К олекторски фирми тормозят потребители за сметки с изтекла 3-годишна давност. Това предупредиха в последния си седмичен бюлетин от Асоциацията на потребителите, позовавайки се на получени сигнали.
Право
Особеност в правото е, че периодични задължения като сметка за телефон, парно имат давност от 3 години. След изтичане на трите години това задължение не може да бъде принудително изпълнено, но въпреки това то съществува и може да бъде платено, поясниха от потребителската организация. Често колектори претендират за малки суми (50-100 лева) по задължения към доставчици отпреди 5 години. Колекторът най-често заплашва потребителя, че ще бъде даден на Частен съдебен изпълнител (ЧСИ), ако не плати веднага. При издължаването обаче потребителят трябва да плати законната лихва за годините назад и някакво „адвокатско“ възнаграждение, най-често от порядъка на 200-300 лева. Ако сумата не бъде платена, ще бъде включена в разноските чрез ЧСИ и може да нарасне значително.
Казуси
Има случаи, при които съдът издава заповед за изпълнение и за фактури с изтекъл давностен срок. Потребителят може да се спаси, ако възрази в съда в едномесечен срок от връчването на съдебната заповед за изпълнение. Ако не възрази, заповедта ще влезе в сила и ще има силата на съдебно решение, предупреждават от асоциацията.
Когато кредитор (топлофикация или друга комунална фирма) прехвърли задължения на свой клиент на колекторска фирма, той е длъжен да уведоми клиента си за прехвърленото вземане. В случай че длъжникът не е уведомен, той не дължи нищо на третото лице, в случая колектора.
Ако все пак колекторът твърди, че е упълномощен от кредитора да уведоми длъжника, потребителят трябва да поиска нотариално заверено пълномощно за такова прехвърляне. Ако такова няма, вземането не се смята за прехвърлено, обясняват от потребителската организация.
Таня Киркова