0

- Г-жо Горанова, ставаме свидетели на оферти за новогодишен купон във Велинград на цени, сравними с тези в Дубай и други много луксозни курорти. Има ли хора в България, които могат да си позволят такава сума за 3-4 нощувки?

- Живеем в пазарна икономика, при която търсенето определя предлагането. Щом има такъв продукт, значи има купувачи, които са готови да заплатят висока цена за него. Аз не виждам нищо лошо и изненадващо в това. В момента има 5-звездни хотели в София, които предлагат нощувки за 800 лева. И това не е само в България, има го в Европа и по света. От друга страна, има специално за новогодишни пакети на много по-баснословни суми, които са заплащани от български и чуждестранни потребители, защото те са преценили, че могат да си го позволят. Искат да платят тези пари, за да бъдат на определено място и да се възползват от точно този продукт. Тази сензация, ако въобще може да се нарече така, би имала същия ефект, ако се коментира една скъпа кола. Има автомобили на цени от 10 000 и такива за милиони.

- Може би не е сензация, но на фона на доходите на средния българин, това предизвиква вероятно възмущение.

- Напълно съм съгласна с това, но темата трябва да се постави по различен начин, а именно защо разликата във възможностите на средностатистическите българи и на по-заможните е толкова голяма. Може би повечето хора изобщо не могат да си позволят новогодишно парти в хотел, а има такива, които могат да отидат в такъв, който струва колкото е може би една годишна минимална заплата.

- Споменахте, че има много високи цени за новогодишни празненства, може ли да посочите примери за подобни места?

- Трудно е да се каже, но по света има много дестинации, които не са скъпи, но има луксозни хотели, където нощувката струва няколко хиляди евро, и то не само за Нова година. Има клиенти, които пътуват, дори и в Европа, например в Лондон, където са най-скъпите хотели, цената на една нощувка се равнява на 3-4000 евро.

- Какво получават клиентите на тези хотели?

- Като цяло една нощувка в един петзвезден хотел не включва нищо по-различно от такава в един нормален тризвезден хотел, тоест стая, легло, баня, топла вода и евентуално закуска. Оттам нататък естествено идва добавената стойност на бранда, също така социалната принадлежност на гостите. Защото скъпи и непосилни за масовия потребител места се посещават от по-избрани хора, което е важно за по-платежоспособните. За тях е важно да са на това място и сред такива хора. Разбира се, не на последно място нивото на обслужване в мястото за настаняване и удобствата, които се предлагат, са на високо ниво. Един хотел не трябва да се разглежда само като една сграда със стаи и легла, а като цялостен продукт, където човек отива, за да се чувства добре. Ако ще е спа хотел, има различни съоръжения, където могат да се правят различни терапии. Всичко това съставя хотелския продукт.

- Добре, като цяло как вървят записванията за Нова година и за зимна почивка? Наше проучване установи, че офертите за Пирот, Сърбия вече са на изчерпване.

- Противно на страховете, че инфлацията ще намали покупателната способност и потребителите ще започнат да се ограничават от това да си позволяват пътувания и празнуване извън дома, това не се наблюдава. Даже, напротив, записванията за Нова година за всички дестинации, както за чужбина, така и за България вървят доста добре. Има програми, за които вече са запълнени местата. Има и хотели в зимните ни курорти, които вече са успели да продадат местата за Нова година, което е много добър показател. Като цяло записванията за зимния сезон вървят много добре, не само за Нова година. За мен обяснението на това, че местата се пълнят, е, че се намираме в един постпандемичен период, в който хората след двугодишни ограничения искат да се отпуснат, да пътуват, да си позволяват ваканция.

- С какви предизвикателства ще се сблъскат хотелиерите заради повишението на цените на енергийните източници, храните, услугите и други? Ще има ли разлика в предлагания продукт?

- Когато говорим за добър сезон от гледна точка на записвания и заетост, това не означава, че при една висока заетост ще бъде печеливш сезон. Това ще може да се каже накрая, защото в момента хотелите продават нощувки и своя продукт, без да имат яснота за размера на оперативните разходи, които ще настъпят по време на сезона. Както от гледна точка на енергийните цени, които са неясни, защото не се знае дали ще има таван. Също така няма яснота и за ДДС ставката от януари месец и нататък.

- От кои държави има интерес към България? Спрягат ни като екзотична дестинация, защо?

