0

М ежду 5 и 10 лева взимат лични лекари за издаването на е-рецепти. Жертви на новата такса "компютър" или „електронно обслужване“ са хората с хронични заболявания, които са освободени от потребителска такса в размер на 2.90 лева. Тази „предприемчивост“ все още не е масово явление, но ако не се вземат мерки и контролните органи не си свършат работата, тя може да се превърне в редовна практика. Това каза пред „Телеграф“ председателят на Сдружението на общопрактикуващите лекари в София-град д-р Георги Миндов.

Проф. Костадин Ангелов пред "Телеграф": Хората доплащат до 40% за здраве!

Позиция

Ние като дружество, което въведохме таксата за медицинската бележка, се разграничаваме от новата, заяви той.

„Смятаме, че това е лична инициатива на някое лечебно заведение или управителя му. Личните лекари не са наемни работници, те са управители. Всеки един от тях има право да вземе колкото и както поиска. Доколко е съобразно, затова си има регулаторни органи, които да кажат дали е редно или не“, коментира той. Д-р Миндов добави, че те вече са обсъдили темата, но не са разбрали кой и защо я е въвел.

Той коментира, че някой може да въведе и такса „изтърване на пот“, такса „дишане“.

„Всичко може да се сложи, но доколко са целесъобразни, затова има регулаторни органи, на които ние плащаме, за да извършват контрол“, добави той и подчерта, че в наредбата няма заложена такса за издаване на е-рецепта и въвеждане на данни в Националната здравноинформационна система. Медикът разкри още, че по новите правила пишат по няколко рецепти, защото отделят безплатните, които бяха обявени по времето на кабинета „Денков“ на една бланка, а другите съответно на втора, трета и пр. „За всяка обработена е-рецепта фармацевтите получават пари“, посочи Миндов.

ЗЛАТНО ВРЕМЕ: Взимаме си лекарствата с ЕГН-то

Хаос

Общопрактикуващият лекар каза още, че системата не работи както трябва и това бави обслужването на пациентите. Той посочи дните понеделник и петък като критични за работата на НЗИС и поясни, че има моменти, в които се случва системата да не работи с часове или пък да функционира на пресекулки, което буквално пили нервите на лекарите, защото им се налага непрекъснато да рестартират програмата, за да свършат работа.

„Ако чакате 30 минути условно пред един кабинет, 15 минути ще чакате по-малко, ако не правихме тази дейност“, посочи той.