0

П ет жени смело нагазват в една тотално мъжка професия и искат да станат... локомотивни машинисти. Това казаха за „Телеграф“ от Центъра за професионално обучение (ЦПО) към "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, като уточниха, че две от тях все още се обучават. За периода от 1 юли 2020 г. до момента в към дружеството, което е и единствен пътнически жп превозвач у нас, са обучени над 250 локомотивни машинисти. В провежданите в момента курсове за локомотивни машинисти се обучават три дами.

Привлекателност

Според източници от превозвача възприятието за локомотивния машинист като традиционно мъжка професия постепенно се развенчава, макар и бавно. Основна причина за това е внедряването на нови технологии и дигитализацията на процесите в тази професия, които намаляват ключовото допреди за нея значение на физическата сила, присъща на мъжете. „Модернизацията и закупуването на нов подвижен състав все повече привличат интереса и на дамите към професията“, казват от БДЖ. Същевременно условията на работа, както и разпределението на заетостта на смени, сред които и нощни, както и командировките все още правят професията непривлекателна за нежната половина от кадрите у нас.

Условия

Покриването на пълния курс за обучение на локомотивни машинисти отнема шест месеца (три месеца за помощник-машинист), след което следват изпити за придобиване на професионална квалификация. Курсовете се провеждат в София, Пловдив и Горна Оряховица. Курсистите получават право да управляват локомотивите от сериите, с които разполага БДЖ, включително с най-новите Siemens Smartron. Цената на курса е около 1800 лв., като за служители на БДЖ, които желаят да се преквалифицират, има преференциални цени. На завършилите ЦПО не се гарантира заетост, нито са задължени да започнат работа ексклузивно в БДЖ. За тях са отворени вратите както към държавния жп превозвач, така и за многобройните частни товарни превозвачи и столичното метро.