0

Н ов еврорадар обръща играта в авиацията. Прототипът на бъдещата общоевропейска радарна система Mark 2 се издигна преди броени дни за първи път на борда на изтребител „Юрофайтър“ на Кралските ВВС. 

Машината излетя от авиобаза Уортън, графство Ланкашир. На 27 септември се навършиха и 30 години от първия полет на общоевропейския изтребител Eurofighter Typhoon EF2000. Стартирал като съвместна програма на 4 европейски държави (Германия, Обединеното кралство, Италия и Испания), днес той е на въоръжение и в Австрия, както и в 4 азиатски държави (Катар, Кувейт, Оман и Саудитска Арабия). 30 г. по-късно е на път да стане един от най-способните многоцелеви изтребители в света.

Дебютът

Дебютният полет на системата бе последната стъпка в текущата програма за развитие на изтребителите EF2000 на RAF. Радарът с активната електронно сканирана решетка (AESA) ECRS Mk2 може да изпълнява както традиционни радарни функции като търсене и насочване, така и да предоставя усъвършенствани възможности за електронна война, което прави самолета с още по-мощна способност на фронтовата линия. Изтребителите EF2000 с ECRS Mk2 ще могат да откриват и заглушават радара на противника с мощно електронно заглушаване, като същевременно остават извън обсега на неговите ракети.

Първият полет на изтребител с прототипа на ECRS Mk2 е след интеграция чрез наземни тестове. Те са плод на успешното сътрудничество между МО на Обединеното кралство, RAF и индустрията. 

Контракт 

BAE получи договор на стойност 870 млн. паунда за продължаване на работата по разработването на ECRS Mk2 и интегриране на флота от EF2000 през юли 2023 г.
„Развитието на способността за въздушен бой на EF2000 е от първостепенно значение, за да се гарантира, че той ще продължава да възпира потенциални агресори и да побеждава противниците ни, където и да трябва да летим и да се бием, независимо дали за Обединеното кралство или за НАТО“, заяви Ник Лоу, ръководител на Отдела за доставка на способности за бойна авиация на RAF и старши офицер за програмата Typhoon.

Успоредно с изпитанията, производството на серийния радар също напредва бързо. През последните няколко месеца процесорът, приемникът и захранването на антената и контролните блокове бяха преработени спрямо тези на прототипа, за да подобрят допълнително капацитета, възможностите и производителността на системата Mk2 в съответствие с новата антена и интегрираната способност за електронна война.

BAE Systems

Според BAE и Leonardo ECRS Mk2 е най-модерният AESA радар в света. Кувейтските и катарските EF2000 летят с радари ECRS Mk 0, а германските и испанските EF2000 са оборудвани с радари ECRS Mk 1, но на практика и двата радара са по същество с теснолентови решетки. Въпреки че имат много от конструктивните предимства на високоскоростна електронно сканирана антена, те все още са проектирани да откриват предимно въздушни цели. 

ECRS Mk 2 е първият пълноценен широколентов радар, който не само открива ехото от собственото си излъчване и така открива цели, но също така пасивно открива и други емисии чрез много по-широк диапазон от честотния спектър.

Оръжия 

След решението за снемане от въоръжение от март 2019 г. на ударните самолети Tornado GR4 през 2014 г. Обединеното кралство стартира програма за модернизация на EF2000, която в крайна сметка се превърна в проекта Centurion на стойност 425 млн. паунда. Тя трябваше да гарантира, че EF2000 може да поеме задачите за прецизни наземни удари. Бяха дефинирани следните фази:

- Фаза 0 – първоначални многоцелеви надстройки

- Фаза 1/P2EA – интеграция на ракета „въздух-въздух“ MBDA Meteor и първоначална способност на ракета „въздух-повърхност“ Storm Shadow

- Phase 2/P3EA – пълна способност за Storm Shadow, както и интеграция на противотанковата ракета „въздух-повърхност“ Brimstone

Стандартните самолети от Фаза 1 бяха използвани оперативно за първи път в операция Shader над Ирак и Сирия през 2018 г. На 18 декември 2018 г. RAF прие в експлоатация пълния пакет Centurion.

