0

Н аши автотърговци са едни от най-големите вносители на автомобили втора употреба в Гърция, а вече има и ръст в сигналите за непочтеност и злоупотреби с неподозиращите и доверчиви клиенти.

ПАК СЕ ПОКАЗАХМЕ: Семейство българи мамило гърци с луксозни коли!

Комшиите се оплакват от измами с показанията на километража, или иначе казано, одометъра на автомобила. Трикът, който е до болка познат на българските купувачи на коли втора ръка, се явява нещо ново в югозападната ни съседка, в която хората по принцип са врели и кипели в търговията. Често кола, която е на 300 и повече хиляди километра, се предлага след „обработка“ за доста по-запазена, с показания за пробег около 150 хил. км. Това кара купувача да си мисли, че е взел добра стока на добра цена, но накрая се оказва собственик на бракма.

Причина

Причината за това се корени в няколко обстоятелства. Доскоро Гърция имаше несравнимо по-висок стандарт на живот и хората там не си и помисляха да купуват употребявани автомобили. Финансовата криза и падането на границите обаче отвориха тази възможност. От друга страна пък, нашенците отдавна са основни играчи в този занаят и тук автопаркът е предимно от внесени употребявани коли от Западна Европа, така че нашите търговци и тарикати се оказаха с едни гърди напред.

Пазарът в Гърция обаче си има и няколко тънкости. Въпреки че и двете страни сме членки на единния пазар и ЕС, Атина и до ден днешен изисква плащане на мито за внос на автомобили независимо откъде.

Предпочитания

Гърците са и фенове на малолитражките. Причината е, че данъците в страната на Омир са в пъти по-високи от нашите. Гражданската отговорност е на базата на кубатура и мощност и започва от 220 евро. Данъкът пък е още по-жесток, като собствениците на коли с обем на двигателя над 2000 куб. см плащат поне 650 евро. Затова на юг от Промахон предпочитат малките коли. Старите връзки пък на нашите търговци с автокъщи в Италия, Германия, Австрия и Нидерландия автоматично ги класират като водещи на този пазар, за който България се превръща в основен доставчик, както е и важен източник на туристи и купувачи на имоти по гръцкото беломорско крайбрежие.

Масово

„Манипулирането на километражите на колите втора ръка е нещо масово от години. Не знам какво толкова се изненадват. Българите отдавна сме свикнали“, коментира пред „Телеграф“ Станислав Петков, който повече от 20 години се занимава с внос на употребявани автомобили и в момента ръководи фирма в Сандански. „Едно 75% от колите на този пазар са с върнати километражи, това си е публична тайна и не е нещо ново. Каквото и да ви говорят търговците, няма как да намерите кола на 10 години, която да е на под 100 000 километра. Хората на Запад карат много повече от нас и на много по-големи разстояния“, категоричен е Петков.

Еднопосочно

„Мога да кажа, че търговията на коли на старо с Гърция е еднопосочна. Те купуват от България, ние от тях не взимаме или ако има такива сделки, те са единични. Малолитражките и те вече не се продават лесно, защото кризата явно е налице в цяла Европа. Има го и друго, че много търговци все още се пробват да си докарат печалба от 5-10 хиляди лева от кола, което е нереално. Пазарът не го позволява. 3000 лева на кола е прилична печалба след разходите по транспортирането и привеждането й във вид. Ако си честен с клиентите и покажеш реалните километри, може да спечелиш повече. Иначе има много специалисти, които променят стойностите за пробега на колата и това реално може да се направи във всеки сервиз“, каза още бизнесменът пред „Телеграф“.

Автосайт: Стара „Алфа“ от България пробутана за нова

Популярен в южната ни съседка специализиран сайт предупреждава местните да бъдат много внимателни при покупка на кола от България. Порталът carandmotor.gr разкрива история на купувач, който е бил излъган с италианска „Алфа Ромео“, която е минала два пъти повече километри, отколкото показват уредите на таблото. Сайтът препоръчва да се посещава оторизиран сервиз, където чрез номера на рамата могат да се проверят реалните километри на возилото. В цитирания случай горкият купувач е броил близо 19 000 евро за изтормозена от каране „италианка“.