0

Д рамите с технически прегледи на автомобилите завиха в нова сюжетна линия, след като и таксиджиите се вдигнаха на бунт срещу тях. Този път причината е цената им.

Напрежението в бранша ескалира, след като тихо и постепенно пунктовете за прегледи започват да вдигат цените на прегледа за таксиметрови автомобили, докато те в момента достигат около 100 лв. 

ДРАМАТА С ПРЕГЛЕДИТЕ: Ще видим ли решение на проблема?

Свобода

По закон цената на прегледа у нас не се регулира, а пунктовете са частни и имат пълна свобода да определят цените си.

В бранша обаче има конкуренция и затова цените по отделните обекти рядко се различават значително. За таксиметровите автомобили цената в продължение на години бе наполовина на тази за обикновени коли, а причината е,че за разлика от другите коли такситата по закон минават два пъти годишно на преглед.

Сега обаче това се е променило и отстъпката масово е отпаднала. Проверка на „Телеграф“ в няколко пункта показа, че цената за таксита е като за другите автомобили, а в някои случаи дори е по-висока. 

Прегледите на такситата в някои пунктове дори са по-скъпи от тези на другите коли

 Прегледите на такситата в някои пунктове дори са по-скъпи от тези на другите коли
Телеграф

Скок

„Към декември 2023 г. плащахме по 50-60 лв. за преглед. Сега са 100 лв. Ето затова, понеже няма как да искаме частни обекти да намаляват цените си, настояваме техническият преглед на такситата да стане годишен, а не както сега – на 6 месеца“, заяви за „Телеграф“ Кирил Ризов, съпредседател на браншовата организация „Съюз Такси“.

Според него по-високата честота за таксита е неоправдана, тъй като всяко такси минава веднъж месечно технически преглед при лицензирания превозвач, без който не може законно да работи.

Разходи

„Факт е, че нямаме отделна цена за таксита“, потвърди за „Телеграф“ Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти - най-големия играч в бранша на прегледите. „Цените се вдигнаха най-вече заради по-високите ни разходи за заплати покрай инфлацията в последните години“, коментира той и посочи, че един начин да се намалят е да се премахне изискването комисията за прегледа да се състои от двама души. „В Германия, Франция, Италия прегледът се извършва от един човек. Нищо не пречи така да бъде и в България“, добави Панчев.