Один

На 24 април 2018 г. Airbus обяви предложението си да замени флота на германските ВВС от ударни самолети Tornado чрез интегрирането на нови оръжия, подобрения на производителността и допълнителни способности за EF2000. Това бе заимствано от британския проект Centurion и се оформи като проект „Один“. В новия оръжеен пакет влязоха противокорабната ракета Kongsberg Joint Strike Missile и крилатата ракета Taurus.

Освен това програмата използва потенциала за растеж на двигателя Eurojet200, като се увеличи тягата му с около 15%. Това ще подобри горивната му ефективност и далечината на действие на самолета. Ще бъде интегриран и нов 1800-литров вместо досегашния 1000-литров резервоар за гориво. 

През ноември 2019 г. Airbus предложи SEAD вариант (потискане на вражеската ПВО), роля, която тогава се изпълняване от Tornado ECR. Вариантът Typhoon ECR ще носи 2 контейнера Escort Jammer под крилата и две системи с излъчватели на върховете на крилата. Въоръжението включва 4 ракети MBDA Meteor, 2 за ракети с ИЧ насочване IRIS-T и 6 ракети за РЕБ/примамки SPEAR-EW в допълнение към 3 изхвърляеми горивни резервоара.

На 5 ноември 2020 г. Германия одобри поръчка за 38 изтребителя EF2000 Tranche 4 с възможности за наземни удари, които да заменят изтребителите от началния вариант Tranche 1, както и ударните Tornado.

През март 2022 г. Luftwaffe поръча и 15 самолета за електронна война EF2000 ECR. Те ще бъдат трансформирани от наличните германски Typhoon и ще бъдат оборудвани с противорадарни ракети AGM-88E AARGM. Самолетът трябва да бъде сертифициран от НАТО до 2030 г. 

Бъдещият вариант Tranche 4PE е насочен към интегриране на подобрени ракети от типовете Meteor, Taurus, AMRAAM и бомби от семействата GBU и JDAM.

Сканиране 

Captor-E е AESA (активна електронно сканирана радарна решетка) вариант на оригиналния радар Captor, разработен от консорциума Euroradar, ръководен от Selex ES. Преминаването към AESA дава на EF2000 ниска вероятност за прихващане от радар с подобрена устойчивост на заглушаване. Обхватът на фиксирана AESA решетка е ограничено до 120° по азимут и височина, но благодарение на карданното задвижване обзорът е значително разширен. Твърди се, че Captor-E е в състояние да открие F-35 от приблизително 59 km.

Бъдещият радар със синтетична апертура се очаква да бъде въведен като част от надграждането на AESA радара, което ще даде в бъдеще на EF2000 способност за наземна атака при всякакви метеоусловия. 

Captor-E тръгна по света

Първият полет на EF2000 с началния вариант на Captor-E бе в края на февруари 2014 г., а полетните тестове на действителния радар започнаха през юли същата година. На 19 ноември 2014 г. договорът на стойност 1 млрд. евро за надграждане на радара до Captor-E бе подписан в офиса на Selex ES в Единбург. Кувейт стана първият клиент на Captor-E през април 2016 г. През 2022 г. Германия обяви намерението си да интегрира AESA Captor-E в своите Typhoon. 

Има 3 варианта на Общата европейска радарна система (ECRS):

- ECRS Mk0 - базовият вариант на Captor-E, разработен от Leonardo, монтиран е на EF2000 доставени на Кувейт и Катар

- ECRS Mk1 - надстройка на Mk0, разработена от Hensoldt/Indra за EF2000 от вариантите Tranche 2/3/4 на Германия и Испания

- ECRS Mk2: с възможности за електронна война/атака, разработен от Leonardo за RAF и се интегрира от BAE Systems. Първоначално ще се интегрира на варианта Tranche 3, но RAF ще може да надстрои и варианта Tranche 2 по-късно