Ф ейсбук трябва да спре да ползва лична информация и данни на потребителите, за да насочва реклами към тях. Това гласи решение на Съда на ЕС в Люксембург, което според експерти ще бъде ключово за начина, по който социалните медии правят пари чрез насочване на реклами въз основа на събиране на лични данни на потребителите си. Сред тях са отбелязвания от определени дестинации, публикации за даден продукт, търсене в търсачката на определена услуга или просто харесване на снимка.
Жалба
Съдът на Европейския съюз се произнесе в полза на защитника на неприкосновеността на личния живот, австриеца Макс Шремс, който се оплаква, че Фейсбук злоупотребява с личните му данни. През 2020 г. той започнал да получава целенасочени реклами, които били на продукти, услуги, заведения и хотели, характерни и подходящи за хора с хомосексуална ориентация. Шремс наистина е гей, но твърди, че никога не е обявявал това публично в социалната мрежа.
Шремс, който самият е юрист (вляво), и адвокатът му, заснети по време на едно от заседанията.
До съда в Люксембург делото стига, след като Върховният съд на Австрия решава да отнесе въпроса до висшия съд на ЕС. Австрийският съд иска разяснение относно дали това, че Шремс е споменавал своята сексуална ориентация в обществена среда (но не в социалните мрежи), означава, че изрично е дал зелена светлина на тези мрежи да ползват тези данни, за да бъде заливан с реклами. Съдът на ЕС казва, че дори и човек сам публично (например в други традиционни медии като телевизия, вестник, интернет сайт) да оповести свои лични данни, това не е разрешение към социалните мрежи да ползват тази информация с рекламна цел.
Насоченост
Съдът на ЕС посочва, че Регламентът за защита на данните (GDPR), който действа в целия ЕС, не позволява на компанията да използва такива данни за персонализирана реклама (б.р. - реклама, насочена към конкретни потребители въз основа на информация, която сочи, че точно те имат голям шанс да се интересуват от конкретен продукт или услуга). „Онлайн социална мрежа като Фейсбук не може да използва всички лични данни, получени за целите на такава целенасочена реклама без ограничение по отношение на времето и без разграничение по отношение на вида на данните“, се казва в решението.
Информация
Данни, свързани с нечия сексуална ориентация, раса, етническа принадлежност или здравен статус, се класифицират като чувствителни и подлежат на строги изисквания за обработка съгласно законодателството на ЕС, което е изцяло копирано и в българския Закон за защита на личните данни. От Meta казват, че не използват лични данни за специални категории за персонализиране на реклами. Не става ясно обаче как повсеместно хора биват нацелвани от реклами на продукти или услуги, за които вероятно е ползвана лична информация. Примерно потребител търси хотел в Боровец, а малко след това бива обект на реклама на такъв хотел във Фейсбук. „Очакваме публикуването на решението на съда и тогава ще коментираме“, каза говорител на Meta, помолен за коментар на решението, цитиран от Би Би Си. От компанията заявяват, че приемат защитата на личните данни много сериозно и са инвестирали над пет милиарда евро, "за да вградим тази защита в центъра на всички наши продукти". Потребителите на Фейсбук също имат достъп до широка гама от инструменти и настройки, за да управляват как се използва тяхната информация, добавиха те. Според запознати обаче малцина потребители знаят как да се възползват от сложната система за настройка и отсяване коя лична информация да може да се ползва за насочване на реклами.
Очаквано
„Ние сме много доволни от решението, въпреки че този резултат беше много очакван и не е изненада“, каза адвокатът на Шремс Катарина Раабе-Ступниг. „След това решение само малка част от набора от наши лични данни, с които Фейсбук разполага, ще могат да се използват при насочване на реклама“, добави юристът. Д-р Мария Цану, старши преподавател по право в университета в Шефилд, коментира за Би Би Си, че решението на съда доказва, че инструментите на ЕС за защита на принципите за защита на личните данни не са "беззъби". „Важно е да се види, че институциите имат мощта да повлияят на големите технологични компании и да ги натиснат да обработват личните данни на хората много по-съвестно, а не единствено в своя полза“, добави тя.
Последици
Уил Ричмънд-Коган, партньор в адвокатската кантора Freeths, казва, че решението на Съда на ЕС ще има „значителни последици“. „Meta сега е изправена пред огромни трудности, тъй като предпочитаният досега от нея бизнес модел за събиране, агрегиране и използване на значителни масиви от лични данни за възможно най-много хора с цел да се насочва рекламата персонализирано, е вече невъзможен“, каза той. Той добави, че компанията може да се изправи пред подобни предизвикателства и в други юрисдикции извън ЕС въз основа на същите опасения. Ричмънд-Коган посочва, че решението на съда касае принципи, които съществуват в законодателството и на САЩ, Обединеното кралство и Австралия.
Решението на Съда на ЕС е задължително за всички държави членки и е основание за австрийския съд да отсъди по делото в полза на жалбоподателя Шремс. Окончателното решение се очаква до седмици. Тогава ще стане ясно и каква глоба ще бъде наложена на социалната мрежа.