0

И зложба, озаглавена „Дали – Фройд. Обсесия“ ще радва посетителите на Долен Белведере във Виена до 29 май. Взаимовръзката между откритията на бащата на психоанализата и творбите на прочутия испански художник се превръща в „главен герой“ на експозицията.

Изложба, озаглавена „Дали – Фройд. Обсесия“ ще радва посетителите на Долен Белведере във Виена до 29 май. Взаимовръзката между откритията на бащата на психоанализата и творбите на прочутия испански художник се превръща в „главен герой“ на експозицията.

Години наред Салвадор Дали е обсебен от идеите на Зигмунд Фройд. Испанецът посещава три пъти Виена специално с тази цел, но не успява да осъществи тази среща. В публикуваната през 1942 г. автобиография Дали разказва, че с часове наред се е разхождал из Виена с надеждата да срещне Фройд. Докато разговаря на ум с него, художникът се вдъхновява от този град и изкуството, което открива там на всяка крачка. Първата и всъщност единствена среща между двамата е през лятото на 1938 г. в Лондон. Запознанството им става благодарение на английския меценат и колекционер Едуард Джеймс и австрийския писател Стефан Цвайг.

Изложбата във Виена, озаглавена „Дали – Фройд. Обсесия” е посветена на влиянието на основателя на психоанализата и неговите теории върху сюрреалистичното творчество на гениалния испански артист и за първи път представя творбите на Дали в този контекст. Изложбата проследява хронологично творчеството на художника от момента, в който той открива Фройд за себе си, до тяхното запознанство в Лондон.

Подбраните близо 100 картини, рисунки, предмети, фотографии, филми, книги, списания, писма и други документи проследяват почти маниакалната обособеност на Дали от идеите на психоанализата. Характерни за ексцентричния испанец са картините, в които той използва двойни изображения. Една от най-известните такива негови творби, която също е включена в изложбата, е "Лебеди, отразени в слонове" (1937). Тази картина използва елемента на отражение в езерото. Тук обаче нарисуваните лебеди виждат себе си като слонове, което засилва двойния образ и илюзията, типични за творбите на сюрреализма.