0

П овечето жени на нейната възраст са грохнали. Увиснала кожа, торбички под очите, двойна гуша, шкембе. Тя е неуморима, стройна като фиданка, крепи се на тънки токчета и в гръб може да бъде сбъркана с девойче. Разбира се, поглед отпред донякъде връща нещата в релси, но въпреки всичко има някаква тайна. И Вера Уонг отказва да я разкрие.

Има три случая, в които всяка жена би искала да се появи с нейна рокля: на собствената си сватба, на „Оскар“-ите или на представления на олимпиадата. Има и основателни причини за това.

Биография

На 27 юни Вера Уонг направи 74. Китайка, родена в Ню Йорк. Висока е 161 см, тежи 50 кг. Завършила е Парижкия университет - Сорбоната през 1972 г. със степен по история на изкуството. Работила е за списание Vogue 17 години като моден редактор. Тя е била артистичен директор на модна къща Ralph Lauren. През 1990 г. отваря първия си бутик за дизайнерски дрехи.

Годината е 1970 г., Медисън Авеню, Ню Йорк, бутик “Ив Сен Лоран”. Момиче консултант с подчертано азиатски вид излиза да посрещне посетителка. Тя не й отказва помощ и след няколко часа, плащайки дрехите, избрани с общи усилия, жената казва, че работи в американския Vogue, и предлага да се обади, когато момичето завърши обучението си. Това след около две години ли е? Нека се обади след две години. Звучи почти като шега... В младостта й две години изглеждат като цяла вечност за Вера Уонг.

Името на клиентката е Франсис Патики Щайн. Във Vogue тя е моден директор и стилист. Консултантът е Вера Уонг, тогава просто студентка в частен колеж по либерални изкуства в Ню Йорк. Първата вече се е превърнала в нещо като легенда, втората все още няма представа, че ще остане в историята като най-търсената модна дизайнерка, холивудските звезди и музикалният Олимп ще се фукат на сватбите си в рокли по неин дизайн и костюмите й за фигурно пързаляне ще посетят няколко олимпиади със своите собственички.

Разочарование

За последното обаче вече има предпоставки. Две години преди да срещне Щайн, Вера Уонг е представена на корицата на едно от зимните издания на Sports Illustrated като една от най-обещаващите млади фигуристки.

Същата зима, през 1968 г., бъдещият моден дизайнер Вера Уонг се състезава в квалификационното състезание за отбора, който отива на Зимните олимпийски игри във Франция - в двойка с млад спортист на име Джеймс Стюарт. Мястото в отбора й изглежда осигурено: тя уверено ходи на олимпиадата в продължение на дванадесет години и дава всичко от себе си в селекцията. И – като удар с лопата по главата: пето място. Още една двойка фигуристи отиват на олимпиадата...

За някой петото място в селекцията за олимпиадата би било добро начало. Друг би опитал да се справи по-добре следващия път. Но не и Вера Уонг. Родителите й са богати и успешни имигранти от Китай: майка й е преводач в ООН, баща й е собственик на фармацевтична компания. От ранна възраст те са научили Вера да дава всичко от себе си и тя знае, че е дала всичко от себе си и няма да опита повече. След което изпада в истински нервен срив.

Катарзис

И тогава тя обявява, че напуска спорта. В крайна сметка, шегува се Вера, единственото интересно нещо във фигурното пързаляне са костюмите. Преди тази фраза или след това, но Вера Уонг изведнъж осъзнава какво иска да направи. Тя казва на баща си, че възнамерява да завладее света на модата. Г-н Уонг, разбира се, може да инвестира пари в отварянето на бутик, но вместо това й казва, че любовта към света на модата трябва да бъде доказана. Например, като се захване да поработи.

Вера обещава, че ще го направи, но междувременно все пак стяга багажа си, за да излети за Франция.

През пролетта на 1968 г. Франция е непрекъснат празник на неподчинението - поне сред студентите. „Лудо усещане за свобода, промяна. Модата се промени, киното се промени, светът се промени ”, описва по-късно този път Уонг. Бъдещата модна дизайнерка прекарва нощите на сгъваем диван с гаджета, ходи по купони с китари, танци и разгорещени дискусии за промените, от които се нуждае този свят. Всеки ден е отделен малък живот, който си струва да се живее, убедена е тя.

Но Вера Уонг се интересува не само от бурния студентски живот. В крайна сметка тя решава да завладее света на модата и затова модата, в най-добрите си образци, трябваше да бъде изпълнена отвътре. Особено докато е в Париж.

И Вера Уонг я пълни. Тя се запознава с уличната мода и с тенденциите във висшата такава. Разглежда витрини и снимки в лъскави списания. Всъщност тя продължава това, което е вече започнало. Като малка майка й обича да води Вера на модни ревюта на Кристиан Диор и Юбер дьо Живанши, а Вера се чувства там като в свои води.

След курса на Сорбоната Вера се завръща в Ню Йорк, отива в колеж и, както баща й я съветва, си намира работа. В бутика на френски - какъв друг - моден дизайнер. Две години по-късно се обажда на Франсис Щайн, а тя - изненадващо - се сеща за нея и предлага да заеме мястото на временен сътрудник в редакцията. Това обаждане ще бъде решаващо в биографията на Вера Уонг. Всичко временно крие риск да стане постоянно, но за щастие на Вера Уонг не и този път. През същата година тя става най-младият редактор на Vogue на 23 години.

Школа

Стилистката Поли Мелън е тази, която предизвиква смут сред редакторите. Уонг казва, че всички треперели, преди вратите на асансьора да се отворят и Мелън да излезе. Мелън научава Вера Уонг как правилно да организира модни снимки - талант, който Вера показа, когато беше в самоизолация по време на пандемията от коронавирус много, много години по-късно. А също така й вдъхва любов към черното.

