0

Eдва ли някой е очаквал, че и седмица след откриването на олимпийските игри в Париж най-коментираното име ще е това на един режисьор.

В социалните мрежи споровете относно провокативни моменти от церемонията продължават да се вихрят с пълна сила и определено засенчват спортните постижения. За първи път се стигна дотам организатори на игри да дават пресконференция и да се извиняват за шоуто, с което искаха да смаят света. Е, смаяха го, но с цената на скандал, а идеологът на амбициозния проект Тома Жоли трябваше да се оправдава за много от решенията си. "У мен няма да откриете никакво желание да се подигравам, да осмивам каквото и да е – увери 42-годишният французин, който никога не е крил хомосексуалната си ориентация и винаги е парадирал със своето свободомислие. - Исках да направя церемония, която поправя нещата, която помирява хората. Както и която потвърждава ценностите на нашата република“.

Бурната реакция към крайния продукт на Жоли показа обаче, че той е пресолил манджата и негов последовател дори отсече в профила му в Инстаграм: „Вие сте човекът, съсипал олимпиадата“. Други бяха категорични, че това е най-лошото откриване за всички времена. А замисълът беше Франция да демонстрира, че е открита към социалното, расовото и половото равенство, но някои фрагменти от сценария се оказаха оскърбителни за християните и въобще за хората с традиционни ценности. Големи критики отнесе и Международният олимпийски комитет, с който домакините съгласуват концепцията за откриването. Епископите на Френската католическа църква нарекоха случилото се „издевателство на християнството“ и изразиха съчувствие към християните от всички континенти, „страдащи заради възмутителните и провокативни сцени“.

Целта на Жоли беше да направи шоу, което почита миналото и прегръща бъдещето.

 Целта на Жоли беше да направи шоу, което почита миналото и прегръща бъдещето.
Инстаграм

Тайната вечеря

Жоли посвети последните 18 месеца от живота си на подготовката на откриването и закриването на игрите, като сложната му задача беше да направи церемония като никоя досега, използвайки Сена за сцена, а Париж и неговите монументи като естествен декор. За целта му помагаха историк, писател и драматург, както и музиканти и дизайнери. Големият им гаф се оказа пресъздаването на "Тайната вечеря" на Леонардо да Винчи, представяща Исус и апостолите. За вярващите тази фреска и посланията й са свещени, а не повод за пародия. Ала фрагментът от церемонията под названието „Празник“ показа група танцьори травестити, седнали в пози, напомнящи шедьовъра на Да Винчи. В центъра на експозицията бе активистката на ЛГБТ общността и диджейка Барбара Буч, израснала в традиционно еврейско семейство в Париж. Въпреки че короната на главата й напомняше ореол на светица, Буч демонстрира огромно деколте и седеше зад диджейски пулт, като заради поведението си е получила смъртни заплахи и такива за изтезания и изнасилване. В ролята на 12-те апостоли пък бяха мъже с женски дрехи. Според артистичния директор на събитието внушението било за езически празник, свързан с боговете на Олимп.

"Беше ли "Тайната вечеря"? Не, тя не беше моето вдъхновение. Вярвам, че беше много ясно от какво съм се вдъхновил. На масата идва Дионис. Той е там, защото е бог на празника, на виното", обясни Жоли, а в мрежата дори се появи виц по този повод: "Важното е, че някои научиха, че "Тайната вечеря" не е гоблен".

Впоследствие много от познавачите на изкуството видяха в сцената препратка към картината „Пиршеството на боговете“. Тя е нарисувана през 16-и век от нидерландския художник Ян Харменс ван Бийлерт и се намира в музей в Дижон (Фр). На нея боговете празнуват сватбата на Тетида и Пелей, като онзи, който на мнозина заприлича на Христос, всъщност е Аполон, а отпред е Дионис. Последният също беше „сервиран“ на масата в Париж, където се появи не с кози крака, а гол и боядисан в синьо. В ролята му се превъплъти актьорът и певец Филип Катрин, който трябваше да символизира гръцкия бог, покровител на лозарството. Използвайки ретро микрофон от 70-те, той изпя, че всички хора са равни, независимо как изглеждат.

"Исках да изпратя послание за любов и толерантност, изобщо не съм искал да разделям – настоя Жоли. - Във Франция имаме право да обичаме както искаме, когото искаме, да сме вярващи или не. Във Франция имаме много права. Воала“.

Вода

Неговите разяснения явно не бяха достатъчни, защото думата взе и директорът по комуникациите на Париж 2024 Ан Декам: „Със сигурност не е имало никакви намерения да оскърбим някого. Опитвахме да празнуваме толерантността на обществото и смятаме, че ни се получи. Ако има обидени хора, им се извиняваме“.

От своя страна Тони Естанге, шеф на оргкомитета и трикратен олимпийски шампион на кану в бързи води, обобщи, че е ставало дума за церемония със силни послания за любов и разноликост. "Щастливи сме с това, което направихме. Беше много красива церемония, която изглеждаше по начина, по който мечтаехме. Работихме с години, за да почетем Франция, олимпийските игри и спортистите. Искахме новаторска церемония, изпълнена с послания и изненади", подчерта Естанге, който също си навлече гнева на зрителите, защото докато изнасяше речта си под дъжда, жена му държеше чадъра.

Така именно водата изигра лоша шега на Естанге, за когото бе от ключово значение реката да е в центъра на откриването. "Свързването на спорта, емоциите, спектакъла, водата и екологията наистина ми е важно – сподели той. - И съм изключително горд, че Тома се съгласи да режисира тази церемония“.

Обида

Нападките срещу пиршеството на Жоли заваляха от цял свят. Като започнем от унгарския премиер Виктор Орбан, минем през вицепремиерите на Италия и Сърбия Матео Салвини и Александър Вулин, та до прессекретаря на Кремъл Дмитрий Песков. Доналд Тръмп определи церемонията като позор, а бившият министър-председател на Полша Матеуш Моравецки - като „шамар по всички спортисти и фенове“. В страната домакин също имаше остра реакция от консерваторите и крайнодесните, които останали шокирани от това разграбване на френската култура. Предприемачът Илон Мъск определи откриването като "изключително неуважително към християните". Вицепремиерът на Словакия Томаш Тараба отказа да присъства на церемонията по закриването, защото откриването било „отвратителен символ на извратения упадък, което злоупотребило с красотата на спорта и го превърнало в политически театър“.

Атака дойде и от американския конгресмен от Републиканската партия Марджъри Тейлър Грийн: „Олимпийският комитет на Франция работи усърдно над това да бъдат изтеглени видеозаписите на нейната сатанинска, транс и окултна церемония, опирайки се на законите за авторско право“.

Депутатът от Европарламента Марион Марeшал, която е племенница на лидера на партията „Национално обединение“ Марин льо Пен, написа в социалните мрежи: „Гледам церемонията с децата си. Трудно е да оцениш наистина сполучливите сцени, докато наблюдаваш обезглавената Мария Антоанета, целуващите се двойки, драг кралиците, травеститите и унижението на републиканската гвардия, принудена да танцува с Ая Накамура, както и общата грозота на костюмите и хореографията. Отчаяно се стремим да прославим ценностите на спорта и красотата на Франция в средата на такава груба пропаганда. Това не бе гласът на Франция, а на лявото малцинство, готово на каквато и да е провокация“.

Селин Дион, облечена с рокля на Диор, просълзи милиони тв зрители с изпълнението, което закри церемонията.

 Селин Дион, облечена с рокля на Диор, просълзи милиони тв зрители с изпълнението, което закри церемонията.
Getty Images

Огън

След кулминацията със запалването на огъня и издигането на балона, както и изпълнението на „Химна на любовта“ от Селин Дион френският президент Еманюел Макрон се изказа възторжено за пърформанса край Сена. Той се обърна със следните думи към Жоли и екипа му: „Браво, много се гордеем! Вие накарахте Франция да сияе. Благодаря на артистите за този уникален и вълшебен момент. Благодаря на всички, които повярваха в това, за което ще се говори и след 100 години“.

От МОК предоставиха статистика, според която 88% от зрителите във Франция са одобрили шоуто, а 76% го смятат за най-запомнящото се в историята. Цели 86% от французите са определили откриването като успех. Тома Жоли също вярва, че церемонията е била успешна, ако всеки човек се е почувствал представен в нея. Такъв за него е и смисълът на тези прояви в рамките на олимпийските игри: "Празник за това, че сме живи и за това, че живеем заедно“.

Още от дете Тома мечтае за голямата сцена, ходи със свой адаш

Тома Жоли е само на 5, когато вече мечтае да стане танцьор и музикант, режисирайки артисти във въображението си. По този повод в. „Паризиен“ отбеляза: "За да си представите гигантско шоу по река с участък от 6 км, несъмнено трябва да имате способността да мечтаете като дете".

Роден е на 1 февруари 1982 г. в селце със 780 жители край Руан в семейството на медицинска сестра и печатар. Първите пиески, които прави, са за близките му у дома, като баба му шие костюми, подходящи за „дискотека на султан“. Родителите на Жоли никога не са го водили на театър, балет или опера, а най-много един-два пъти годишно на кино. Когато е на 11 г., Тома се присъединява към трупата на детски театър в предградие на Руан и това го спасява от тормоза на съучениците му, които му се подиграват за какво ли не, включително за жълтите обувки. В продължение на 5 години Тома води и собствено радиопредаване за деца.

По-късно завършва театрални науки в университета на Каен, а след това учи в школата към Националния театър на Бретан в Рен, където режисира първата си пиеса. Още след дипломирането си през 2006-а основава собствена компания „Ла Пикола фамилия“.

И българската делегация беше част от парада на нациите по Сена.

 И българската делегация беше част от парада на нациите по Сена.
Gettyimages

Размах

Започва да прави авангардна режисура на пиеси, опери и мюзикъли, а през 2015-а получава наградата "Молиер" за постановката "Хенри VI". Точно тя го прави известна, след като я представя на фестивала в Авиньон. Спектакълът е с непрекъсната продължителност 18 часа или общо три пиеси, 15 действия и 150 герои. През 2022 г. Тома жъне овации със "Стармания" – популярна сред французите и канадците рок опера, написана през 1976 г. и неизпълнявана от средата на 90-те. През същия сезон Жоли добавя "Ричард III" към пиесите за Хенри VI, създавайки 24-часова Шекспирова тетралогия.

През 2020 г. става директор на театъра в Анже, но напуска, след като почти единодушно е избран за режисьор на церемониите за олимпийските и параолимпийските игри. Избран е от комисия, харесала негово интервю във в. „Л’Екип“, в което той разказва как си представя една 4-часова церемония по Сена. Когато в края на август 2022-а му съобщават, че той ще е директор на продукцията, Тома се обажда разплакан на майка си. Две години по-късно се справя с основната трудност – всичко да мине гладко, въпреки че заради пазените тайни не може да се направят репетиции на цялото шоу. Заради грандиозното си начинание Тома признава, че се е отдалечил от семейството и приятелите си. Разпуска с видеоигри и прекарва малкото си свободно време със своя партньор, който му е адаш и с когото се запознава в театъра.