0

К олекторски фирми тормозят потребители за сметки с изтекла 3-годишна давност. Това предупредиха в последния си седмичен бюлетин от Асоциацията на потребителите, позовавайки се на получени сигнали.

Право

Особеност в правото е, че периодични задължения като сметка за телефон, парно имат давност от 3 години. След изтичане на трите години това задължение не може да бъде принудително изпълнено, но въпреки това то съществува и може да бъде платено, поясниха от потребителската организация. Често колектори претендират за малки суми (50-100 лева) по задължения към доставчици отпреди 5 години. Колекторът най-често заплашва потребителя, че ще бъде даден на Частен съдебен изпълнител (ЧСИ), ако не плати веднага. При издължаването обаче потребителят трябва да плати законната лихва за годините назад и някакво „адвокатско“ възнаграждение, най-често от порядъка на 200-300 лева. Ако сумата не бъде платена, ще бъде включена в разноските чрез ЧСИ и може да нарасне значително.

Казуси

Има случаи, при които съдът издава заповед за изпълнение и за фактури с изтекъл давностен срок. Потребителят може да се спаси, ако възрази в съда в едномесечен срок от връчването на съдебната заповед за изпълнение. Ако не възрази, заповедта ще влезе в сила и ще има силата на съдебно решение, предупреждават от асоциацията.

Когато кредитор (топлофикация или друга комунална фирма) прехвърли задължения на свой клиент на колекторска фирма, той е длъжен да уведоми клиента си за прехвърленото вземане. В случай че длъжникът не е уведомен, той не дължи нищо на третото лице, в случая колектора.

Ако все пак колекторът твърди, че е упълномощен от кредитора да уведоми длъжника, потребителят трябва да поиска нотариално заверено пълномощно за такова прехвърляне. Ако такова няма, вземането не се смята за прехвърлено, обясняват от потребителската организация.