Н а 14 ноември Църквата чества паметта на един от най-бележитите императори на Византия – Юстиниан (482-565), който в славянските жития се отбелязва като „св. благоверни цар Управда – Юстиниан”. Напоследък това „двойно“ име все по-често се тиражира в социалните мрежи и така подгрява древния спор - какъв е по произход великият император?
Балканите
До днес никой от изследователите не оспорва, че родното място на славния владетел е на Балканите в земи, станали малко по-късно неотменна част от територията на България. Едни историци го идентифицират със село Таваличево, Кюстендилско, други - с близкото до Скопие градче Тауризиум (днес село Таор, Северна Македония). Един от най-авторитетните изследователи на римскaтa история - Едуард Гибън, пък твърди, че Юстиниан е роден в околностите на Сердика (дн. София).
При император Юстиниан Византия достига максималното си разширение.,
Такова е и мнението на св. Димитрий Ростовски (1651-1709): „Свети Юстиниан, император на Византия, бил славянин. Той се родил в село Ведряни (или Ведериана, неидентифицирано днес – б.р.) около град Средец в България”. Други изследователи, историци и църковни дейци посочват град Охрид. Мавро Орбини цитира Никифор Калист, според когото „Юстиниан бил роден в град Акрид, който се наричал още Първа Юстиниана, а всъщност днес (през XIV век - б.р.) го наричат Охрид.“
Управда
И все пак откъде идва името Управда?
През 1883 г. Д. Брайс открива в Рим латинския ръкопис за управника Justiniani Vita. Артефактът е бил съхраняван в малка кутия заедно с други ръкописи. Към него били приложени бележки, написани със същия почерк. Това житиеописание хвърля светлина върху ранните години от живота на императора. В него се казва, че то се явява съкратен препис на латински на пространно житие, написано на илирийски/тракийски, което се съхранява в манастирска библиотека на Атон. Тук трябва дебело да се подчертае, че под илирийски или тракийски език се има предвид славянският. Написано било от учителя на Юстиниан в юношеските години – Богомил. По-късно Богомил става епископ на Сердика под името Домнио (Domnio). В житието се казва още, че рожденото име на Юстиниан е Управда.
Според това житие Управда се родил в Призрен (днес Косово). Баща му, който бил далечен родственик на Константин Велики, са наричал Исток, а майка му Бигленица. Майката била сестра на бъдещия император Юстин І - вуйчото на Юстиниан. Бащата на Юстиниан имал сестра на име Лада, омъжена за славянския принц Селимир. Лада и Силимир имали няколко синове, един от които се казвал Речирад. Малко преди да достигне 20-годишна възраст, Юстиниан убива в дуел братовчеда си Речирад, но тъй като сам бил ранен, е изпратен в Константинопол на лечение. По-късно Юстиниан е изпратен от вуйчо си Юстин І за заложник при краля на остготите Теодорих в Равена, Италия. В това житие се споменава също, че Юстиниан въздига в Сердика голям храм в чест на своя учител, наречен „Света София”. Самият Богомил бил погребан след смъртта си в базиликата. Относно достоверността на тази информация историци изтъкват, че най-вероятно базиликата в центъра на българската столица да е възкресена по Юстиниановото време, тъй като била претърпяла сериозни поражения при нашествията на езическите народи. Иначе храмът в някогашна Сердика датира още от IV век.
Фалшификат
Автор на това съкратено житие на латински, препис от славянски, бил някой си Иван Томко Марнавич, а поръчител на направата бил Николо Алемани. Няколко години по-късно Брайс и Константин Иречек публикуват своята статия, в която обявяват житието за продукт на XVII вeк. Според тях то противоречи на историческите факти, като най-важният от тях е, че когато е роден Юстиниан, славяните още не са били дошли на Балканите. Карл Крумбахер (1856-1909) - един от най-авторитетните византолози за всички времена, нарича житието фалшификат. Това има определящо значение за утвърденото мнение, че славянското житие на Юстиниан-Управда е по-късна интерпретация. Днес изследователите са единодушни, че един от най-великите християнски владетели вероятно е от тракийски произход. Това индиректно се потвърждава и от изворите, в които се казва, че Юстиниан „говорел развален латински, а гръцки – като „варварин”.
Създава Охридската архиепископия
Известният български католически духовник и историк от XVII век, Петър Богдан Бакшев, също отбелязва, че Охрид е родното място на Юстиниан. Той казва, че град Акрида, наричан на славянски Окрида или Охрид, е построен от Юстиниан Велики и наречен от него Юстиниана Прима, която става и архиепископски център.
Петър Богдан Бакшев
Това негово решение било утвърдено на Петия вселенски събор от 553 г. в Цариград. Охридската или Първо-юстиниановската самостоятелна архиепископия дава по-късно основание на свети цар Борис I да претендира за самостоятелна българска църква.
Константин Събчев