Б ългарите все по-често проявяват интерес към автомобили втора ръка от САЩ и Канада. От началото на миналата година досега у нас с контейнери отвъд океана са докарани приблизително 1/3 от целия внос на коли втора ръка, който е към 300 000, показа проверка на „Телеграф“.
Останалият внос е предимно от Европейския съюз, главно Германия, Франция, Нидерландия и Италия. Причината за значителния ръст на вноса от Америка обаче е в ниските цени на много модели, особено на автомобили, които са претърпели катастрофи или имат козметични повреди. Този тренд у нас все повече се засилва, тъй като за коли среден и висок клас цените често могат да са наполовина от тези за същия модел, ако е закупен втора ръка от Европа. Хит на пазара у нас в момента са модели на Mercedes, Porsche, Jaguar, Toyota и електрическите коли на Tesla.
Врътка
Масово български фирми купуват употребявани коли от търгове в САЩ и Канада на безценица. Причината е, че превозните средства често са толкова сериозно повредени при инциденти, че са отписани от американските застрахователни компании. Реално продажбата им е за части. При вноса у нас в документите за пред митницата са описани като катастрофирали, дефектирали, ударени от градушка или с механични проблеми. Така декларирани, колите влизат у нас със занижени стойности и заплащането на мито и ДДС е по-ниско в сравнение с това на здрав автомобил внесен отвъд океана. Врътката в случая е, че тази уж бракувана кола след това в България се ремонтира и се пуска за продажба.
Поръчка
Все повече клиенти от България пък сами си подбират коли от големите платформи в САЩ, като Copart, IAA или Manheim, където участват в търгове за блъснати автомобили. Много фирми посредници у нас пък приемат поръчка за такъв търг и играят от името на клиента, който иска да се сдобие с евтин американски автомобил. На търговете участват купувачи от целия свят, които търсят изгодни сделки. Нашите търговци се конкурират предимно с руснаци, румънци и араби. А на американския пазар има огромно разнообразие от марки и модели. От пикапи до луксозни седани, всеки може да намери нещо за себе си. Трошките, които се изкупуват, са претърпели инциденти, но все още могат да бъдат възстановени. Често те се продават на много по-ниски цени от стандартните модели. Много от този род автомобили може да имат само козметични дефекти, които не влияят на работоспособността им, но значително намаляват цената.
Гаранция
Автомобилите втора ръка не идват с гаранция, което означава, че купувачите поемат рискове, ако възникнат проблеми след покупката. Освен блъснати коли, разбира се, има и търгове за напълно здрави. Причината за тяхната продажба пък е, че близо 100 милиона американци не успяват да покриват дълга по лизинга си, което е добре дошло за нас, тъй като отнетите им коли се продават точно на такива търгове. Автомобилите се освобождават – преминават в ръцете на застрахователи или аукциони, където лесно можем да ги купим и внесем в България. „Почти всичко на търг в САЩ на добра цена е удряно и ръждиво. Освен това, спечелиш ли търга, няма как да се откажеш. Лошото е и че я купуваш само на картинка тази кола, а после може да излязат други скрити дефекти“, коментира за „Телеграф“ горд собственик на 10-годишен мерцедес, спечелен на търг в САЩ. „Ако не е ударена, реално няма никаква сметка да я вкарваш от САЩ колата. Намират се и добри коли, които са с леки удари, рядко, но се намират. Това търсим ние като фирма посредник. Лично аз си взех канадка с лек удар и съм много доволен. Вече 3 години я карам в България и само я обслужвам“, обясни търговец.
Лесно
Закупуването на автомобила става лесно, изцяло онлайн. Ако искате човек лично на място да е на търга и да огледа колата, се доплаща $200 такса на посредника. След успешно наддаване получавате информация за плащането и документите, необходими за вноса до България. Автомобилите обикновено се транспортират с контейнери на товарни кораби. Цената на транспорта варира, но средно е около $1500 за автомобил. При вноса ще трябва да платите мито и ДДС. Например за автомобил на стойност $10,000 дължимото мито е 10%, което прави $1150. ДДС е 20% и се начислява върху стойността на автомобила заедно с митото, което прави още $2230. Има и такса за застраховка, която е около $500. Приблизително стойността на автомобила до България е $15 280. У нас вече са необходими още няколко стъпки, преди да се приведе в движение по родните пътища. Ако не е от Канада, а от САЩ, километражът на автомобила е в мили. За да се преоборудва, цената варира в зависимост от марката и модела. Обикновено цените започват от 100 до 500 лева. Трудът е отделно и варира от 50 до 150 лева. Следва смяна на стопове от американски на европейски. Цената за преработка на стопове от американски на европейски стандарт варира, но обикновено е около 200-500 лева в зависимост от сервиза и сложността на работата. Процесът обикновено отнема около 1 ден. При смяна на стоповете е важно да се уверите, че новите стопове отговарят на европейските стандарти, което включва: стоповете да светят постоянно при натисната спирачка. Мигачите да светят отделно и с жълта светлина. Цените са за здрави коли, при трошките те са значително по-ниски, а отремонтирането им зависи от удара и услугата на тенекеджията у нас. Тенденцията за изкупуване на трошките от Америка показва как ниските цени могат да привлекат вниманието на купувачите. Въпреки рисковете много хора виждат в това възможност за изгодни сделки и инвестиции. Независимо дали търсите автомобил за лично ползване или за продажба след ремонт, американските трошки предлагат много възможности на българския пазар.
2,5 млн. лв. загуби от мито и ДДС за България
За 18 месеца България е изгубила близо 2,5 млн. лева от мито и ДДС заради схеми с внесени от САЩ и Канада през териториалните дирекции Митница Бургас и Пловдив автомобили, които по документи са отчетени като катастрофирали или повредени. Заради подобна тенденция от Агенция „Митници“ все по-често изискват насрещна информация от митническите органи на САЩ и Канада по линия на международното сътрудничество. Описаните като ударени, катастрофирали и повредени автомобили у нас се декларират с митническа стойност - до 10 пъти по-ниска от реалната на аукционни и търгове в САЩ.
Захари Белчев