0

П о-високи пенсии, но и по-строги условия за пенсиониране. Нови правила за попълване на данъчните декларации и по-високи цени влизат в сила в началото на годината.

Годината започна със заседание на КЕВР, на което се одобри поисканото увеличение на газа от „Булгаргаз“. Синьото гориво вече е с 30% по-скъпо, написа вчера „Телеграф“. Както и че до юни възрастните хора ще получават ковидни добавки в размер на 60 лв. Максималният размер на пенсията става 1500 лв., а линията на бедността – 413 лв. От тази година жените ще се пенсионират на 61 г. и 10 месеца, а мъжете – на 64 г. и 5 месеца.

Експерти твърдят, че промените са по-малко от обичайното, защото все още не е приет държавният бюджет и финансовата рамка на общественото осигуряване, чрез които в началото на всяка година се променят и голяма част от правилата.

През 2022-ра в сила влизат нови по-високи такси за част от услугите на някои банки у нас. Промените предвиждат досегашната твърда такса да стане процент от теглената сума, но с минимален праг. Така от 5 януари няколко от най-големите банки вече ще взимат за теглене на суми до 2000 лв. на каса такса от 0,5%, но минимум 6 лева. Досега таксата беше фиксирана на 6 лв. Така, след промяната, ако изтеглите 2000 лв., ще платите 10 лв. За суми от 2000 до 50 000 лв. таксата скача от 0,6% на 0,7%.

Някои банки вдигат и таксите за теглене от банкомат. Така например тегленето на пари от устройство на банката с дебитна карта става 0,16% от изтеглената сума, но минимум 30 ст. Досега таксата беше твърдо 30 ст. Ако теглите от банкомат на друга банка, таксата ще бъде 0,20%, но минимум 1,50 лв. Досега и тази такса беше фиксирана – 1,50 лв. Но това не е всичко. Вдигат се и таксите за вътрешно банкови преводи. За превод между две сметки на клиент в банков офис ще се удържат 6 вместо досегашните 5 лв. Преводът към други сметки също поскъпва с толкова.

Банката също така сваля прага за начисляване на такса, ако държите големи суми там. Досега т.нар. такса съхранение важеше за над 400 000 лева. Сега прагът е до 200 000 лв.

Причините за поскъпването на таксиметровата услуга в София, а вероятно и в останалите големи градове на страната, са по-високите цени на метана, на авточастите – с около 30%. Това каза преди дни Петър Владимиров от националния таксиметров синдикат. „Минималната дневна тарифа става 1,05 лв. на километър, а максималната – 1,78 лв. Минималната нощна тарифа става 1,21 лв. на километър, а максималната – 2,19 лв. Добре би било да се каже обаче, че тези тарифи не са пипани от десет години. Така че беше нормално да има актуализация“, обясни Владимиров.

От бранша очакват само в първите един-два месеца да има отлив на клиенти с около 10-15%, но след март хората отново щели да започнат да ползват таксиметровите услуги. От думите на Владимиров става ясно още, че в момента всички компании работят с доста висок клас коли. „Единственото нещо, което вероятно може би ще се подобри към предлаганата услуга, е подобряване на самата хигиена в автомобила, т.е. тяхната поддръжка“, допълни още той.

В момента това, което правела държавата като жест към този сектор, било свързано с намаляване на патентния данък на 300 лв., т.е. останалото се компенсирало от Министерството на финансите.

В момента двустаен общински имот в столицата може да бъде закупен за между 20 и 40 хил. лв. Предвижда се пазарните стойности на тези имоти да се доближат до реалните цени, на които се извършват сделките и за останалите имоти. От общината обаче уточняват, че такива сделки в София не са правени в последните 3 години.

Председателят на Комисията по архитектура към Столичния общински съвет арх. Ивайло Петков посочи, че към ноември има около 1240 желаещи да закупят такъв имот. Той обясни, че колко ще бъдат повишени цените ще реши работната група на СОС. Но увери, че механизмът ще бъде справедлив, а подобренията в апартаментите ще бъдат отчетени, т.е. хората, които предвиждат да ги закупят за постоянно, няма да бъдат разочаровани. В момента критерият в наредбата е човекът да е живял повече от 5 години в София, след което има право да подаде молба към общинския съвет за закупуване на имота. Тези жилища в столицата са малко над 9000, а работната група в общинския съвет ще започне работа още в началото на януари.

Агенцията по вписванията без такси

От днес услугите на регистъра БУЛСТАТ отново започват да функционират, след като информационната система беше надградена през почивните дни. На последното си заседание за 2021-ра правителството прие промени на тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията. С тях се отменя необходимостта от плащане за издаване на оригинал, копие или дубликат на карта за идентификация. Отпада и таксата за вписване на промени в обстоятелствата за издаване на нова карта за идентификация на регистрираните лица в БУЛСТАТ. А поради публичността на регистър отпада и необходимостта от заплащане на такса за предоставяне на справки по електронен път.

Добавяме разходите за ремонт към данъчната декларация

Разходите на домакинствата за ремонт вече могат да се вписват в данъчната декларация и така ще се намалява облагаемият доход. Правилото влезе в сила в началото на миналата година, но 2022-ра ще е първата, в която този разход ще се декларира. Размерът му е до 2000 лв. годишно, като в случая става дума само за положен труд от майсторите. За целта те трябва да издадат фактура, ако са фирма. Ако са физически лица обаче, в декларацията ще трябва да присъстват данните на майсторите. Фактурата не се прилага към декларацията, но се пази и се представя при проверка от страна на НАП.

Данъчната кампания започва на 10 януари. Физически лица, които подават годишна декларация за доход, могат да го направят чрез е-услугата или на хартиен носител в офис на НАП от следващата седмица. Плащанията на здравни вноски от граждани в периода 1-10 януари 2022 г. ще могат да се извършват само по банков път или с пощенски запис, а необходимият документ за непрекъснати здравни права може да се получи в офис на НАП.

Пращат ни фишовете за пътни нарушения по мейл

Изцяло електронно връчване на актовете и фишовете за пътни нарушения, а камерите на АПИ да следят за превишена скорост - това са част от промените в сектор „Транспорт”, заложени в споразумението на четворната коалиция. Предвижда се въвеждането на още нови правила за обучение на шофьорите, промени в листовките и обособяването на полигони във всички областни градове. В текстовете е записано децата да се учат да карат велосипед още от предучилищна възраст, а учениците от 11-и и 12-и клас да имат задължително обучение по пътна безопасност.

„Моят въпрос като експерт е какво правим с децата преди 11-и клас? Нима те не ходят по улиците?”, запита Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. Той изрази надежда, че преди залагането на нови мерки в закона те трябва да бъдат обсъдени с неправителствения сектор. „Колкото по-силен е контролът, на толкова по-високо ниво ще бъде сигурността”, коментира още експертът, който е и бивш автомобилен състезател.