длъжност се променяли. В периода на ранната Римска република преторът е втората след консула длъжност в държавната йерархия. В компетенциите на преторите влизало правосъдието по гражданските дела. На претора принадлежала висшата власт в отсъствието на консула. Преторите, както и консулите се избирали всяка година.

По времето на империята длъжността на преторите загубила предишното си значение и се е употребявала за цял ред висши административни постове, включително градоначалниците. Претор става и нарицателно за командващия войските в даден поход или сражения.

Така от претор се ражда производната дума преториум или претория - сградата на седалището на военачалника или даден висш магистрат.

Царски дворец става казарма

Седалището на Пилат Понтийски в Йерусалим, където е съден Христос, се  ползва временно от Пилат при неговото е  пребиваване в Йерусалим, доколкото неговата постоянна резиденция е била в Кесария. Смята се, че това е бивш дворец на Ирод Велики. Звучи логично римляните като завоеватели да са ползвали палатите на подчинените им местни владетели. В случая тя е тази резиденция се е ползвала и като казарма. Войниците в нея са тези, които измъчват Христос, разпъват го на Голгота, а после охраняват гроба му. Явно е била масова практика подобни сгради да се ползват както за административно-съдебни, така и за военни цели. Затова и личната дворцовата гвардия на римските императорите се е наричала преторианска.
Очаквайте продължение в следващия брой на „Вяра и чудеса.