Години след като напусна Vogue, Вера ще нарече Мелън кучка в документален филм. Няколко години по-късно тя признава, че съжалява за тази дума.

От началото на седемдесетте до края на осемдесетте Вера Уонг ще даде на Vogue седемнадесет години от живота си. Тя ще се срещне и ще общува отблизо с много модни дизайнери, модни фотографи и модели, ще опознае цялата кухня на света на дизайнерските дрехи отвътре - и ще открие, че отсега нататък целият този свят е затворен за нея, след като напуска списанието, за да сбъдне най-накрая мечтата си и да създаде своя собствена марка.

Но между работата в лъскаво списание и започването на кариера в дизайна на рокли има преходно събитие в личния й живот. Вера Уонг се омъжва. За тази сватба тя ще се подготви, както обикновено при американците, много внимателно. И ще открие, че всички модни салони предлагат сватбени рокли от един-единствен силует - с талия в чаша и широка пола, подобна на гигантска целувка заради дантелата. Сигурно това се струва трогателно на младите булки, но какво да кажем за тези като Вера? За нея това е сладникаво като филм на „Дисни”. Затова Вера решава да си проектира собствена рокля. И точно това прави и като моден дизайнер: тя започва да шие сватбени рокли за тези, които не искат да се превърнат в торта на собствения си празник. А баща й толкова харесва бизнес проекта, че този път е съгласен да действа като инвеститор. Вярно, той поставя условие: без колекции конфекция, само дизайнерски сватбени рокли. Никакво отстъпление от линията, с други думи. Модната дизайнерка Вера Уонг се съгласява и решава да наруши условието едва през 2000 г. Когато баща й вече го няма.

Чудеса

„Не роклята на Вера Уонг е персонализирана за тях самите, а те самите за роклята“, казва героинята Ан Хатауей, предавайки цялото страхопочитание на жените пред това какви чудеса прави Уонг със сватбената визия. В "Сексът и градът" роклята на Уонг е тази, която Кари Брадшоу възнамерява да носи на сватбата си. Чудно ли е, че самата модна дизайнерка Вера Уонг се появява като камео в много филми и телевизионни предавания? Между другото тя казва, че почти единственото нещо, за което съжалява в живота си, е, че никога не се е опитвала да стане режисьор.

Смели кройки, свободна работа с цветовата палитра и комбинация от класически детайли и модерни тенденции - сватбените рокли в ръцете на Вера Уонг се превръщат в истински произведения на изкуството. Не е изненадващо, че въпреки че марката е предназначена за булки на средна възраст, някои започват да мечтаят за рокли на Уонг от петнадесетгодишна възраст. Изглежда, че си струва да облечете такава рокля и около нея ще се образува кръг от журналисти, които ще повтарят, че изглеждате като богиня в нея.

Звезди, чийто личен живот се следи от половината свят, се ожениха в тоалети от Вера Уонг: Иванка Тръмп, Виктория Бекъм, Ким Кардашиян, Ариана Гранде, Аврил Лавин, Джесика Симпсън, Марая Кери и много други. На някои сватби роклите бяха по-скъпи от самото тържество - на същата Виктория Бекъм. За да бъдем честни, някои от тези рокли в крайна сметка изглеждат като същата целувчена торта, от която Вера Уонг е искала да избяга. Но много, много скъпи.

Развитието на булчинските рокли е логично последвано от създаването на вечерни рокли - включително за модно ревю на червения килим на главното, вероятно световното филмово парти - церемонията по връчването на наградите “Оскар”. През 2021 г. Кери Мълиган, звездата от филма "Момиче с потенциал", се появява в рокля от Уонг. През 2020 г. това е Джулия Луис-Драйфус, звездата от американски сериали. През 2019 г. - Тина Фей ... Всяка поява на рокля и дори пола (1998 г., Шарън Стоун) от Уонг е анализирана подробно от лъскавите списания.

Провокация

И отново за възрастта. През пролетта на 2021 г. Вонг публикува провокативна снимка в социалните мрежи. Снимката е направена, за да покаже новите дизайнерски фиби за коса на нейната марка. Разбира се - според всички предписания на лъскавите списания. Тъй като денят в Маями е горещ, Вера Уонг не се занимава много с тоалета и избира къси панталонки и кроп топ, които разкриват краката и корема й максимално.

Потребителите почти моментално стигат до извода, че Вера Уонг е или вампир, или някакво друго прекрасно създание, тъй като, разбира се, една модна бабка не трябва да изглежда така. Перфектни коремни мускули и перфектни крака, свежо лице без грим (и едва ли с много филтри - абсолютно същото лице Уонг "блести" на много светски събития). Добре стегнатият корем може да се дължи на факта, че самата Уонг не е раждала - дъщерите й Сесилия и Джоузефин не са нейна кръв. Еластичността на кожата е плод на генетиката и добрата грижа.

Уонг отговаря искрено на въпросите за своята „вечна младост“: добра работа, добър сън, по-малко слънце и малко водка - само за отпускане понякога.

Да си имаме уважението

Фигурното пързаляне остава зад кулисите, макар че Вера продължава да го практикува и до днес, но феновете я помнят така или иначе. Вера Уонг също така се оплаква от съобщения от непознати мъже, които започнали да идват при нея в лични съобщения след снимката с фибите. Изглежда че тези мъже не разбират с какъв тон трябва да се говори с дами на нейната възраст! Но да се върнем към фигурното - Вера Уонг смята, че костюмът на фигуриста трябва да показва неговата индивидуалност, да се комбинира с номера, да не забавя и да не пречи на изпълнението на движението. И, разбира се, да бъде издръжлив и еластичен. Като кожата на Вера Уонг. Или като ума й.