- Тенденцията за непозната България започна да се оформя още през 2019 година, преди пандемията. Всъщност хората, които регулярно пътуват предвид отворените граници и им омръзна масовите и най-популярни дестинации. За това те търсят нещо различно и по-екзотично. Под тази дума не разбираме непременно тропици и палми, а по-скоро нещо по-различно от това, което туристът вече е посетил и изпитал до момента. За това наистина има тенденция към България интересът да е по-голям. Защото тя не е толкова добре позната сред чужденците, като изключим основните ни морски и зимни курорти, останалото остава непозната дестинация, но с много голям потенциал. Наистина има накъде да се развива. Но много зависи от това как ще се рекламира дестинацията. Също така и от свързаността на страната ни с други държави. За съжаление страната ни е достъпна за чужденците единствено по въздух, като изключвам съседните страни, които пътуват със собствени автомобили или автобуси. Ние нямаме развита железопътна инфраструктура, което ни вреди. Защото, ако имахме международни връзки с други държави, щяхме да имаме поток от туристи, идващи с влак. Ние таим големи надежди към новия концесионер на летище София, който депозира големи амбиции да развива дестинацията и да привлича все повече авиокомпании и партньори и съответно да идват повече туристи. Защото много е важно при избора на дестинация едно от първите неща, които се разглеждат, е именно достъпността.

- Предстои туристическото изложение в Лондон, какво ще предложим като продукт и има ли вече яснота за цените?

- Цените със сигурност ще са по-високи от предложенията за тази година, защото там се договарят цените за следващата година. Със сигурност ще има увеличение. Това, което все още не е ясно изразено и е в интерес на туроператорите, хотели, транспортни фирми и всички участници, е да видим какъв подход ще предприемат. Защото има най-общо казано два подхода за офериране, като единият е да се презастраховат и да предложат много високи цени, но тогава рискуваме да няма кой да купува такива скъпи продукти. Другото е да не обявяват цени за следващата година. И двата подхода са много рискови и ще се отразят генерално на страната ни като дестинация. В първия случай България ще бъде възприета като много скъпа и да откажат да я продават. При всички положения при втория вариант, ако не предложим нищо, няма да присъстваме в каталозите на чуждестранните туроператори.

- Каква е вашата прогноза за зимния сезон?

- През миналата 2021 година от гледна точка на заетост е била рекордна за доста обекти. Така че като правим прогнози, не трябва да ги правим спрямо 2019 година. Моята прогноза е, че ще има ръст на записванията, защото все пак миналата година съществуваха някакви ограничения за пътуване. Тази година няма и не се очаква да има. Ръст на записванията и на посещенията ще има поне с 10 на сто. Но това не означава, че ще има ръст в печалбата заради неясните разходи.

- Има ли туроператори, които приемат плащания с ваучери за храна, които вече могат да се ползват и за туризъм, за пътуване в чужбина?

- Да, има туроператори, които са сключили договори с доставчици на ваучери и ги предлагат. Тук обаче има един проблем. За да бъде успешен един такъв продукт, трябва да се вземе едно генерално решение, а именно тези ваучери да бъдат постоянни. Защото в момента ваучерите за храна важат и за туризъм, защото това беше прието при гласуването на актуализацията на бюджета през 2022 година. В момента това, което спира много от туроператорите, е, че всъщност те могат да ги приемат и да оперират с тях до 31 декември 2022 година. От 1 януари няма яснота. За да има ефект тази мярка, трябва да се промени Наредба 7, където да бъде записано, че важат и за туристически услуги, нещо, за което е искана промяна неколкократно от бранша от поне 5 години. От друга страна, това е свързано и с планирането на държавния бюджет, тъй като сумите по ваучерите са освободени от данъци и такси. Така че новото правителство трябва да направи сметка дали това е добре за държавата. Генерално една такава мярка, въведена в краткосрочен план, не получава желания и търсения ефект, за да го има, тя трябва да е дългосрочна. Отделно има някои чисто специфични неща, които трябва да се изчистят. Например, ако клиентът заплаща с ваучер, туроператорът плаща определена комисиона за осребряването им към операторите и след това, ако почивката се отмени, да върнем пълната сума. Реално ние вече сме платили като комисиона част от нея. Това е едно от нещата, които възпира някои от колегите да приемат ваучери.

Това е тя:

Завършила е икономика на туризма в Икономическия университет във Варна

Има магистърска степен по международно управление на проекти в Стопанската академия в Свищов

От 10 години е управител на международна фирма за организиране на мероприятия и обслужване на корпоративни клиенти

От една година е председател на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти